Do nové podoby bodového systému jsme vložili možnost řídit vozidlo skupiny B od 17 let pod dohledem zkušeného a bezúhonného řidiče, takzvaného mentora, jako například v Německu. Odezvy jsou takové, že to velmi významně přispívá právě k ohleduplnějšímu chování v silničním provozu, protože v přítomnosti zkušeného řidiče, často rodiče, začínající řidiči získávají první návyky. Například v Německu se ukázalo, že to je prvek, který přispívá k větší bezpečnosti. Absolventi L-17 mají při samostatném řízení o 20 % méně nehod, než řidiči, kteří nezačínali řídit s rodičem či jiným mentorem. Kdo jiný než rodič má největší zájem na tom, aby jeho dítě řídilo bezpečně? L-17 umožňuje, aby mladý řidič své první zkušenosti v provozu sbíral v kontrolovaném, a nikoliv v rizikovém prostředí (rychlá jízda, řízení pod vlivem alkoholu, rozptýlení ze strany spolujezdců apod.)
Žadatel o řidičské oprávnění tak nastoupí do autoškoly, kde musí úspěšně složit zkoušku, následně mu bude vydán řidičský průkaz a od 17. narozenin může řídit auto pod dohledem mentora. Od 18. narozenin pak končí lhůta a nový řidič může řídit sám.
Druhá novinka se týká začínajících řidičů. Nově zahrnuje tzv. řidičák na zkoušku pro začínající řidiče do dvou let praxe, kdy by měl řidič, po spáchání závažného přestupku, povinnost absolvovat psychologické sezení a speciální program v autoškole zaměřený na zásady bezpečné jízdy. Zároveň by byl do tohoto programu zařazen i takový řidič, který spáchal ty nejzávažnější přestupky, které jsou ohodnocené 6 trestnými body nebo mu byl udělen zákaz řízení.
Mezi důvody, které tedy řidiče pošlou k povinnému absolvování vzdělávacích kurzů, bude patřit řízení pod vlivem alkoholu či drog (ale také odmítnutí testu na alkohol či drogy), překročení rychlosti o 40 km/hod v obci a 50 km/hod mimo obec či způsobení dopravní nehody se zraněním. Za tyto přečiny bude řidičům udělen zároveň zákaz řízení.
Povinnost absolvovat toto školení pak budou mít i ti, kteří způsobí zmiňované 6bodové přestupky, tedy předjíždění na místě, kde je to zakázáno, ohrožení chodce, nezastavení na signál stůj či vjetí na železniční přejezd přes zákaz.
Řidiče tak z provozu automaticky nevyřazujeme, naopak se s nimi snažíme dále pracovat, aby řízení vozu psychologicky lépe zvládali. Začínající řidiči, mezi něž patří především mladí lidé, jsou dle statistik častými viníky dopravních nehod se závažnými následky. Model je inspirovaný německým a rakouským systémem.