Nejčastější příčina střetu cyklisty a motoristy? Nedání přednosti v jízdě, ukazují statistiky

29. září 2022

Nejzávažnějšími nehodami cyklistů a motoristů jsou střety v křižovatkách, náraz vozidla do cyklisty zezadu či přejetí auta či cyklisty do protisměru. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nevěnování se řízení.

Nejzávažnějšími nehodami cyklistů a motoristů jsou střety v křižovatkách, náraz vozidla do cyklisty zezadu či přejetí auta či cyklisty do protisměru. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nevěnování se řízení. Vyplývá to z analýzy BESIP a Centra dopravního výzkumu, která mapuje střety cyklistů a motoristů za posledních 10 let. Za zmiňované období došlo na našich silnicích k více než 22 tisícům nehod, při kterých došlo právě ke střetu cyklisty a motoristy. BESIP proto v aktuální kampani Dám respekt přináší praktické rady oběma skupinám, jak takovým situacím, které často končí pro cyklisty fatálně, předejít.

 

Aktuální statistiky Policie navíc ukazují, že jenom za letošní prázdniny na našich silnicích zemřelo 9 cyklistů a dalších 77 bylo těžce zraněno, celkově došlo na našich silnicích za letošní červenec a srpen k 1 272 dopravním nehodám s účastí cyklisty.

Ze zmiňované desetileté analýzy potom vyplývá, že zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty (zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody). „Ročně na našich silnicích zemře v průměru přes 40 cyklistů, často bohužel nedbalostí na jakékoliv straně. Chceme proto cyklistům i motoristům na konkrétních případech ukázat, jaké nenadálé situace nás mohou v silničním provozu potkat a jak je zvládnout,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

 

Mezi nejtragičtější střety vozidel s cyklisty patří nehody na křižovatkách, kdy k cyklistovi odbočujícímu vlevo přijíždí vozidlo z levé strany. V polovině případů dochází k lehkému zranění, ale ve třetině případů končí vzájemný střet smrtelným zraněním cyklisty.

Typickým příkladem takové nehody je nehoda, ke které došlo 5. února letošního roku kolem poledne v Roztokách u Prahy. 54letý řidič osobního vozidla při napojování z vedlejší silnice nedal přednost 47letému cyklistovi jedoucímu po hlavní, došlo k čelnímu střetu obou účastníků a cyklista na následky fatálních zranění zemřel.
Bez ohledu na přednost v jízdě jednotlivých účastníků navažte oční kontakt s druhým účastníkem, aby bylo jisté, že se vzájemně vidíte a víte o sobě!  



Náraz vozidla do cyklisty zezadu řadíme k druhé nejtragičtější skupině z hlediska fatálních následků. V necelé pětině případů utrpí cyklista zranění neslučitelná se životem. Obecně platí, že pro cyklistu je zásadní vidět a být viděn, zejména za snížené viditelnosti. Ideální je nosit reflexní prvky nebo používat oblečení, které je těmito prvky vybaveno a při zhoršené viditelnosti, tedy nejen v noci, ale i za šera a hustého deště, aktivní zdroj světla (vzadu světlo červené barvy).

Smutným příkladem nehody, při které řidič cyklistu včas nezahlédl, může být dopravní nehoda, ke které došlo 6. října 2021 v 5:30 ráno ve Vyšším Brodě. Nejen že byla zhoršená viditelnost vzhledem k denní době, ale navíc poměrně hustě pršelo a řidiče autobusu oslnilo protijedoucí vozidlo. Kvůli tomu si nevšiml včas před sebou jedoucího 58letého cyklisty. Řidič autobusu do něj narazil zezadu a cyklista na následky tohoto střetu zemřel.

 






 

Velmi nebezpečné jsou i střety vozidel s cyklisty v případech, kdy jeden z účastníků přejede do protisměru a dojde k čelnímu střetu. Jedna pětina takových kolizí končí fatálně. Příčinou těchto nehod je převážně plné nevěnování se řízení nebo nezvládnutí řízení. Proto se vždy plně věnujte řízení, ať už za volantem či v sedle a nikdy nepřeceňujte své schopnosti!

Typickým příkladem takového typu střetu je nehoda, která se stala 30. ledna 2020 dopoledne ve městě Štíty v okrese Šumperk. 79letý cyklista nezvládl jízdu na mokrém povrchu vozovky, vjel do protisměru a srazil se čelně s protijedoucím nákladním vozidlem. Svým zraněním podlehl.






 

 
 


Problematické jsou i střety na křižovatkách, kterými cyklista projíždí v přímém směru a motorista vůči němu přijíždí zprava, případně zleva. Ve městech, při nižších rychlostech, končí tyto střety většinou s lehkým zraněním. Mimo město, kde k těmto střetům dochází častěji ve vyšších rychlostech, dochází mnohem častěji k těžkým až smrtelným zraněním cyklisty.

K takovému typu nehody došlo například 24. května loňského roku v České Třebové. 48letá řidička nákladního vozidla zavinila dopravní nehodu, když se při odbočování vlevo čelně srazila s protijedoucím 71letým cyklistou. Ten na následky střetu zemřel.

Jak již bylo zmiňováno u prvního případu, každý průjezd křižovatkou s sebou nese zvýšené riziko střetu, dochází zde ke křížení jízdních koridorů různých účastníků silničního provozu. Vždy sledujte okolní provoz a přesvědčte se, že druhý účastník o vás také ví.




 

Je důležité zmínit ale také „fenomén“ samonehod cyklistů, tedy takový typ nehody, při které cyklista havaruje sám. Jedná se typicky o náraz do pevné překážky nebo o havárii jízdního kola. Případy, kdy cyklista havaruje sám, totiž tvoří 40 % všech nehod s účastí cyklistů!

Nejběžnější příčinou samonehod cyklistů je nezvládnutí svého bicyklu (40 %), nevěnování se řízení například v důsledku používání mobilního telefonu (23,5 %) nebo nepřiměřená rychlost (21,4 %).

Odstrašujícím příkladem může být dopravní nehoda, která se stala 4. září loňského roku večer na pražském Zličíně. Při ní 61letý cyklista, který měl v krvi více než 1,5‰ alkoholu, narazil při jízdě do sloupku na krajnici a na následky těchto zranění zemřel.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

29. srpna 2024

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.

> více informací

Martin Kupka: L17 na vlastní kůži

14. srpna 2024

Od letošního roku mohou mladí lidé začít řídit již od 17 let, pokud je v autě doprovází zkušený řidič. Model nazývaný L-17 využívá v praxi i Adriana a její otec Martin Kupka. Zajímá vás, jak se jako začínající řidička cítí na silnici v doprovodu svého otce? Jak řízení sedmnáctiletých vnímá ministr dopravy? Jaké podmínky musí splnit zájemce o L-17 a jeho mentor? A jaké jsou zkušenosti s řízením od 17 let v zahraničí? Odpovědi najdete v novém videu BESIP.

> více informací

Ročně na našich silnicích bourá 1200 řidičů bez řidičáku, před nebezpečím varuje Besip v novém video

1. července 2024

Besip, ve spolupráci s Policií ČR, natočil nový videoklip, zaměřující se na nebezpečí spojené s nelegálním půjčováním aut mladistvým. Video upozorňuje na vážná rizika a možné tragické následky, které mohou nastat, když mladí lidé zatím bez řidičského oprávnění, usednou za volant. Spot je k vidění na sociálních sítích.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona