Snažme se proto chodit a jezdit tak, aby v nás dítě vidělo vzor, a neustále mu připomínejme nezbytnost vzájemného slušného chování, které je hlavním předpokladem bezpečného pohybu v silničním provozu. Upozorňujme dítě na chování ostatních, ať už správné či nesprávné, a to od začátku, od prvních krůčků, soustavně, vytrvale a s trpělivostí.
U negativního chování bychom se měli soustředit zejména na upozornění při:
- chůzi po nesprávné straně chodníku, silnice, vrážení do kolemjdoucích;
- přecházení mimo vyznačený přechod, mimo podchod (jsou-li ve vzdálenosti kratší než 50 metrů);
- přelézání zábradlí;
- přecházení na červenou;
- přecházení po nesprávné straně přechodu;
- přecházení při nedostatečném rozhledu (mezi automobily, po vystoupení z autobusu apod.);
- nepřipoutání dětí bezpečnostními pásy v zádržných systémech (dětských autosedačkách);
- nesledování okolního provozu při chůzi (čtení, být „mimo");
- vytváření skupinek na chodníku, které překážejí ostatním chodcům v pohybu.
Dále upozornění na:
- překážky provozu (obcházení, předcházení);
- rychlou jízdu na skateboardech, na kolečkových bruslích;
- vliv počasí na dopravu (sníh, náledí, déšť, spadané listí - kluzká vozovka, brzdná dráha);
- jízdu cyklistů po chodníku, vedení jízdních kol po chodníku;
- používání podchodů a nadchodů;
- povinnost používání cyklistické přilby.
Učte děti dopravní značky
Zároveň můžeme děti pomalu a nenásilně seznamovat s některými dopravními značkami a vysvětlovat jim jejich význam (především v nejbližším okolí bydliště); jak vypadají, co komu přikazují:
- přechod pro chodce (značka vodorovná i svislá),
- podchod nebo nadchod (chodec kráčející po schodech),
- zákaz vstupu chodců (chodec v kruhu s červeným lemem),
- zákaz vjezdu všech vozidel (červeně lemovaný kruh),
- obytná zóna a její konec,
- pěší zóna a její konec,
- stezky pro chodce, cyklisty, chodce a cyklisty (modrý kruh s bílým vyznačením příslušného účastníka provozu).
- výstražný kříž pro železniční přejezd (kříže), atd.