Cyklisté, pozor na správnou výbavu vašeho kola, může vám zachránit život

26. dubna 2022

Jaro přirozeně láká k většímu pohybu venku. Většina cyklistů již buď vyjela nebo v nejbližší době vyjede na první větší cyklo vyjížďky. Je proto dobré si připomenout, co vaše kolo nesmí postrádat, než na něm vyrazíte brázdit silnice či cyklostezky.

„Povinná ale i doporučená výbava jízdního kola má za cíl zejména zajistit bezpečnost cyklisty, určitě se ji tedy nesnažte nijak obejít. Ohrozíte tím nakonec nejvíce sami sebe, správná výbava na kole vám v mnoha případech může zachránit život,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy. Jízdní kolo musí být vždy vybaveno přední a zadní brzdou, přední odrazkou bílé barvy, zadní odrazkou červené barvy, oranžovými odrazkami z obou stran obou pedálů a oranžovými či reflexními odrazkami ve výpletu předního, zadního nebo obou kol (odrazka musí být minimálně jedna na každé straně kola). Důležité také je, že by na kole neměly být žádné ostré hrany (na řídítkách, páčkách brzd apod.), aby se při pádu zabránilo dodatečnému zranění cyklisty právě o ostré hrany na kole.

 

Základem je dobře vidět a být viděn

Za snížené viditelnosti do povinné výbavy jízdního kola přibývají prvky, které mají zajistit to, že cyklista bude pro ostatní stále dostatečně dobře viditelný. Do výbavy tak v takovém případě patří navíc ještě přední seřízený bílý světlomet a zadní seřízený červený světlomet, který lze kombinovat s červenou odrazkou. Oba světlomety lze za dobré viditelnosti nahradit bílou, resp. červenou blikačkou. Dále musí být cyklista vybaven zdrojem energie, který bude schopen dodávat světlům energii na svícení minimálně na 1,5 hodiny. Doporučenou výbavou jsou také reflexní prvky na oblečení.

 

Motoristé si musí zvyknout na pohyb menších vozidel na silnici

Protože v zimě přirozeně přichází útlum cyklistiky, motoristé si snadno odvyknou na pohyb menších vozidel na silnici. Je proto důležité pamatovat na to hlavně při rozhlížení, cyklistu lze totiž snadno přehlédnout, mnohem snadněji se vám v zorném poli schová za strom či například za sloup veřejného osvětlení. Při objíždění cyklisty pak pamatujte na to, abyste ho neobjížděli příliš natěsno, je důležité nechat cyklistovi dostatečný prostor, aby se mohl při jízdě vyhýbat nerovnostem, výmolům či různým překážkám. V roli cyklisty naopak mějte na paměti vždy to, že vaše chování musí být pro ostatní předvídatelné, nedělejte tedy žádné nenadálé změny v jízdní dráze a neomezujte svou jízdou ostatní. „Vzájemný respekt všech, kdo se na silnici pohybují, je nejlepším klíčem k tomu, abychom se všichni vrátili ze svých cest bezpečně domů. Ať už jsme v roli řidiče automobilu, cyklisty nebo například motorkáře,“ říká Tomáš Neřold.

 

Základní kontrola kola je vhodná před každou jízdou

Před každou jízdou proveďte alespoň základní kontrolu klíčových částí kola. Ujistěte se, že jsou kola utažená, pedály nejsou uvolněné a neprotáčí se vám řídítka. Zkontrolujte také správnou výšku sedadla a jeho upevnění, natažení řetězu, funkčnost světel a funkčnost brzd, dříve než se rozjedete v plné rychlosti.

 

Cyklistická helma pro dospělého není zákonná povinnost, z hlediska bezpečnosti je ale nutná

Zatímco do 18 let je nošení cyklistické přilby povinné, u dospělých tomu tak není. Z hlediska bezpečnosti je nicméně nošení přilby nezbytné v jakémkoliv věku, protože v případě pádu z kola může přilba velmi často zachránit život. Vždy je potřeba pamatovat na to, že cyklista je jedním z nejzranitelnějších účastníků silničního provozu a hrozí mu v případě dopravní nehody mnohem vážnější následky než motoristovi.

 

V loňském roce došlo k téměř 4000 nehod cyklistů, při kterých jich 43 zemřelo, dalších 234 se těžce zranilo, 3141 se zranilo lehce a 757 se obešlo bez zranění. Alarmující je, že 72 % cyklistů, kteří loni na našich silnicích zemřeli, nemělo nasazenou přilbu. Z výzkumu společnosti KANTAR, který se zaměřoval na vzájemné vnímání vztahu cyklistů a motoristů, ale právě i výbavu cyklistů, vyplynulo také to, že 29 % respondentů cyklistickou helmu vůbec nevlastní. Dlouhodobé policejní statistiky přitom ukazují, že závažnost nehod cyklistů bez přilby je téměř dvojnásobná oproti nehodám cyklistů, kteří na sobě přilbu měli.

 

Alkohol nepatří za volant, ale ani za řídítka

Vzhledem k tomu, že je cyklista účastníkem silničního provozu, platí pro něj samozřejmě také zákaz konzumace alkoholu. I přesto každý pátý cyklista – muž, který měl v loňském roce na kole závažnou dopravní nehodu, měl v krvi přítomen alkohol. V případě žen to bylo „pouze“ 8 %. Konzumace alkoholu k jízdě na kole zkrátka nepatří, snižuje nejen ostražitost, ale i motorické schopnosti. Jedná se o přestupek, za který hrozí sankce od 2500 do 20 tisíc korun. V případě hladiny alkoholu v krvi vyšší než 1 promile je sankce v rozmezí 25 000 až 50 000 korun. Odmítnutí zkoušky na alkohol se rozhodně nevyplatí, sankce je zde opět 25 tisíc až 50 tisíc korun.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona