Komentář BESIP k bilanci nehodovosti za rok 2021

7. ledna 2022

Nad každou statistikou obětí dopravních nehod bychom si měli připomínat, že jde o zbytečně zmařené lidské životy. Každé číslo představuje ztrátu někoho blízkého a dramatický zásah do života rodin obětí. Celoživotní břemeno si ze smrtelných nehod nesou i jejich viníci.

Podle policejní statistiky počet obětí dopravních nehod v loňském roce mírně narostl oproti roku 2020. I přesto se jednalo o druhý nejnižší počet usmrcených v historii. Dobrou zprávou je další pokles počtu těžkých zranění v silničním provozu na historické minimum.

Cílem Strategie BESIP 2021-2030 je snížit během dekády počet obětí a těžkých zranění v silničním provozu na polovinu. Z hlediska postupného dosažení těchto cílů jsme milník pro loňský rok splnili a zaznamenali relativně pozitivní vývoj. Musíme si ale uvědomit, že v uplynulých dvou letech přispěla ke snížení nehodovosti pandemie COVID, respektive omezení mobility v důsledku protiepidemických opatření. Pokud nebude mobilita v silniční dopravě letos významněji omezena, bude náročnější udržet nastavené tempo snižování počtu obětí a zraněných.
Na loňské bilanci nehod je patrné, že počet úmrtí na silnicích byl ve srovnání s předchozími lety nízký především v první polovině roku, v době zpřísněných opatření a omezené mobility. Od léta se již doprava vracela do vysokých intenzit, a bohužel se to projevilo i na statistice vážných nehod, která se v závěru roku zhoršovala. Prosinec byl po srpnu druhým nejtragičtějším měsícem v celém roce.

Z hlediska příčin nejzávažnějších dopravních nehod stále figurují na předních místech nepřiměřená rychlost, nepozornost za volantem (nevěnování se řízení) a nedání přednosti. Zhruba 30 procent obětí nehod v osobních a nákladních vozidlech nebylo připoutáno bezpečnostním pásem. Někteří čeští řidiči a spolujezdci tak bohužel stále opomíjejí tento základní bezpečnostní prvek a doplácí na to. 

Ke zvýšení bezpečnosti na silnicích potřebujeme důsledně naplňovat opatření Strategie BESIP 2021-2030 a jejího Akčního plánu, a to ve všech oblastech – prevence, dopravní výchova, autoškolství, odstraňování nehodových lokalit, výstavba dálnic a obchvatů, zpřísnění sankcí za nejnebezpečnější přestupky a jejich důsledné vymáhání a další. Vedle toho je třeba posílit ohleduplné chování a odpovědnost účastníků silničního provozu, tak aby vnímali smysl pravidel silničního provozu a brali je za své.

BESIP loni ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR vedl největší preventivní kampaň posledních let pod heslem „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“, jejíž součástí byl i dokument Víta Klusáka „13 minut“ o vinících vážných dopravních nehod. Samotný celovečerní dokument zhlédlo nejméně milion lidí. Pracovníci BESIP v krajích uspořádali zhruba 300 kontaktních akcí ke kampani a její zážitkovou zónu v rámci roadshow kampaně navštívily tisíce lidí napříč Českou republikou. Kampaň přispěla ke změně postojů části veřejnosti k rychlé jízdě a pomáhá vytvářet bezpečnější dopravní prostředí. V letošním roce bude mít návaznou fázi, kdy bude BESIP prvky kampaně a dokument 13 minut dále využívat na kontaktních akcí, středoškolských besedách a podobně. BESIP připravuje s dalšími partnery rovněž novou preventivní kampaň pro letní sezónu. Věnována bude bezpečnosti cyklistů, vzájemnému respektu mezi cyklisty a motoristy a dodržování pravidel silničního provozu ze strany obou těchto skupin. 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona