Česko je motorkářskou velmocí, z hlediska nehodovosti motocyklistů však patří v evropském srovnání m

2. března 2023

Jenom za poslední dva roky přibylo na našich silnicích téměř 48 tisíc nově registrovaných motocyklů, 22 tisíc za rok 2021 a 25,5 tisíce za rok 2022. Za loňský rok tak bylo nově registrováno nejvíc motorek od roku 2008, toto číslo navíc rok od roku stoupá. Česká republika se však také v evropském srovnání počtu usmrcených motorkářů na 1 mil. obyvatel zařadila na 7. nejhorší místo. Nejčastěji na motorce umírají muži ve středním věku, ukázaly statistiky.

Výsledky evropského srovnání vycházejí z Mezinárodní databáze silniční dopravy a nehodovosti (IRTAD), která porovnávala 19 evropských zemí z hlediska počtu usmrcených motocyklistů při dopravních nehodách za rok 2021, v přepočtu na 1 mil. obyvatel. Česká republika v tomto srovnání skončila na 7. nejhorším místě, nejvíce usmrcených bylo evidováno v Řecku, nejméně naopak ve Švédsku. 
 
Image
Počet usmrcených motocyklistů v přepočtu na 1mil.obyvatel v roce 2021 v zemích EU, zdroj: https://www.cdv.cz/vizenula
 
„Česká republika je zemí s dlouhou tradicí motosportu a motocyklové výroby. Dodnes je to patrné na vysokém počtu registrovaných motocyklů. Je dobře, že jsme o tuto krásnou tradici nepřišli a inspiruje tolik lidí. Na druhé straně je ale také důležité, aby sami motorkáři i ostatní řidiči vnímali rizika spojená s vysokou intenzitou dopravy a rostoucím počtem motorek a nevytvářeli zbytečně situace, které mohou skončit tragicky,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
 
V loňském roce na našich silnicích zahynulo 62 motocyklistů (z toho 4 z důvodu, že na sobě neměli při jízdě ochrannou přilbu), 344 jich bylo těžce zraněno a dalších 2 335 jich bylo zraněno lehce. Zažitá domněnka, že tragické nehody na motorce jsou doménou mladých, nevyježděných řidičů, kteří zkrátka přecenili své síly, navíc dávno neplatí. Statistiky dopravních nehod naopak ukazují, že nejproblematičtější skupinou jsou motorkáři ve středním věku.
 
„To, že jsme se v evropském srovnání zařadili mezi země s nejhoršími výsledky z hlediska nehodovosti motocyklistů, považuji za takový zdvižený prst vůči všem účastníkům silničního provozu. Musíme si uvědomit, že motorkáři sice zaviní zhruba 60 % nehod ve kterých figurují, to ale znamená, že ze 40 % je vina na řidičích automobilů. Obě skupiny si tak musí uvědomit, že statistiky motorkářů, kteří na našich silnicích zemřou, mohou ovlivnit hlavně oni sami,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí BESIP. 
 
S přicházející motorkářskou sezonou tak stojí za to, připomenout si několik zásad bezpečné jízdy na motorce. 
Mnoho motocyklistů na svém stroji několik měsíců kvůli zimě neseděla a musí se znovu rozjezdit. Je proto dobré nepřeceňovat hned od začátku své síly a mít na paměti, že silnice jsou po zimě často ve špatném stavu nebo mohou být plné nečistot, stále bývá často zhoršená viditelnost a na méně slunečných úsecích cesty je velmi často námraza. Všem těmto podmínkám je potřeba svou jízdu uzpůsobit. 
 
Vždy se snažte předvídat chování ostatních na silnici
Vzhledem k tomu, že motorkáři jsou oproti automobilu vždy těmi zranitelnějšími účastníky silničního provozu, je vhodné se naučit předcházet vzniku rizikových situací. Jako motorkáři vždy počítejte s tím, že ostatní účastníci provozu neumí správně odhadnout vaši rychlost. Počítejte s tím hlavně při dojezdech ke křižovatkám nebo k vedlejším silnicím. Nechávejte si také dostatečný odstup od vozidel před vámi. Chování motorek během brzdění je jiné, a když kolona aut před vámi náhle zastaví, vy už to s největší pravděpodobností nedobrzdíte. Zvláště ve městě je také dobré počítat s tím, že vám do cesty může velmi nečekaně vstoupit chodec.
 
Řidiči automobilů musí zpozornět
Při jízdě v autě věnujte opravdu zvýšenou pozornost rozhlížení. Nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň motorky nepodceňujte, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji, než běžné auto. Při předjíždění motorky je důležité nechat motorkáři dostatečný prostor a neobjíždět ho natěsno, motocyklista potřebuje mít dost prostoru na to, aby se mohl při jízdě vyhýbat různým nerovnostem, výmolům či překážkám.
Informace k bezpečné jízdě na motorce můžete načerpat osobně i na tradiční motoristické výstavě Motocykl 2023, která se bude konat na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech v termínu 2. - 5. 3. 2023. Návštěvníci tam budou moci navštívit i společný stánek BESIP a Policie ČR, kde pro ně bude připravena prezentace airbagové vesty pro motorkáře, kterou si budou moci návštěvníci vyzkoušet v akci přímo na stánku. Dále se mohou těšit na soutěž s tématem bezpečné jízdy na motocyklu, ve spolupráci s Policií ČR zde bude připravena také ukázka motocyklů hlídek dopravní policie. Návštěvníci budou moci zhlédnout také videa, zaměřující se na bezpečnost motocyklistů, krátké preventivní spoty s Lukášem Peškem – motocyklovým závodníkem, 11 krizových situací mezi autem a motorkou na silnici a další.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S přezutím svého auta rozhodně nečekejte na první sníh, připomíná Besip

31. října 2024

Zima se nezadržitelně blíží a s ní i povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky. Od 1. listopadu jsou řidiči podle zákona povinni přezout na zimní pneu vždy, když je na vozovce sníh, led nebo námraza, nebo pokud lze tyto podmínky předpokládat. BESIP proto apeluje na všechny motoristy: nečekejte s přezutím na první mráz či sníh a dbejte při výměně na to, aby vaše pneumatiky měly potřebné vlastnosti. Zimní pneumatiky vám pomohou zvládnout nástrahy chladného počasí - mají lepší přilnavost na mokré, zasněžené nebo zledovatělé vozovce a tím pádem lépe zvládají brzdění a jakékoliv nenadále situace. Ideální je přezout na zimní pneumatiky již tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují okolo 7°C a níže. Přezutím na zimní pneumatiky chráníte nejen sebe, ale i všechny ostatní, které při své jízdě potkáte. Nezapomeňte ani na rezervu. I tu je vhodné mít zimní, abyste měli vhodné přezutí i v případě, že byste měli defekt.

> více informací

Ke srážkám se zvěří dochází nejčastěji v říjnu a listopadu

17. října 2024

Každá 9. nehoda na našich silnicích bývá způsobena srážkou se zvěří. Takový typ nehod není jen noční můrou řidičů na venkově a rozhodně se netýká pouze případů v noci, spíše naopak. Za tento rok zatím došlo k více než 6 tisícům případů kolizí se zvířaty. Právě nyní je v plném proudu to nejrizikovější období. Nejčastěji totiž ke srážkám aut se zvěří dochází na podzim, zejména během října a listopadu.

> více informací

CELOSTÁTNÍ FINÁLE DOPRAVNÍ SOUTĚŽE MLADÝCH CYKLISTŮ PRO DĚTI SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM má své letošní

4. října 2024

Celorepublikové finále „Dopravní soutěže mladých cyklistů“ pro neslyšící děti proběhlo od středy do dnešního dne tradičně ve Valašském Meziříčí. Letošní, už 22. ročník této oblíbené soutěže, přivítal celkem 13 škol z celé České republiky.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona