Nehody na motorce nejsou jen doménou mladých řidičů. Víte, na co si dát při jízdě pozor?

27. května 2022

Zažitá domněnka, že tragické nehody na motorce jsou doménou mladých, nevyježděných řidičů, kteří zkrátka přecenili své síly, dávno neplatí. Statistiky dopravních nehod naopak ukazují, že nejproblematičtější skupinou jsou motorkáři ve středním věku. Jaké nástrahy číhají na motorkáře a na co si dát pozor i z pozice řidiče automobilu, shrnuje Besip.

„Motorkářská sezona je v plném proudu, s nadcházejícím létem, které přirozeně přináší mnohem více příležitostí k trávení času venku, je dobré si připomenout, na co si určitě dát při jízdě na motorce pozor. Od začátku tohoto roku do konce dubna na našich silnicích bohužel zemřelo již 8 motorkářů, v téměř 60 % jsou dokonce viníkem nehody oni sami. Samozřejmě to znamená, že je důležité edukovat obě skupiny, tedy nejen motocyklisty, ale i řidiče automobilů,“ připomíná Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy. Je proto určitě na místě, připomenout si rizika, která na silnici hrozí a nejčastější problémy, které mezi motorkáři a motoristy vznikají.

 

Za loňský rok zemřelo na našich silnicích při dopravních nehodách 82 motorkářů. Celkově potom u této skupiny došlo k více než 3100 nehodám. Za letošní rok (od ledna do konce dubna 2022) došlo na našich silnicích k 458 nehodám s účastí motorkářů, při kterých jich 8 zemřelo, 37 jich bylo těžce zraněno a dalších 302 jich bylo zraněno lehce.

 

Nejčastěji na motorce umírají muži ve středním věku
Dlouhodobé statistiky ukazují, že fatální nehody již nejsou doménou mladých řidičů, naopak nejčastěji na motorce umírají řidiči ve věkovém rozmezí 45-54 let, v průběhu posledních let se tato věková skupina bohužel dostává do smutného popředí. Druhou nejrizikovější skupinou jsou řidiči ve věku 35-44 let.
Téměř čtvrtinu všech účastníků dopravních nehod motorkářů za letošní rok tvoří právě starší ze zmiňovaných skupin. Ta mladší se potom na celkovém počtu letošních dopravních nehod s účastí motorkářů podílí přesně 17 procenty. V roce 2021 je statistika velmi podobná. Opět téměř čtvrtinu (24 %) všech bourajících motorkářů tvoří řidiči mezi 45 a 54 lety, 21 % potom tvoří opět řidiči ve věku 35-44 let.

 

Vždy se snažte předvídat chování ostatních na silnici
Vzhledem k tomu, že motorkáři jsou oproti automobilu vždy těmi zranitelnějšími účastníky silničního provozu, je vhodné se naučit předcházet vzniku rizikových situací. Jako motorkáři vždy počítejte s tím, že ostatní účastníci provozu neumí správně odhadnout vaši rychlost. Počítejte s tím hlavně při dojezdech ke křižovatkám nebo k vedlejším silnicím. Nechávejte si také dostatečný odstup od vozidel před vámi. Chování motorek během brzdění je jiné, a když kolona aut před vámi náhle zastaví, vy už to s největší pravděpodobností nedobrzdíte. Zvláště ve městě je také dobré počítat s tím, že vám do cesty může velmi nečekaně vstoupit chodec.

 

Řidiči automobilů musí zpozornět
Při jízdě v autě věnujte opravdu zvýšenou pozornost rozhlížení. „Nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň motorky nepodceňujte, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji, než běžné auto,“ zdůrazňuje Neřold. Při předjíždění motorky je důležité nechat motorkáři dostatečný prostor a neobjíždět ho natěsno, motocyklista potřebuje mít dost prostoru na to, aby se mohl při jízdě vyhýbat různým nerovnostem, výmolům či překážkám.

 

Nezvládnutí zatáček jako riziko pro motorkáře
Z dopravních statistik dále vyplývá, že nejvíce motorkářů umírá při dopravních nehodách v zatáčce. Při takových nehodách zemřelo na našich silnicích od začátku loňského roku do konce letošního dubna již 42 motocyklistů a 90 jich bylo těžce zraněno. V žádném případě proto nevjíždějte rychle do zatáček, u kterých nevidíte jejich konec a nemáte přehled o tom, co se v nich děje.
Z hlediska příčin dopravní nehody se mezi ty nejtragičtější řadí, stejně jako u motoristů, nepřiměřená rychlost. Kvůli ní zemřelo na našich silnicích od loňska do letošního dubna 38 motorkářů. Druhou nejčastější příčinou je potom nedání přednosti v jízdě.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Česká republika obhájila na evropském finále dopravní soutěže stupně vítězů a získala bronz

20. září 2024

Česká republika pokračuje ve skvělých výkonech v dopravní cyklistické soutěži i na evropské úrovni. I letos dosáhla dalšího velkého úspěchu – na evropském finále dopravní soutěže mladých cyklistů obhájila bronzové medaile a zařadila se tak mezi nejúspěšnější evropské státy v oblasti dopravní výchovy.

> více informací

Interaktivní kvízy z oblasti dopravní výchovy

16. září 2024

BESIP připravil pro všechny žáky základních škol interaktivní kvízy, které otestují znalosti a správnou dopravní orientaci mladších i starších účastníků silničního provozu. Kvízy jsou rozděleny do dvou základních kategorií podle věku dětí – první stupeň základní školy (tj. cca 6 – 12 let) a druhý stupeň základní školy (tj. cca 12 – 16 let).

> více informací

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

29. srpna 2024

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona