S přezutím svého auta rozhodně nečekejte na první sníh, připomíná Besip

31. října 2024

Zima se nezadržitelně blíží a s ní i povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky. Od 1. listopadu jsou řidiči podle zákona povinni přezout na zimní pneu vždy, když je na vozovce sníh, led nebo námraza, nebo pokud lze tyto podmínky předpokládat. BESIP proto apeluje na všechny motoristy: nečekejte s přezutím na první mráz či sníh a dbejte při výměně na to, aby vaše pneumatiky měly potřebné vlastnosti. Zimní pneumatiky vám pomohou zvládnout nástrahy chladného počasí - mají lepší přilnavost na mokré, zasněžené nebo zledovatělé vozovce a tím pádem lépe zvládají brzdění a jakékoliv nenadále situace. Ideální je přezout na zimní pneumatiky již tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují okolo 7°C a níže. Přezutím na zimní pneumatiky chráníte nejen sebe, ale i všechny ostatní, které při své jízdě potkáte. Nezapomeňte ani na rezervu. I tu je vhodné mít zimní, abyste měli vhodné přezutí i v případě, že byste měli defekt.

Zákonné povinnosti se nemění
Zákon o silničním provozu stanovuje povinnost užít za určitých podmínek zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. V tomto období musí mít vozidlo zimní pneumatiky vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat. Platí tedy stejná pravidla jako v předchozích letech.
 
Požadované vlastnosti pneumatik
„Řidiči by určitě neměli na pneumatikách šetřit, protože právě ty jsou klíčové pro bezpečnou jízdu a účinné brzdění,“ připomíná Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy. „Důležitá je i hloubka vzorku, u letních pneumatik je jeho minimální hodnota 1,6 mm, u zimních pneumatik potom 4 mm. Ukazatel opotřebení pneumatik zvaný TWI (a WTWI u zimních) najdete v drážce.“ vysvětluje Neřold. 
 
Pneumatika má správné vlastnosti pouze tehdy, když je hloubka dezénu dostatečná. Výška běhounu nového pláště je zhruba 8 mm. „Pokud je pneumatika sjetá na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm se prodlužuje brzdná dráha dokonce o polovinu,“ varuje Neřold. 
 
Zimní vs. letní pneumatiky a brzdná dráha
Zimní pneumatika má při nízkých teplotách zcela rozdílné vlastnosti, než pneumatika letní. Při teplotách, které jsou 7°C a nižší, má zimní pneumatika lepší adhezní vlastnosti a je výrazně vhodnější i z hlediska bezpečnosti. Má lepší přilnavost k vozovce a výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Například při rychlosti 50 km/h, tedy při nejvyšší dovolené rychlosti v obci, je brzdná dráha na sněhu na zimních pneumatikách o 8 metrů kratší než na letních. Na ledu při rychlosti 30 km/h, což je často nejvyšší povolená rychlost například v okolí škol, je rozdíl v brzdné dráze dokonce 11 metrů v neprospěch letních gum.
 
 
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Ke srážkám se zvěří dochází nejčastěji v říjnu a listopadu

17. října 2024

Každá 9. nehoda na našich silnicích bývá způsobena srážkou se zvěří. Takový typ nehod není jen noční můrou řidičů na venkově a rozhodně se netýká pouze případů v noci, spíše naopak. Za tento rok zatím došlo k více než 6 tisícům případů kolizí se zvířaty. Právě nyní je v plném proudu to nejrizikovější období. Nejčastěji totiž ke srážkám aut se zvěří dochází na podzim, zejména během října a listopadu.

> více informací

CELOSTÁTNÍ FINÁLE DOPRAVNÍ SOUTĚŽE MLADÝCH CYKLISTŮ PRO DĚTI SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM má své letošní

4. října 2024

Celorepublikové finále „Dopravní soutěže mladých cyklistů“ pro neslyšící děti proběhlo od středy do dnešního dne tradičně ve Valašském Meziříčí. Letošní, už 22. ročník této oblíbené soutěže, přivítal celkem 13 škol z celé České republiky.

> více informací

Česká republika obhájila na evropském finále dopravní soutěže stupně vítězů a získala bronz

20. září 2024

Česká republika pokračuje ve skvělých výkonech v dopravní cyklistické soutěži i na evropské úrovni. I letos dosáhla dalšího velkého úspěchu – na evropském finále dopravní soutěže mladých cyklistů obhájila bronzové medaile a zařadila se tak mezi nejúspěšnější evropské státy v oblasti dopravní výchovy.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona