Nehody na motorce nejsou jen doménou mladých řidičů. Víte, na co si dát při jízdě pozor?

27. května 2022

Zažitá domněnka, že tragické nehody na motorce jsou doménou mladých, nevyježděných řidičů, kteří zkrátka přecenili své síly, dávno neplatí. Statistiky dopravních nehod naopak ukazují, že nejproblematičtější skupinou jsou motorkáři ve středním věku. Jaké nástrahy číhají na motorkáře a na co si dát pozor i z pozice řidiče automobilu, shrnuje Besip.

„Motorkářská sezona je v plném proudu, s nadcházejícím létem, které přirozeně přináší mnohem více příležitostí k trávení času venku, je dobré si připomenout, na co si určitě dát při jízdě na motorce pozor. Od začátku tohoto roku do konce dubna na našich silnicích bohužel zemřelo již 8 motorkářů, v téměř 60 % jsou dokonce viníkem nehody oni sami. Samozřejmě to znamená, že je důležité edukovat obě skupiny, tedy nejen motocyklisty, ale i řidiče automobilů,“ připomíná Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy. Je proto určitě na místě, připomenout si rizika, která na silnici hrozí a nejčastější problémy, které mezi motorkáři a motoristy vznikají.

 

Za loňský rok zemřelo na našich silnicích při dopravních nehodách 82 motorkářů. Celkově potom u této skupiny došlo k více než 3100 nehodám. Za letošní rok (od ledna do konce dubna 2022) došlo na našich silnicích k 458 nehodám s účastí motorkářů, při kterých jich 8 zemřelo, 37 jich bylo těžce zraněno a dalších 302 jich bylo zraněno lehce.

 

Nejčastěji na motorce umírají muži ve středním věku
Dlouhodobé statistiky ukazují, že fatální nehody již nejsou doménou mladých řidičů, naopak nejčastěji na motorce umírají řidiči ve věkovém rozmezí 45-54 let, v průběhu posledních let se tato věková skupina bohužel dostává do smutného popředí. Druhou nejrizikovější skupinou jsou řidiči ve věku 35-44 let.
Téměř čtvrtinu všech účastníků dopravních nehod motorkářů za letošní rok tvoří právě starší ze zmiňovaných skupin. Ta mladší se potom na celkovém počtu letošních dopravních nehod s účastí motorkářů podílí přesně 17 procenty. V roce 2021 je statistika velmi podobná. Opět téměř čtvrtinu (24 %) všech bourajících motorkářů tvoří řidiči mezi 45 a 54 lety, 21 % potom tvoří opět řidiči ve věku 35-44 let.

 

Vždy se snažte předvídat chování ostatních na silnici
Vzhledem k tomu, že motorkáři jsou oproti automobilu vždy těmi zranitelnějšími účastníky silničního provozu, je vhodné se naučit předcházet vzniku rizikových situací. Jako motorkáři vždy počítejte s tím, že ostatní účastníci provozu neumí správně odhadnout vaši rychlost. Počítejte s tím hlavně při dojezdech ke křižovatkám nebo k vedlejším silnicím. Nechávejte si také dostatečný odstup od vozidel před vámi. Chování motorek během brzdění je jiné, a když kolona aut před vámi náhle zastaví, vy už to s největší pravděpodobností nedobrzdíte. Zvláště ve městě je také dobré počítat s tím, že vám do cesty může velmi nečekaně vstoupit chodec.

 

Řidiči automobilů musí zpozornět
Při jízdě v autě věnujte opravdu zvýšenou pozornost rozhlížení. „Nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň motorky nepodceňujte, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji, než běžné auto,“ zdůrazňuje Neřold. Při předjíždění motorky je důležité nechat motorkáři dostatečný prostor a neobjíždět ho natěsno, motocyklista potřebuje mít dost prostoru na to, aby se mohl při jízdě vyhýbat různým nerovnostem, výmolům či překážkám.

 

Nezvládnutí zatáček jako riziko pro motorkáře
Z dopravních statistik dále vyplývá, že nejvíce motorkářů umírá při dopravních nehodách v zatáčce. Při takových nehodách zemřelo na našich silnicích od začátku loňského roku do konce letošního dubna již 42 motocyklistů a 90 jich bylo těžce zraněno. V žádném případě proto nevjíždějte rychle do zatáček, u kterých nevidíte jejich konec a nemáte přehled o tom, co se v nich děje.
Z hlediska příčin dopravní nehody se mezi ty nejtragičtější řadí, stejně jako u motoristů, nepřiměřená rychlost. Kvůli ní zemřelo na našich silnicích od loňska do letošního dubna 38 motorkářů. Druhou nejčastější příčinou je potom nedání přednosti v jízdě.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona