BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
      • 30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Cyklisté ❱ Dám respekt

Cykloznačení

Abyste se při jízdě na kole mohli bezpečně pohybovat po komunikacích a neohrozili ostatní, ale ani sebe, je důležité umět rozeznat základní cyklistickou infrastrukturu. S rozdílnými typy komunikací se totiž samozřejmě pojí i rozdílná práva a povinnosti jejich uživatelů.
Níže proto naleznete přehled dopravních značek, které se bezprostředně týkají cyklistů, pohybujících se v silničním provozu:

Název: ObrázekRozdělená stezka pro chodce a cyklisty
Tato značka označuje stezku s rozdělenými vyznačenými částmi pro pohyb cyklistů a chodců. Dle této konkrétní značky je tedy cyklistům vyhrazena levá část stezky a chodcům pravá. Sousední pruh byste měli využívat jen při objíždění překážky nebo vzájemném vyhýbání, jinak je důležité pohybovat se po té části stezky, která je pro vás určena.

 
Název: ObrázekStezka pro cyklisty
Tato značka označuje vyhrazenou stezku pro cyklisty. Tu mohou využívat i lidé, kteří jízdní kolo pouze vedou, bruslaři či lidé na obdobném sportovním vybavení a osoby pohybující se na osobním přepravníku. Ostatním účastníkům provozu na pozemních komunikacích je její užívání zakázáno.
 


Název: ObrázekSpolečná stezka pro chodce a cyklisty
Na rozdíl od výše zmiňované rozdělené stezky je tato stezka po celé délce i šířce určena pro obě skupiny uživatelů, tedy chodce i cyklisty. Ti se nesmí vzájemně omezovat či ohrožovat.
 



Název: ObrázekStezka pro chodce
Jak už název napovídá, stezka je určena pouze pro chodce, cyklistům je sem tedy vjezd zakázán. Za chodce se potom považuje i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík, jede na lyžích nebo kolečkových bruslích. Smí ji použít i osoby na osobním přepravníku.
 


Název: ObrázekPřejezd pro cyklisty
Jedná se o plochu, která je určena pro přejíždění cyklistů přes pozemní komunikaci.

 
Název: ObrázekMísto pro přecházení
Jedná se o místo uzpůsobené pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci, jsou to zároveň především taková místa, která přitom nejsou označena příslušnou dopravní značkou jako přechod pro chodce. Řidič vozidla nesmí chodce přecházejícího pozemní komunikaci v místě pro přecházení ohrozit.
 

Název: ObrázekPřejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu pro chodce
Jedná se o plochu určenou pro přejezd cyklistů přes pozemní komunikaci, která bezprostředně sousedí s přechodem pro chodce. Plocha určená pro přejezd cyklistů přes pozemní komunikaci může být také zvýrazněna určeným symbolem nebo značkou „Jízdní pruh pro cyklisty“.
 
 
Název: ObrázekSdružený přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty
Jedná se o přechod pro chodce, který je spojený s plochou určenou pro přejezd cyklistů přes pozemní komunikaci. Bývá umístěn tam, kde se kříží stezka pro chodce a cyklisty s jinou pozemní komunikací.
 
 
 
Název: ObrázekJízdní pruh pro cyklisty = tzv. „cyklopruh“
Pro cyklistu velmi zásadní dopravní značení. Vyznačuje na komunikaci pruh nebo stezku pro pohyb cyklistů. Šipka vyznačuje stanovený směr jízdy.
Vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty bývá zpravidla ještě červeně podbarven a je určen pouze cyklistům, motoristé do něj nesmí vjíždět (s výjimkou objíždění překážky). Cyklista zde má dostatek prostoru pro bezpečnou souběžnou jízdu po komunikaci s ostatními účastníky provozu.
Druhým typem cyklopruhu je takzvaný ochranný jízdní pruh, který se od vyhrazeného jízdního pruhu liší tím, že nemá svislé dopravní značení a je na vozovce vyznačen piktogramem jízdního kola, ovšem bez barevného podbarvení. Do tohoto pruhu mohou zasahovat širší vozidla, která jedou v souběžném jízdním pruhu – například autobusy či nákladní auta. Nesmí však cyklistu jedoucího v pruhu ohrozit.

Název: ObrázekPiktogramový koridor pro cyklisty
Vyznačuje prostor a směr jízdy cyklistů. Není, na rozdíl od cyklopruhu, ohraničený přerušovanou podélnou čárou. Řidiče motorových vozidel upozorňuje, že se na pozemní komunikaci nachází zvýšený provoz cyklistů. Piktokoridory tedy pouze upozorňují na možnou přítomnost cyklistů a nepřináší žádné ze skupin uživatelů zvláštní práva či povinnosti.
 
 
Název: ObrázekProstor pro cyklisty = tzv. „předsunutá stopčára“
Prostor pro cyklisty je umístěn v čele jízdního pruhu na křižovatkách řízených semafory. Cyklisté se tak mohou při čekání na zelenou předřadit před ostatní vozidla, díky čemuž lépe vidí do křižovatky a sami jsou lépe vidět, tudíž jim nehrozí boční srážka s vozidlem, které bude souběžně s cyklistou odbočovat. Zároveň může cyklista díky tomu vjíždět do křižovatky jako první, což také přispívá k jeho bezpečnějšímu průjezdu křižovatkou.
 
 


 Zákaz vjezdu s výjimkou pro cyklisty = tzv. „cykloobousměrka“
Cykloobousměrky povolují cyklistům jízdu v protisměru jednosměrné ulice. Při vjezdu a výjezdu z jednosměrky dbejte zvýšené opatrnosti.
 
 


Název: ObrázekNávěsť před křižovatkou pro cyklisty
Toto značení cyklistu informuje o směru a případně o vzdálenosti k vyznačeným cílům a o číslu (případně jiném značení) cyklotras před křižovatkou.
 
 
 

 
Tabule pro cykloSměrová tabulka pro cyklisty
Informuje o směru k vyznačeným cílům a o číslu (případně jiném značení) cyklistické trasy. Může obsahovat také informaci o vzdálenosti k vyznačeným cílům.
 
CyklozonaZóna pro cyklisty
V místech, vyznačených touto dopravní značkou, mohou cyklisté využívat vozovku v celé její šířce. Jiná vozidla mohou vjet do cyklistické zóny pouze tehdy, pokud jsou vyznačena ve spodní části dopravní značky. V cyklistické zóně smí případně řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h.
 




 
Kruhový objezdPrůjezd kruhovým objezdem
Kruhovým objezdem projíždějí osoby na jízdním kole stejně jako motorová vozidla. Motorista, který chce kruhový objezd opustit, musí dát vždy přednost cyklistovi, který po jeho pravé straně pokračuje v jízdě dál po kruhovém objezdu. Oba účastníci pak při výjezdu musí včas signalizovat změnu směru jízdy.
Ponaučení pro cyklisty: Kruhovým objezdem projíždějte raději středem jízdního pruhu. Auta za vámi tak nebudou mít tendenci vás nebezpečně předjíždět.
Ponaučení pro motoristy: Na kruhovém objezdu s jedním jízdním pruhem nikoho nepředjíždějte. Zvláště v případě, kdy se následně chystáte kruhový objezd opustit. Boční srážka by pro osobu na jízdním kole mohla mít velice těžké následky.

Obytná zóna
V obytné i pěší zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h. Ideální je ovšem rychlost chůze.
POZOR! Při vyjíždění z obytné nebo pěší zóny (ale i ze stezky pro cyklisty) musíte dát přednost úplně všem vozidlům, tedy těm z pravé, i levé strany, případně i protijedoucím vozidlům, která budou odbočovat vlevo! Samozřejmostí je ohleduplnost vůči chodcům a dalším účastníkům provozu.

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.