BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
      • 30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Cyklisté ❱ Dám respekt

Otázky a odpovědi

Od 1. ledna platí v České republice povinnost předjíždět cyklisty s bočním odstupem 1,5 metru. Ohleduplnost vůči cyklistům a dodržování bezpečného odstupu pomáhá předcházet kolizím, které mohou skončit fatálně. Cyklisté zase mají zodpovědnost chovat se na kole tak, aby svým chováním neomezovali ostatní účastníky silničního provozu. Přinášíme proto důležité otázky, týkající se bezpečné jízdy na kole. 

obrazek Kdy musím předjet cyklistu s odstupem 1,5 m a kdy jen 1 m?
Pokud to prostor dovolí, je vždy lepší předjíždět cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. Zákon však pamatuje i na další situace, a tak v případech, kdy je povolena maximální rychlost 30 km/h, stačí k předjetí boční vzdálenost jednoho metru.
obrazek Podle čeho poznám 1,5 metru při předjíždění cyklisty?
Představte si, že předjíždíte auto. Další pomůckou je, že pravé kolo vašeho auta je při předjíždění přibližně na středové čáře. Základní šířka jízdního pruhu je 3 m. Bezpečný odstup je tedy zhruba polovina jízdního pruhu. Musíte jej ale měřit od řídítek cyklisty (od bodu, který nejvíce vystupuje do komunikace). Proto si raději odhad nekomplikujte a vnímejte cyklistu tak, jako byste předjížděli osobní auto
obrazek Proč vlastně 1,5 metru?
Je to bezpečný boční odstup při předjíždění. Poukazují na to například soudní znalci z oboru dopravy. Žádný cyklista nejede úplně rovně. Může se také vyhýbat nerovnosti, díře nebo může najet na kámen. Vozidlo při předjíždění vytváří vzdušný vír, který může cyklistu vyvést z rovnováhy. Obzvlášť to platí v případě nákladních vozidel. Boční odstup 1,5 metru je tedy opatření, které předchází rizikovým situacím a zachraňuje životy.
obrazek Mohu cyklistu předjet i přes nepřerušovanou čáru?
Ano, i na toto zákon pamatuje, a tak při předjíždění cyklisty můžete přejet podélnou čáru souvislou. Nezapomínejme ale na to, že při předjíždění cyklisty je stejně jako dosud třeba dodržet všechna pravidla bezpečného předjížděcího manévru. Nezapomeňte dát znamení o změně směru jízdy a neohrozte řidiče jedoucí za vámi. Řidič nesmí předjíždět, nemá-li před sebe dostatečný rozhled, dále pak pokud by se nemohl bezpečně zařadit nebo by ohrozil či omezil protijedoucí řidiče nebo cyklisty či chodce pohybující se na vozovce. Předjíždět se nesmí například také na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.
  Musím cyklistu předjet s odstupem 1,5 metru, když jede v pruhu pro cyklisty?
Ne, v místech, kde je vyznačený ochranný nebo vyhrazený pruh pro cyklisty, pravidlo 1,5 metru neplatí. V tomto případě se nejedná o předjíždění.
obrazek Jaký je rozdíl mezi cyklistickým koridorem a pruhem pro cyklisty?
Koridor je pouze informativní orientační značení. Pro úplnou představu jde o piktogram cyklisty namalovaný na vozovce, není však ohraničený přerušovanou podélnou čárou. Dává signál lidem za volantem, že se v daném úseku cyklisté často pohybují a informuje o tom, jaký je doporučený bezpečný průjezd cyklistů danou komunikací. Je proto nutné dodržovat boční odstup 1,5 m od cyklisty.

Oproti tomu vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, který je vyznačený svislým dopravním značením a na vozovce zpravidla červeně podbarveným obrázkem kola, je určen pouze cyklistům, motoristé do něj nesmí vjíždět (s výjimkou objíždění překážky či při parkování). V tomto případě tedy neplatí povinnost udržovat od cyklisty bezpečný odstup 1,5 m. Cyklista je chráněn vyhrazeným jízdním pruhem, nejedná se o předjíždění.
obrazek  Jaký je rozdíl mezi cyklostezkou a stezkou pro chodce a cyklisty?
I když se to může na první pohled zdát jen jako slovíčkaření, opravdu tomu tak není, rozdíl je velký. Může samozřejmě mást, že opravdových cyklostezek, které jsou určeny pouze pro jezdce na kole, zase až tolik není. Taková cyklostezka je označena dopravní značkou kulatou, kde na modrém podkladu najdete piktogram jízdního kola. Stejně jako cyklisté v sedle nesmí na chodníky, nesmí ani chodci na takovéto cyklostezky.

Druhým případem jsou stezky opatřené podobnou značkou, na které však kromě kola najdete i piktogram chodce. Zde se jedná o stezku společnou pro kola i chodce a je nutné, aby se zde tyto dvě skupiny k sobě choval ohleduplně.
  Jsem na kole povinen užít cyklostezku?
Bezpečnější je pohybovat se po cyklostezce než spolu s auty v silničním provozu. Nicméně od 1. ledna platí výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.
obrazek Odkud se 1,5 metru měří?
Při předjíždění cyklisty je nutné předpokládat, že tento může na kole méně či více vybočit z přímého směru, ačkoliv by tak měl činit jen v nevyhnutelných případech. I proto zde máme nové pravidlo 1,5 metru. Právě kvůli možnému vybočení se měří tato vzdálenost od nejširšího bodu cyklisty, kterým jsou řídítka, a u auta je to pak zrcátko.
  Jaké jsou sankce při nedodržení odstupu?
Jde o nové pravidlo, takže je tato otázka zcela na místě. Řečí paragrafů se jedná o přestupek dle ust. § 125c odst. 1 písm. k) zákona č. 361/2000 Sb., které vyměřuje na místě pokutu do 2 000 Kč, ve správním řízení je to pak 1 500 – 2 500 Kč.
obrazek Mohou jet dva cyklisté vedle sebe?
Bylo by příjemné probrat důležitá či zajímavá témata už během jízdy, ale nechte si to raději až na zastávku na kávu či jiný nealkoholický nápoj. Jízda vedle sebe je totiž zakázaná.
obrazek Můžu si dát na kole pivo?
Maximálně nealkoholické. V Česku totiž platí nulová tolerance alkoholu jak za volantem, tak i v sedle bicyklu.
  Smí cyklista na silnice první třídy?
Smí, ale s ohledem na vlastní bezpečnost to nedoporučujeme. I cyklista by měl následovat pravidlo, které zná každý řidič auta, kterými ostatně mnozí cyklisté jsou, tedy že v silničním provozu nesmí ohrožovat ani omezovat.
obrazek Můžu si zkrátit cestu jízdou po chodníku?
Cyklisté na chodník nepatří. Stejně jako chodec nepatří na cyklostezku. I toto pravidlo je upraveno zákonem, který říká, že chodník je vyhrazen pro pohyb pěších. Takže pokud už na chodník musíte, hezky z kola dolů.

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.