BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
      • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
      • 30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Motocyklisté ❱ Bezpečnost na motorce

Nejčastější chyby a jak se jim vyhnout

Jde většinou o zafixovaný zlozvyk – špatné brzdění v krizovce, jízda s předním kolem nalepeným na pátých dveřích auta, tělo v křeči nebo i taková drobnost jako nevypnutý blinkr. Zkuste se jich zbavit!

 

uvolneni_.jpg

Uvolnění je základ

Při jízdě musí být tělo absolutně uvolněné. Řídítka držte co nejjemněji, lokty mějte lehce pokrčené a dávejte povely motorce jen pohybem horní poloviny těla. Pamatujte, že vaše tělo by mělo fungovat jako další tlumič a absorbovat rázy od kol. Pokud jezdíte ztuhlí, posíláte veškeré vibrace dál do motorky, a to ji může rozhodit. Dlouhá neuvolněná jízda může navodit křeče (například do nohou)a to je velmi nebezpečný moment!

V zatáčkách pod plynem

Do zatáček je potřeba přidat plyn, aby byla motorka správně vyvážená a odlehčila se přední guma. Tato technika je mimořádně důležitá, protože díky ní budete mnohem lepší řidič. Při přidaném plynu motorka lépe zatáčí a díky konstrukci pneumatik a obvodovým profilům se nemusíte bát, že by motorka v náklonu při lehce přidaném plynu výrazně zrychlovala. Naopak – při mírně přidaném plynu pojede buď stejnou rychlostí, nebo bude stále lehce zpomalovat. Dobrým tréninkem může být jízda na širokém letišti nebo prázdném kruhovém objezdu. Vyzkoušejte si, jak se vaše motorka chová s přidaným plynem, a porovnejte to s momentem, kdy uberete. Uvidíte sami…

nejezdi_blizko_.jpg

Jezdíte moc blízko

Je to jak s otravným hmyzem – čím blíž ho máte, tím je protivnější. Není dobré se někomu zbytečně lepit na zadek, protože když druhému vyplníte zpětné zrcátko, může zpanikařit a udělat neočekávaný manévr. Třeba vás pustí před sebe nebo taky zabrzdí a vy se mu podíváte do kufru skrz páté dveře. Potom se můžete dohadovat, čí vina to byla. Vždy dodržujte bezpečnou vzdálenost! Máte přece motorku, pro kterou není problém zrychlit a bezpečně předjet prakticky každé auto. Nehledě na to, že když si necháte větší rozestup, uvidíte dál a budete si moct předjížděcí manévr naplánovat.

Vypínejte blinkry

Vyskytují se tady dva časté problémy. Tím prvním je, že blinkr nevypnete, ten druhý spočívá v tom, že si toho nevšimnete. Naučte se automaticky vypínat blinkr, když dokončujete odbočení. Je taky dobré mrknout na budíky častěji, než musíte, abyste zkontrolovali rychlost nebo stav paliva. Stačí na to míň než sekundový pohled, jinak se stále věnujte silnici před sebou. Ve městě může nevypnutý blinkr zadělat na slušný průšvih. Myslete na to!
spatna_reakce_-(1).jpg

Špatná reakce na krizi

Vzít prudce za přední brzdu je pravděpodobně nejčastější příčina pádu na silnici. Když se před vámi objeví nebezpečná situace, většina lidí začne prudce brzdit. Náhlý přenos váhy zatíží vidlice a okamžitě je pošle do plné komprese. Přední guma se zdeformuje, zablokuje se kolo a guma začne klouzat. Pokud se vám zkříží řízení a brzdu včas nepustíte, jdete k zemi. Je pravděpodobné, že nebudete panikařit, když budete mít čas na racionální reakci. Proto se dívejte daleko před motorku a plánujte dopředu. Na případné řešení nenadálé situace budeme mít totiž dostatek času.
 

NENÍ DOBRÉ SE NĚKOMU ZBYTEČNĚ LEPIT NA ZADEK!

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.