BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        27. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provoz dne 17. 6. 2021
        26. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu dne 18. 2. 2021
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • 27. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provoz dne 17. 6. 2021
      • 26. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu dne 18. 2. 2021
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Řidiči automobilů

Používání klimatizace

Pokud je řidič vystaven v kabině vozu teplotám vyšším než 25 stupňů Celsia, je již po krátké době malátný a musí se velmi přemáhat, aby neusnul. Horko za volantem se tak stává nebezpečným faktorem. Dá se mu čelit například častými zastávkami a je nutné také zvýšit přísun tekutin.

Další možností je pak zapnutí klimatizace uvnitř vozu, která se stává velmi prospěšným zařízením v boji s vysokými teplotami v interiéru vozidla. V automobilu tak má nejen funkci pro zvýšení pohodlí při cestování, ale nezpochybnitelný je i její přínos pro bezpečnost, neboť s chladnou hlavou se jezdí lépe. Pozor ale na to, pokud si příliš vychladíme vnitřek vozu a vystoupíme do horka, můžeme se vystavit tepelnému šoku, který je zdravotně značně nebezpečný. Tedy i zde platí všeho s mírou.

Naučte se klimatizaci správně používat

Pokud je vozidlo rozpálené, je nutné horký vzduch co nejrychleji odvětrat. Nastartujte, nastavte klimatizaci na nejnižší možnou teplotu a ventilátor spusťte na maximum. Otevřete okna. Zhruba po třech minutách okna zavřete a zapněte funkci „vnitřní oběh“, vzduch se tak rychleji ochladí. Po dalších asi pěti minutách vypněte funkci „vnitřní oběh.“ V této fázi se mohou na chvilku lehce zarosit okna nebo snížit kvalita vzduchu. Teplotu ve vozidle seřídíme tak, aby byla maximálně čtyři až pět stupňů Celsia pod venkovní teplotou.

U zařízení bez ukazatele vnitřní teploty se pak doporučuje umístit v interiéru malý teploměr. Chladný vzduch by neměl foukat přímo na tělo. Přímému proudění chladného vzduchu nesmějí být vystaveni ani cestující na zadních sedadlech. Doporučuje se vzduch směrovat nahoru a na přední boční okna. Platí zde základní pravidlo - chladná hlava, ne nohy. Ještě je nutné upozornit, že pokud je klimatizace v provozu, musí být vždy otevřen alespoň jeden výdech do vozidla. Nejlepšího výsledku chlazení se dosáhne pouštěním chladného vzduchu odmlžovacími tryskami na přední sklo.

Klimatizaci udržujte pravidelně

Odborníci doporučují vyčistit klimatizaci nejméně dvakrát ročně – na jaře před začátkem sezony a na podzim po jejím skončení. Klimatizační systémy jsou naplněny chladivem, které je velmi těkavé. Pokud je systém naplněn nesprávným množstvím chladicí látky, jde výkon klimatizace rychle dolů. Při doporučované pravidelné údržbě je chladivo ze systému odsáto, recyklováno a systém je poté naplněn jeho správným množstvím.

Při této příležitosti dochází také k odhalení a opravám drobných netěsností, které zapříčinily ztrátu části chladiva, a současně je také celý systém vyčištěn. Tím bývá odstraněn i nepříjemný zápach, který se line zejména ze starších zařízení. 

Ke správné údržbě klimatizačního zařízení patří také to, že bychom ji měli pravidelně zapínat i v průběhu zimního období. Doporučuje se spustit ji alespoň jednou za měsíc. Chladicí médium, kterým je zařízení naplněno, totiž obsahuje i speciální olej, který maže kompresor a udržuje v dobrém stavu i těsnění. Možná se vám u moderního zařízení v zimním období nepodaří klimatizaci spustit, a to především tehdy, pokud je venkovní teplota nižší než 4 stupně Celsia. V tomto případě musíte zajet někam do teplejšího prostředí, třeba do podzemních garáží, kde klimatizaci zapnete.

A co zvýšení spotřeby paliva

I přes snížení energetické náročnosti je klimatizace stále ještě výrazným spotřebičem ve vozidle. Na výši spotřeby paliva má vliv celá řada faktorů. Jedná se například o výkon klimatizace, účinnost kompresoru, velikost chlazeného prostoru, účinnost motoru (zda se jedná o vznětový nebo zážehový), vnější a vnitřní teplotu, zvolenou teplotu interiéru, izolaci interiéru, vlhkost vzduchu atd. Díky všem těmto faktorům není možné přesně stanovit nějaký paušální údaj o zvýšené spotřebě. Obecně se udává, že u vozidla s klimatizačním zařízením se celková roční spotřeba paliva zvýší o 3 - 5 procent. Zvýšení spotřeby paliva je však vykoupeno zvýšením jízdní pohody pro posádku a díky tomu také zvýšením bezpečnosti při jízdě.

Základní pravidla pro používání klimatizace

  • Naučte se s klimatizací správně zacházet.
  • V interiéru vozidla by mělo být zhruba o 5°C méně než venku; maximální snížení teploty by uvnitř nemělo překročit 10°C.
  • Před koncem cesty a vlastním vystoupením začněte ve voze teplotu zvolna zvyšovat, aby teplotní rozdíl nebyl tak velký.
  • Při prudkém přechodu z vychlazeného interiéru do tepla venku může organismus reagovat až tepelným šokem.
  • Pokud máte v automobilu namontovánu klimatizaci, občas ji zapněte i v zimě, ochráníte tak toto poměrně nákladné zařízení před poškozením.
  • Když se při používání klimatizace pod autem objeví loužička, nic se neděje, jedná se o zkondenzovanou vlhkost.
  • Před létem nechte klimatizaci zkontrolovat, nechte udělat nezbytné údržbové práce.
  • Při zapnuté klimatizaci počítejte s určitým zvýšením spotřeby paliva, výkon motoru se naopak mírně sníží.

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.