Cyklistům a motoristům chybí ohleduplnost, zlepšit situaci chce iniciativa Dám respekt a BESIP

6. dubna 2022

Každý druhý člověk vnímá vztah cyklistů a motoristů jako více či méně nepřátelský. A téměř 70 procent Čechů se domnívá, že za nebezpečné situace na silnicích může nedostatek respektu. Vyplývá to z výzkumu iniciativy Dám respekt desetinásobného účastníka Tour de France Romana Kreuzigera. Na preventivním projektu spolupracuje oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

"Počet cyklistů v silničním provozu stále narůstá jak v rekreačních oblastech, tak v městském provozu. Cyklisté patří na silnici k těm nejzranitelnějším a musíme myslet na jejich ochranu. Na druhé straně ale sami cyklisté mohou výrazně přispět ke své bezpečnosti rozumným chováním a dodržováním pravidel. Preventivní aktivity proto musí být zaměřené na obě skupiny. Nezáleží přeci na tom, jestli jsem zrovna v roli cyklisty nebo motoristy, hlavní je zdraví a bezpečný dojezd do cíle,“ řekl při představení kampaně ministr dopravy Martin Kupka.


 

Výzkum, který realizovala společnost KANTAR CZ, dále potvrdil, že cyklistika je fenomén současnosti. 76 procent lidí uvedlo, že alespoň občas jezdí na kole. Většina z nich preferuje jízdu mimo silnice. Nové pravidlo, které stanovuje bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty na 1,5 metru, znalo 7 z 10 respondentů.
 

 

Vzájemné výčitky a pocit ohrožení – bezpečnost je velké téma

Bezpečně se v provozu cítí pouze třetina cyklistů. Řidičům vyčítají velkou rychlost (48 % dotazovaných cyklistů) či nedostatečný prostor při předjížděcím manévru (35 %). Motoristům naopak nejčastěji vadí, že cyklisté jezdí vedle sebe a nerespektují zákaz jízdy po chodníku.

 

„Víme, že cyklisté často viní motoristy z nebezpečné jízdy. A ti zase cyklisty, že ignorují předpisy. Jsme ale přesvědčeni, že je potřeba začít u sebe, nevychovávat ostatní a dodržovat psaná i nepsaná pravidla. Jsme stále stejní lidé, jednou v sedle, jindy za volantem. I proto jsme naši iniciativu pojmenovali Dám respekt,“ říká Roman Kreuziger.

 

Dám respekt a BESIP společně připravují řadu preventivních aktivit. Součástí bude televizní a rádiový spot, kontaktní akce s veřejností, komunikace na sociálních sítích či odborný kulatý stůl. Profesionální řidiči si pak vyzkouší virtuální realitu simulující nebezpečné situace mezi cyklisty a motoristy. Kampaň bude detailně představena v nejbližších týdnech. Hlavním mottem bude vzájemný respekt.

 
***

Viníky smrtelných nehod jsou z poloviny motoristé, z poloviny cyklisté

Za loňský rok Policie ČR evidovala 3 994 nehod cyklistů, při kterých zemřelo 43 osob, dalších 234 se zranilo těžce, 3 141 lehce a 757 se obešlo bez zranění. „Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté a z poloviny řidiči vozidel. Posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu tedy musíme u obou těchto skupin,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

 

U téměř poloviny nehod, kdy došlo k úmrtí, a nadpoloviční většině nehod s následkem těžkého zraněním byl viníkem shledán sám cyklista. Přibližně za třetinu nehod s těmito následky ale nesou dle policejního vyšetřování odpovědnost řidiči osobních automobilů. Alarmující je, že v dalších sedmi procentech případů řidič od smrtelné nehody cyklisty ujel. Řidiči nákladních vozidel se na nejzávažnějších nehodách s účastí cyklistů podílejí zhruba pěti procenty.

 

Nejčastějšími příčinami je dlouhodobě nedání přednosti v jízdě (ať už cyklistovi řidičem jiného vozidla, nebo cyklistou řidiči jiného vozidla), jízda nepřiměřenou rychlostí a nesprávný způsob jízdy. Stejně tomu bylo i v roce 2021. 72 % cyklistů, kteří loni na silnicích zemřeli, nemělo nasazenou přilbu. Každý pátý cyklista – muž, který měl v loňském roce na kole závažnou dopravní nehodu, měl v krvi přítomen alkohol. V případě žen to bylo „pouze“ 8 %. Naopak ženy jsou oproti mužům méně ukázněné v již zmiňovaném nošení přileb.

 
 
***
 

O výzkumu iniciativy Dám respekt

Sběr dat probíhal ve dnech 14.–23. 3. 2022. Kvantitativní výzkum byl realizován online prostřednictvím panelu domácností myMAP na reprezentativním vzorku 1020 respondentů ve věku 18 let a více.

 

 

Pro více informací kontaktujte:
 
Alexandr Kliment
Koordinátor iniciativy Dám respekt
+420 606 923 441
sasa@kreuzigerproject.com
www.damrespekt.cz
 
Tomáš Neřold
Vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy
+420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz
www.ibesip.cz
 
Viktor Havliš
Associate Client Director KANTAR CZ
viktor.havlis@kantar.com
cz.kantar.com

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Cyklistická sezona startuje. A s tím i osvětové kampaně Besipu v online prostoru i v terénu

24. března 2023

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Většina cyklistů již buď vyjela nebo v nejbližší době vyjede na první větší cyklo vyjížďky. Je proto dobré si připomenout, co vás může při jízdě na kole potkat za nástrahy a co jsou nejčastější příčiny nehod, jejichž účastníky jsou právě cyklisté. Ti totiž v dopravní nehodě figurují vždy jako ten zranitelnější účastník, kterému hrozí vážnější následky. Během loňského roku na našich silnicích zemřelo 42 cyklistů, 276 jich bylo těžce zraněno a dalších 3 409 jich bylo zraněno lehce. I proto plánuje Besip pokračovat v kampani Dám respekt, která odstartovala v loňském roce, v tom letošním pak naváže preventivními akcemi pro cyklisty přímo v terénu. Společný projekt iniciativy Dám respekt a Besip si klade za cíl zlepšit vzájemný vztah mezi cyklisty a motoristy.

> více informací

Seriál Ne-riskuj aneb škola ebiku

17. března 2023

Ježdění na elektrokolech se stává populárnějším, přičemž se odhaduje, že se v současné době prodává přibližně jedna třetina elektrokol z celkového objemu prodeje všech bicyklů. Průměrná cena elektrokol se snižuje, dnes se pohybuje mezi 45 000 až 65 000 Kč, což je nižší než v minulosti. Elektrokola se stala oblíbenou náhradou klasického kola především pro starší generace, protože umožňují ujet delší vzdálenost s menší námahou a dostat se i do nepřístupnějších lokalit. Nicméně to také přináší nová rizika a zvýšenou náročnost na obsluhu elektrokola. Podle statistik jsou nehody na elektrokolech stále častější, zejména u seniorů. Z celkového počtu nehod cyklistů na elektrokolech bylo 58 % dopravních nehod bez vlivu jiného účastníka silničního provozu. Téměř třetina cyklistů na elektrokolech zemřela vlastním zaviněním v důsledku jízdy nepřiměřenou rychlostí a 19 % pak v důsledku nevěnování se řízení. 79 % zemřelých na elektrokolech nemělo cyklistickou přilbu. Každý druhý usmrcený cyklista na elektrokole byl ve věku 65+. Nehody cyklistů ve věku 65+ vykazují téměř 2,4krát vyšší závažnost než nehody cyklistů do 64 let. V průměru je to 18 usmrcených osob na 1000 osob.

> více informací

Mladí řidiči zaviní ročně 11 % nehod, zaměří se na ně nejen novela zákona, ale i preventivní program

7. března 2023

Nejmladší účastníci silničního provozu jsou z hlediska závažných dopravních nehod obzvlášť rizikovou, ale zároveň ohroženou skupinou. Jsou nepoměrně často zastoupeni mezi viníky dopravních nehod. Z celkového počtu dopravních nehod, které se během roku stanou v České republice, jich 11 % zaviní právě řidiči s praxí do 2 let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá 3 %. Jenom v loňském roce na našich silnicích zemřelo vinou mladých řidičů 52 lidí a dalších 250 bylo těžce zraněno.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Nový bodový systém

Nové bodování závažných přestupků.

Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel. Bodový systém v ČR je velmi jednoduchý systém potrestání řidičů za závažnější přestupky. Hlavním účelem bodového systému však není trestat, ale spíše řidiče odrazovat od toho, aby porušovali dopravní předpisy. Bodový systém však získává význam tehdy, pokud mají řidiči jasno v tom, jak funguje, a proč je pro ně dobré dodržovat zákony silničního provozu.

více informací
vize nula