Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

29. srpna 2024

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.


„S blížícím se začátkem školního roku se okolí škol opět zaplní dětmi. Je důležité, aby školáci dávali pozor při přecházení silnice a rodiče mysleli na jejich bezpečnost. Chci také požádat všechny řidiče, aby byli trpěliví, zpomalili a plně se soustředili na pohyb dětí. Spěch nestojí za to, aby došlo k neštěstí," zdůraznil ministr dopravy Martin Kupka.
 

Besip intenzivně pracuje na podpoře jednotné výuky na dětských dopravních hřištích, od září je pro všechny žáky i jejich lektory připravena sada zcela nových testových otázek k získání Průkazu cyklisty. V průběhu podzimu budou na webu Besipu také zveřejněny nové testové otázky z dopravní výchovy pro žáky základních škol, které prověří jejich znalosti bezpečného chování v roli chodce, cyklisty, spolujezdce v osobním automobilu nebo cestujícího veřejnou dopravou. 
 

Besip připravil na nový školní rok také sady testů pro školy a školská zařízení vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V plném proudu jsou i přípravy na další ročník Dopravní soutěže mladých cyklistů. Pokračovat bude i Nultá hodina autoškoly, což je vzdělávací projekt zaměřený na středoškoláky. Jeho cílem je seznámit budoucí začínající řidiče s tím, jak si správně vybrat autoškolu, jaká jsou rizika vedoucí k vážným dopravním nehodám nebo jak postupovat v případě dopravní nehody. Seznámí je ale také s legislativními novinkami, například s řízením od 17 let s mentorem. 
 

S malými školáky si nacvičte vše dopředu
Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit. Před začátkem školního roku je vhodné, aby si rodiče s dítětem prošli celou trasu do školy. Vhodné je také ukázat dítěti bezpečná místa pro přecházení, a naopak upozornit na ta riziková. Na kole i na koloběžce by měly vždy nosit přilbu, která je chrání.
Vhodné je, aby rodiče doprovázeli mladší děti na cestě do školy raději několik dnů, aby získali jistotu, že se dítě v dopravním prostředí pohybuje bezpečně.



 

„Září se dlouhodobě vyznačuje zvýšeným počtem nehod s dětmi v době ranní špičky. K těm nejvážnějším dochází v pondělí mezi 7. až 8. hodinou ráno, často jde o nehodu, kdy je dítě sraženo jako chodec. Neplatí přitom, že by viníkem těchto nehod byly většinou děti, jsou to naopak řidiči osobních aut. Nejvíce ohroženy jsou podle statistiky děti ve věku 9 let, které jsou nejčastěji účastníkem vážné nehody. Děti v tomto věku již do školy chodí samy nebo ve skupinkách a rodiče by je měli na bezpečný pohyb v silničním provozu dobře připravit,“ říká vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
 

Být vidět znamená přežít
Důležitým prvkem pro bezpečnost dětí je také jejich viditelnost. Na cestu do školy a ze školy je vybavte buď pestrým oblečením nebo ještě lépe reflexními prvky. Ty umístěte buď přímo na oblečení nebo na školní aktovku (většina aktovek již reflexní prvky obsahuje přímo z výroby). 
 

Reflexní materiály odrážejí světlo až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení, a dokonce více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré barvy.
 

Nepředvídatelnost dětského chování
Děti jsou při svém chování často velmi nepředvídatelné. Obzvláště na začátku školního roku jim trvá delší dobu, než si opět zvyknou na školní režim. Myšlenkami bývají ještě na prázdninách. Často se zapovídají s kamarády a přestanou vnímat provoz. Nejsou také dost dobře schopny domyslet následky svého jednání a vyhodnotit dopravní situaci. To vše je potřeba mít na paměti právě i z pozice řidiče. Zejména v okolí škol a přechodů pro chodce proto vždy projíždějte velmi pomalu, zvláštní pozornost věnujte i vyjíždění z parkovišť a garáží. 
 

Desatero BESIP pro školáky pro bezpečnou cestu do školy: 
 
  1. Začni společně s rodiči nebo staršími sourozenci: zjisti, kde jsou nebezpečná místa na cestě do školy, a vyber si nejlepší trasu, která tě bezpečně dovede do cíle
  2. Silnici přecházej vždy po přechodu pro chodce nebo na bezpečném a přehledném místě; respektuj světelné signály
  3. Nevbíhej do silnice z řady zaparkovaných aut, řidič nemá šanci tě vidět a bezpečně zareagovat
  4. Mobilní telefony a sluchátka omezují lidské smysly a výrazně snižují vnímání toho, co se kolem tebe v provozu děje. Při cestě do školy je nepoužívej
  5. Když přecházíš silnici s více pruhy, ujisti se, že ti zastaví i vozidlo v druhém pruhu. Navaž oční kontakt s řidičem
  6. Pozor na tramvaj – má přednost i na přechodu pro chodce
  7. Na kole i koloběžce jsi cyklista – jezdi s nasazenou přilbou, která tě chrání před vážným úrazem
  8. Při jízdě v autě se vždy připoutej bezpečnostním pásem, z auta nevystupuj do vozovky, ale směrem k chodníku
  9. Buď vidět – používej pestré oblečení a reflexní doplňky
  10. Buď ohleduplný a neriskuj! Život máš jen jeden!

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Martin Kupka: L17 na vlastní kůži

14. srpna 2024

Od letošního roku mohou mladí lidé začít řídit již od 17 let, pokud je v autě doprovází zkušený řidič. Model nazývaný L-17 využívá v praxi i Adriana a její otec Martin Kupka. Zajímá vás, jak se jako začínající řidička cítí na silnici v doprovodu svého otce? Jak řízení sedmnáctiletých vnímá ministr dopravy? Jaké podmínky musí splnit zájemce o L-17 a jeho mentor? A jaké jsou zkušenosti s řízením od 17 let v zahraničí? Odpovědi najdete v novém videu BESIP.

> více informací

Ročně na našich silnicích bourá 1200 řidičů bez řidičáku, před nebezpečím varuje Besip v novém video

1. července 2024

Besip, ve spolupráci s Policií ČR, natočil nový videoklip, zaměřující se na nebezpečí spojené s nelegálním půjčováním aut mladistvým. Video upozorňuje na vážná rizika a možné tragické následky, které mohou nastat, když mladí lidé zatím bez řidičského oprávnění, usednou za volant. Spot je k vidění na sociálních sítích.

> více informací

Bezpečně na prázdniny: Zpomalte, udržujte odstup a připoutejte se!

27. června 2024

Aby byl odjezd i návrat z dovolené co nejbezpečnější, Ministerstvo dopravy spolu s dopravní policií, ŘSD a BESIP připravilo na léto dopravně-bezpečnostní opatření na dálnicích. V pohotovosti jsou desítky odtahových vozidel, které v případě potřeby zajistí Centrální dispečink odtahů ŘSD. K dispozici je také bezplatná asistenční služba Národního dopravního informačního centra 800 280 281. BESIP připravil desatero bezpečné jízdy, policie zvýší dohled nad provozem a na dálničních informačních tabulích budou výzvy k dodržování zásad bezpečné jízdy.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona