Skútr a vy
Jízdou na skútru ušetříte hodně času. I ona ale má svá jasně daná pravidla…
Od druhé půlky ledna 2013 může každý držitel řidičského oprávnění skupiny B (vozidlo do 3,5 tuny) vyrazit na silnici i v sedle vozidla kategorie A1, tedy přesně řečeno se skútrem s objemem motoru do 125 cm
3 (hranice 11 kW) vybaveným automatickou převodovkou.
Pro tento přechod nepotřebujete zhola nic, jen sebrat trochu odvahy, opustit pohodlíčko svého automobilu a pořídit si nejnutnější bezpečnostní výbavu – alespoň homologovanou motocyklovou přilbu.
Co stopětadvacítka umí?
Malé padesátkové skútry mají mnohdy konstrukční (resp. povolenou) rychlost 45 km/h. Stopětadvacítka se v tomto liší, její rychlost se blíží 100 km/h a za jejími řídítky se lépe vyrovnáte rychlosti okolní dopravy (nepřekážíte) a můžete situaci řešit jako její plnohodnotný účastník.
Co si na skútr pořídit
• Na skútr si musíte koupit přilbu, to je dáno předpisy. Ovšem i tady máte na výběr – pokud zvolíte přilbu otevřenou s odkrytým obličejem (jen plexi přes oči), bude to sice víc stylové, ale počítejte s tím, že v takových přilbách víc fouká. Uzavřená, integrální přilba je sice těžší, ale jste víc schovaní a zabezpečení.
• Další výbava už není ve vyhlášce povinná.
• Samozřejmostí by ale měly být kožené rukavice. Jak pálí silniční lišej na dlaních, to není třeba zdůrazňovat.
• Dobrá je i motocyklová bunda, nejlépe s chrániči.
• Co ale doporučíme jako úplně nejlepší vychytávku „navíc“, je nepromokavá kombinéza. Právě té věnujte prostor pod sedlem, stočte si ji tam a neustále vozte s sebou. Je pogumovaná, má zavařené švy a rychle ji přes sebe přehodíte. Ručíme vám za to, že dojedete domů suší i při té největší přeháňce.
125 cm3 s řidičským průkazem na auto?
Není to český vynález. Papírově jde o to, že Evropská unie řeší problém husté dopravy v největších metropolích a skútry by se mohly stát jedním z nejsnazších řešení. Takže se nejen přizpůsobujeme předpisu EU, ale pomáháme městům sužovaným dopravními zácpami a v neposlední řadě ušetříme i hodně času, což doceníte, jakmile na skútr přesednete.
Naše nejlepší tipy
- Typ skútru vybírejte primárně podle své tělesné velikosti. Už na stojánku v prodejně byste měli dosáhnout v pohodě na zem. Anebo naopak, kolena by neměla vadit volnému pohybu řídítek!
Neřešte tedy výkon, ale spíš rozměry. Nejvíc chyb při řízení skútru vzniká tím,
- že si jezdec a jeho stroj navzájem zkrátka nevyhoví.
- Při otáčení na malém prostoru si pomozte nohou dole, pomůžete tak těžišti motorky. Mimochodem, je to stejný princip, jaký znáte z televize od jezdců z MotoGP!
- Nebojte se u skútru náklonu, moderní gumy to ustojí a jsou oporou. Stejně tak se nebojte ani mokrého povrchu.
- Oblečení, přilba, doplňky – při nákupu výbavy vybírejte raději světlejší a jasnější barvy.
- Není to povinné, ale jezdit v reflexní vestě přispěje k lepší viditelnosti.
- Od věci nejsou ani speciální „dečky“ přes kolena, které chrání velice dobře před chladem i nepřízní počasí.