BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        27. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provoz dne 17. 6. 2021
        26. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu dne 18. 2. 2021
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • 27. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provoz dne 17. 6. 2021
      • 26. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu dne 18. 2. 2021
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Motocyklisté ❱ Bezpečnost na motorce

Základní výbava

Co musím na motorce bezpodmínečně mít?

Oblečení

Kožené je pevnější a bezpečnější, ale zpočátku určitě méně komfortnější. Vybírejte i podle použití na konkrétním typu motorky. Sportovní motorka používaná na okruhu si zaslouží kvalitní jednodílnou kombinézu od renomovaných výrobců. Pro jízdu na silnici klidně pořiďte dvoudílnou kombinézu – je pohodlnější a praktičtější.
Textilní oblečení je pohodlnější, dovede být i hodně voděodolné a v parných dnech poskytuje díky lepší propustnosti materiálu a otvíracím výdechům lepší ventilaci. Už z podstaty věci ale nemůže ochránit tak jako kvalitní kůže.

Pokud je to možné, vybírejte oblečení na prodejně, kde si v něm můžete sednout na motorku a vyzkoušet, zda se v něm budete cítit dobře a nebude vás nikde přehnaně mačkat.
Všechny chrániče, vložky a protektory mají mít svou bezpečnostní atestaci. Na exponovaných místech musí pevně držet, jinak při nehodě neochrání! To platí hlavně pro kevlarové jeansy nebo lehké textilní bundy, které jsou příjemné, ale hodí se maximálně pro klidnou jízdu po městě.
Čím víc svršků na sobě máte, tím větší ochrana. Tričko a kraťasy znamenají i při malém pádu hodně bolesti a vidíme velice často, že motorkáři jezdí bez rukavic. Nedělejte to. Nikdy!
Je vhodné vybírat takové oblečení, které obsahuje reflexní prvky. Většina renomovaných výrobců s tím už počítá a reflexní prvky jsou u takových výrobků integrované. V opačném případě postačí i obyčejné zelené kšandy. Být vidět je důležité!

Přilba

Při jízdě na motorce je přilba povinná.
Dbejte na to, aby měla evropskou homologaci. Ne všechny helmy ji mají a buďte opatrní při kouphelma_cestovni_.jpgi po internetu ze zámoří.
Při výběru berte raději těsnou, časem se vymačká. Na druhou stranu, musí vám v ní být dobře a nikde nesmí vyloženě tlačit, že by to bylo dlouhodobě nesnesitelné. Helmu kupujte vždy novou, ne z druhé ruky, protože vám nebude nikdy stoprocentně pasovat na hlavu. Ujistěte se, že z ní dobře vidíte. Oči byste měli mít ve spodní polovině průzoru, abyste v zatáčkách neměli omezený výhled. Když si ji správně nasadíte, nesmíte vidět její horní hranu. Nejvíc náchylné jsou na to otevřené helmy nebo vyklápěčky.

Při dlouhodobém používání ztrácí své vlastnosti (doporučena výměna po 5 letech). Dbejte na to, aby bylo plexi v dobré kondici a nepoškrábané – při horších klimatických podmínkách pak může házet nepříjemné odlesky.
Vyvarujte se nákupu těch nejlevnějších helem na trhu. Na přilbě se nikdy nešetří!

Rukavice

rukavice_cestovni_.jpgBez nich ani metr! Jestli nevěříte, vylezte si na židli a skočte po rukou na asfalt. Pak pochopíte proč.
Existuje obrovský výběr, včetně řady různých protektorů na nich. Sportovní rukavice mívají spojený malíček s prsteníčkem kvůli lepší ochraně při pádu. Nebudou na dlouhých cestách ale tak pohodlné jako cestovní rukavice. Do města jsou vhodné rukavice s kratším zápěstím.
Cení se nepromokavost a schopnost udržet ruce v teple, ale jde o kompromis, rukavice by měla také větrat, aby se ruka nepotila a neklouzala. Ideální je mít rukavice dvoje, jedny do teplého a druhé do chladného počasí.
Na ruce musí perfektně sedět na všech prstech a na dlaních by se materiál neměl shrnovat.
Dražší modely můžou mít na prstu integrovanou gumu, kterou lze za jízdy v případě deště otřít kapky vody.

Boty

Musí být pevné, přinejmenším nad kotníky, aby nohu dobře ochránily.boty_mesto_.jpg
Z praxe víme, že bunda vydrží klidně celý život, ale boty na motorku málokdy víc než dvě sezony. Existují i modely, u kterých máte vnitřní pevný skelet navždy a mění se pouze vnější obal. Počítejte ale s vyšší cenou.
Dbejte na velikost. Nohou ovládáte množství jemných funkcí motorky, neměla by tedy v botě „plavat“. Řidič by měl mít cit v nártu i chodidle. Komfortu u dražších modelů napomáhá vyndavací vnitřní „botička“.
Kvalitní voděodolné membrány udrží nohy v suchu i při celodenním dešti. Pokud jezdíte jen v létě, zkuste boty s perforací, která skvěle větrá.
Pevné motokrosové boty jsou mimořádně bezpečné, ale počítejte s tím, že v nich nebudete mít alespoň ze začátku takový cit. Navíc mají vysoký nárt, takže si budete muset upravit výšku řadičky a zadní brzdy.
Existují i nižší boty, které se hodí do města na klidnější jízdu a dá se v nich i obstojně chodit, protože vypadají civilně a jsou pohodlné při chůzi.

Doplňky

Ochrana zad v podobě páteřového chrániče by měla být samozřejmostí. Některé bundy ho mají už zabudovaný. Na závodní trati se také často používá chránič hrudníku, který se zapíná pod kombinézu.
Na trhu jsou i speciální vesty s airbagem, který se v případě nehody nafoukne. Někteří výrobci už dokážou airbagy integrovat i do bund nebo celých kombinéz, ale počítejte u nich s vyšší cenou.
Zima a prochladnutí zhoršuje práci svalů – od prstů na rukách až po například ztuhlý krk nebo křeče v pokrčených chodidlech. Myslete na to, opět je lepší mít toho na sobě víc než míň!
Nepodceňujte ani ochranu krku, který je při jízdě hodně exponovaný. Nákrčník nebo jen obyčejný šátek či celá kukla pomáhají i při teplém počasí. Pokud nemůžete sepnout bundu s kalhotami, pořiďte si ledvinový pás, aby vám nefoukalo na záda.

HELMA MUSÍ PERFEKTNĚ SEDĚT A NESMÍ VÁS OMEZOVAT VE VÝHLEDU!

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.