4

Opravdu nemáte oči
všude

Nepozornost je nejčastější příčinou dopravních nehod, bohužel i těch tragických. A na vině nejsou jen řidiči, ale také chodci a cyklisté. Ke zlepšení situace stačí málo. V posledních letech je jednou z hlavních příčin vzniku nehod z nepozornosti mobilní telefon. Ten se stal do té míry součástí našich každodenních automatismů, že většina z nás telefon neustále prohlíží nebo jeho prostřednictvím komunikuje, ať už z pracovních důvodů či zkrátka z nudy. Právě manipulace s telefonem, chatování, čtení a psaní zpráv je ale za volantem vysoce nebezpečné, protože znamená nejen ztrátu soustředění, ale i vizuálního kontaktu s vozovkou.

Nepozornost je nejčastější příčinou dopravních nehod, bohužel i těch tragických. A na vině nejsou jen řidiči, ale také chodci a cyklisté. Ke zlepšení situace stačí málo. V posledních letech je jednou z hlavních příčin vzniku nehod z nepozornosti mobilní telefon. Ten se stal do té míry součástí našich každodenních automatismů, že většina z nás telefon neustále prohlíží nebo jeho prostřednictvím komunikuje, ať už z pracovních důvodů či zkrátka z nudy. Právě manipulace s telefonem, chatování, čtení a psaní zpráv je ale za volantem vysoce nebezpečné, protože znamená nejen ztrátu soustředění, ale i vizuálního kontaktu s vozovkou.

Proč jsem se musel s manželkou hádat po SMS, teď se hádáme z vězení po dopisech

STATISTIKA

NECHTĚL JSEM

Komentář BESIP

Používání telefonu při řízení je velkým nešvarem současnosti. Z dopravních statistik vyplývá, že za posledních 10 let vzrostla četnost přestupků nedovoleného držení telefonu za jízdy o téměř 50 %. Ze všech bodovaných přestupků je potom nepozornost 3. nejčastějším přestupkem.

V oblasti dopravních nehod dokonce nepozornost za volantem drží smutné prvenství. Jedná se o nejčastější příčinu dopravních nehod na našich silnicích. Fakt, že řidič při jízdě nedával dostatečný pozor, mohl v loňském roce za téměř pětinu všech dopravních nehod. V roce 2021 se jednalo o více než 16 tisíc nehod, při nichž 56 lidí zemřelo. Nehody, které vzniknou v důsledku nepozornosti řidiče, mívají velmi vysokou závažnost.

Toto všechno jsou důvody, kvůli kterým je potřeba začít tento nešvar přísněji trestat. V České republice je aktuálně nevěnování se řízení přestupkem, který je penalizován 2 body, což jej řadí po bok vůbec nejméně závažných přestupků. Novela bodového systému by proto měla nově takový přestupek trestat 4 body, pokutou 2500 Kč na místě či do výše 10 000 Kč ve správním řízení.

CO NAVRHUJEME

  • 4 body (nyní 2)
  • bloková pokuta 2500 (nyní 0 - 1000)
  • pokuta ve správním řízení 4000 - 10 000 (nyní 1500 – 2500)

Nepozornost

Km/h

Dokumenty

Přehledná tabulka všech přestupků

Bodové konto

Víte, že si své bodové konto můžete snadno ověřit? Ano. Je to možné přes Portál veřejné správy GOV.cz.
Každý řidič si může pohodlně zjistit stav svého bodového konta a datum poslední změny. Portál také ukáže platnost řidičského průkazu nebo průkazu profesní způsobilostí řidiče.

přejít na Portál občana

ČLÁNKY

Měření zraku během října ukázalo, že 28 % řidičů jezdí se špatnou korekcí zraku

07. 11. 2022

Říjnová akce BESIP a GrandOptical ukázala, jak jsou na tom čeští řidiči se zrakem. Z tisíců měření se ukázalo, že zhruba čtvrtina (27 %) měla správné brýle nebo čočky, 45 % potřebovalo menší změnu a u plných 28 % byla potřeba změna korekce o více než 0,75 dioptrie. U řidičů, kteří přišli na...

více informací

Češi chtějí víc ohleduplnosti na silnicích a lepší cyklistickou infrastrukturu

31. 10. 2022

Víc jak 80 procent Čechů by uvítalo více vzájemné ohleduplnosti mezi cyklisty a motoristy a lepší cyklistickou infrastrukturu. Polovina populace stále vnímá vztah mezi oběma skupinami jako více či méně nepřátelský. Tento trend je patrný zejména u lidí ve věku 18 až 40 let. Naopak u...

více informací

Zahraniční dopravní experti podpořili český návrh řidičáku na zkoušku

21. 10. 2022

Zahraniční dopravní experti podpořili český návrh řidičáku na zkoušku a možnost pro mladé řidiče, řídit od 17 let s doprovodem. Řidičský průkaz na zkoušku pro začínající řidiče, řízení s doprovodem od 17 let, preventivní kampaně cílené především na mladé muže a důraz na rozpoznání...

více informací