BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        27. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provoz dne 17. 6. 2021
        26. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu dne 18. 2. 2021
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • 27. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provoz dne 17. 6. 2021
      • 26. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu dne 18. 2. 2021
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Chodci

Přecházení vozovky

Nenechte se zmást tvrzením, že chodec má na přechodu pro chodce absolutní přednost. Žádné takové pravidlo neexistuje! Řidiči vozidel sice musí umožnit chodci bezpečné přecházení, ale chodec NESMÍ vstupovat do vozovky „bezprostředně" před jedoucí vozidlo.

Přecházení vozovky je nebezpečný manévr

Při přecházení silnice se kříží pěší dráha chodce s jízdní dráhou vozidla. Vzhledem k hmotnosti a rychlosti vozidla je však při střetu jednoznačná nevýhoda na straně chodce. Obecně platí, že vozovku je třeba přecházet kolmo a co nejrychleji. 

 

 

Jak bezpečně vstoupit na přechod pro chodce?

Jestliže jede v obci automobil rychlostí 50 km/h, potom je jeho brzdná dráha na suchém povrchu dlouhá přibližně 30 metrů. Na mokrém povrchu, zvlášť když jde třeba o dlažební kostky, se brzdná dráha zdvojnásobí, na uježděném sněhu je pětinásobná a na ledě dokonce desetinásobná! Vstoupí-li chodec před takové vozidlo ve vzdálenosti kratší, než je zmiňovaných 30 metrů, řidič už nemůže vozidlo zastavit. Zákonitě tak musí dojít ke vzájemnému střetu, obvykle končícímu těžkým úrazem nebo usmrcením chodce.

Mimo obec, kde vozidla mohou jezdit rychlostí 90 km/h, je brzdná dráha na suché vozovce 70 metrů. Mokré, zasněžené a zledovatělé vozovky tuto vzdálenost úměrně prodlužují. Slovíčko „bezprostředně" pak znamená, že chodec nesmí vstoupit do vozovky ve vzdálenosti kratší, než 70 metrů před takovéto vozidlo. Avšak ani vzdálenost 30, resp. 70 metrů není dostatečně bezpečná vzdálenost. Ze statistik dopravní nehodovosti vyplývá, že nejčastějšími příčinami dopravních nehod je nevěnování se řízení vozidla a nepřiměřená rychlost. Z tohoto důvodu je vhodné ony uvedené vzdálenosti trochu prodloužit. V obci pak „bezprostředně" bude znamenat vzdálenost alespoň 50 metrů a mimo obec 100 metrů. Uvedené brzdné dráhy předpokládají, že řidič zareaguje brzděním asi za jednu vteřinu od zpozorování kritické situace. Při 50 km/h za tuto dobu ujede ještě dalších 14 metrů, aniž by vozidlo jakkoliv zpomalilo! Vlivem únavy, nemoci, špatné kondice ale i věkem se tato reakční doba řidiče prodlužuje. Může být dvojnásobná nebo i pětinásobná. Vozidlo tak začíná brzdit nikoliv po 14 metrech, ale po 28 nebo 70 metrech!

Jak správně přecházet vozovku na přechodu pro chodce?

Pro bezpečné přecházení vozovky zkuste využít tyto zásady:

  • zastavte se na okraji chodníku před přechodem pro chodce;
  • rozhlédněte se a posuďte hustotu provozu a rychlost vozidel;
  • dejte najevo svou polohou na okraji chodníku a například mávnutím paží, že chcete přejít přes vozovku (doporučuje se předpažit ruku s dlaní směrem k přijíždějícímu automobilu);
  • s řidičem vozidla, přibližujícím se k přechodu pro chodce, navažte oční kontakt. Dívejte se mu do očí a zjistěte, zda se i on dívá na vás. Řidič, který se na vás nedívá, obvykle před přechodem pro chodce nezastaví;
  • jestliže vozidlo před přechodem zastaví nebo je vzdálené více než 50 metrů v obci a 100 metrů mimo obec, vstupte na přechod pro chodce a snažte se jej po pravé straně co nejrychleji, nikoliv však zbrkle přejít na druhou stranu vozovky,
  • v polovině přechodu pro chodce, než vstoupíte do protisměrného jízdního pruhu, opět zkontrolujte, zda jste přijíždějícími řidiči respektováni a můžete přecházení bezpečně dokončit (pokud si nejste jisti zastavením přijíždějícího vozidla, vyčkejte, ale nesnažte se vrátit nazpět - to je velmi nebezpečné!);
  • na širokých a víceproudých silnicích volte raději přechod, který má světelnou signalizaci nebo je v prostředku vozovky opatřen ochranným ostrůvkem. Vhodné je taky volit trasu, kde k přejití vozovky můžete využít nadchod nebo podchod.

Přechod pro chodce, nadchod nebo podchod musíte podle pravidel silničního provozu použít, jste-li od něj vzdáleni méně než 50 metrů!

Na přechodech pro chodce, které jsou řízeny dopravními semafory, máte situaci mnohem lehčí. I tak se před vstupem do vozovky přesvědčte, že přijíždějící vozidlo skutečně zastaví.

Jestliže po vstoupení na semaforem řízený přechod pro chodce se zeleným světlem začne svítit světlo červené, nevracejte se a dokončete co nejrychleji a bezpečně přecházení vozovky.

Dbejte zvýšené opatrnosti, vstupujete-li na světelně řízené křižovatce na přechod pro chodce až za skupinou již přecházejících chodců. Odbočující řidiči obvykle upírají pozornost na tuto skupinu a vás jako jednotlivce mohou přehlédnout. Opět navažte oční kontakt a zhodnoťte, zda vozidlo zastaví nebo bude pokračovat v jízdě.

Chodník v blízkosti přechodu pro chodce nevyužívejte k debatě. Přibližující se řidiči zpočátku nemohou zjistit, zda chcete přechod použít, a zbytečným brzděním dochází ke zpomalování provozu a vytváření kolizních situací.




V jakých případech nesmíte vstoupit na přechod pro chodce?

Jestliže jsme si uvedli povinnost řidičů umožnit chodci na přechodu pro chodce bezpečné přecházení, potom pravidla uvádějí dvě výjimky, kdy naopak chodec nesmí na přechod pro chodce vstoupit.
Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy vybavená modrými majáky, jako jsou hasiči, sanitka nebo policie. Nachází-li se na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel.

Chodec musí dát přednost tramvaji. Postupujte tedy při přecházení vozovky s tramvajovým pásem zvlášť uvážlivě a počítejte s dostatečnou časovou rezervou pro její bezpečné přejití. Pro úplnost připomínáme povinnost nevstupovat do vozovky na semafory řízeném přechodu pro chodce, když svítí červené světlo.

Co když na vozovce přechod pro chodce není?

V takovém případě si ale sami musíte zvolit vhodné a bezpečné místo, kde tak učiníte. Jakými pravidly se řídit?

  • Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose.
  • Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na silnici.
  • Místo pro přejití vozovky zvolte tak, abyste využili svou znalost o délce brzdné dráhy vozidel. Napravo i nalevo od sebe musíte mít dostatečně dlouhý přehledný úsek, na kterém vidíte a posoudíte situaci na silnici, ale na kterém jste pro řidiče vidět i vy, aby mohli případně snížit rychlost jízdy a umožnili vám dokončit přecházení.
  • Vstupujte do vozovky jen tehdy, neblíží-li se k vám žádné vozidlo nebo je s ohledem na vaši rychlost chůze dostatečně vzdáleno. Nesmíte donutit řidiče přijíždějících vozidel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy!
  • Vozovku co nejrychleji (nikoliv zbrkle) přejděte a opět se před vstoupením do její druhé poloviny přesvědčte, že ani vozidla v protisměru vás neohrozí.

Svou bezpečnost při přecházení vozovky zvyšte tím, že nebudete do vozovky vstupovat v nepřehledných místech. Ve městech je takovým místem řada stojících vozidel nebo odpadkových kontejnerů na kraji vozovky u chodníku, rohy ulic a třeba i dav lidí.

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.