Dopravní hřiště pro bezpečnou dopravní výchovu
Ke zvyšování bezpečnosti dětí na komunikacích slouží dopravní výchova. Ta se od roku 2013 ještě více začlenila do školních vzdělávacích programů a školy tak mají povinnost děti učit, jak se bezpečně pohybovat v provozu. Nejvhodnějším místem, kde je možné praktikovat dopravní výchovu, jsou bezpochyby dopravní hřiště. Na našem území se jich v současné době nachází více než 160. Máme tak jednu z nejrozvinutějších sítí dopravních hřišť v Evropě. I podle slov samotných rodičů dětí, jsou dopravní hřiště úžasná věc. Děti se zde formou zábavy učí, jak se správně pohybovat v běžném provozu, testují zde své znalosti a nakonec zde mohou získat třeba i průkaz pro malé cyklisty.
Systematická dopravní výchova probíhá během celého roku a je sestavena tak, aby si z ní děti odnesly co nejvíce. V první části poznávají například dopravní značky, učí se teoretickým základům; v druhé pak již prakticky používají komunikace dopravního hřiště a formou hry si nacvičují dopravní provoz. Tím se co nejvíce učí, jak se správně chovat a zajišťovat si tak vlastní bezpečnost na komunikacích.
Dopravní hřiště není určené jen pro děti ze základních škol. Vhodné je i pro mateřské školy a další organizace pracující s dětmi jakéhokoliv věku. Mohou se zde ale pořádat například i projekty rozvoje dopravní výchovy do rodin, kde se nevzdělávají jen děti, ale také jejich rodiče a vhodné jsou i pro další volnočasovou aktivitu dětí a veřejnosti.
Základní parametry DDH pro zajištění výuky:
Minimální parametry:
- šíře jízdních pruhů minimálně 1,2 m
- snížená výška SDZ (maximální výška 1,8 m od spodní hrany SDZ mimo dodatkové tabulky) s příslušným odsazením od jízdního pruhu
- 1 x křižovatka s předností upravenou SSZ + SDZ(P2 a P4)
- 1 x křižovatka s předností upravenou SDZ (P2 a P4)
- 1 x křižovatka s předností upravenou SDZ (P2, P4, P6, E2b)
- 1 x křižovatka s předností upravenou SDZ varianta T (P1 levé nebo pravé připojení, P4 nebo P6)
- křižovatka s přednostní zprava SDZ varianta T (A3 nebo popřípadě bez SDZ)
- křižovatka - kruhový objezd SDZ (C1 a P4)
- vhodně doplněné B1, B30 a případně B8 doplněné například o C2b a B 24a
- vhodně umístěné B 28
- odpovídající VDZ (např. V7b, V8b, V9a)
- parkoviště
- vyznačené chodníky a přechody pro chodce
Nadstandardní parametry:
- jednosměrný provoz (případně doplněné o E12a a E12b)
- vhodně doplněné cyklo-dopravní značení (např. V14, V19, V20)
- účelová komunikace (Z11c) a nebezpečné místo označené Z11e
- vyznačená překážka v provozu a doplněná o přenosné značení P7 a P8
- železniční přejezd A30 bez SSZ (případně SSZ) včetně A31a – A31c
- stezky C7a a C8a
Tematický plán dopravní výchovy
Tematický plán je zpracován na minimální rozsah požadovaných znalostí pravidel provozu na pozemních komunikacích k získání „Průkazu cyklisty“ pro žáky 4.tříd základních škol. K výuce je užito deseti obrazů BESIPu „Neboj se silnice“. Součástí výuky je závěrečné přezkoušení pravidel provozu na pozemních komunikacích pomocí testů, jejichž obsah je součástí tohoto plánu.