Od druhé půlky ledna 2013 může každý držitel řidičského oprávnění skupiny B (vozidlo do 3,5 tuny) vyrazit na silnici i v sedle vozidla kategorie A1, tedy přesně řečeno se skútrem s objemem motoru do 125 cm
3 (hranice 11 kW) vybaveným automatickou převodovkou.
Jak ovládat skútr
Moderní skútry mají startér, tedy fungují na zmáčknutí čudlíku. Na paměti ale mějte fakt, že konstrukčně je to vyřešeno při startování tak, že musíte mít zmáčknutou brzdu, aby se skútr samovolně nerozjel.
• Do pohybu se skútr dá až při přidání plynu. Nepracujete se spojkou, skútry jsou vybaveny variátorem, tedy ani neřadíte rychlostní stupně.
• Po rozjezdu dejte nohy co nejdříve na plotny pod sebe, o nic pak nezavadíte.
• Seďte vzpřímeně, ať máte lepší přehled o dopravě.
• Při brždění používejte obě brzdy naráz.
Spolujezdec…
Odpovědnost za přepravovanou osobu převezměte opravdu až ve chvíli, kdy si budete 100% věřit. Je starou pravdou, že u lehkých skútrů se jízdní vlastnosti po naložení pasažéra docela výrazně mění, buďte na to připraveni. Poučte před jízdou své spolujezdce, ať se vás pevně drží a naklánějí se při zatáčení stejným směrem jako vy. Náhlé vychýlení těžiště je na skútru větší problém než na motorce. Spolujezdec si zaslouží stejné ochranné prvky jako jezdec (přilba, boty, bunda, rukavice…).
Tříkolka je jiná
I ty s objemem 125 cm
3 můžete řídit s ŘP skupiny B, pokud jsou tedy vybaveny automatickým převodem. Odlišností v ovládání moc nenaleznete, snad jen to, že při otáčení se musíte smířit s nepatrně větším obloukem než u skútrů. Výhodou některých tříkolek je fakt, že se při zastavení na semaforu podvozek aretuje a vy nemusíte došlapovat nohou na zem. Při přidání plynu se podvozek opět „povolí“ a vy můžete naklápět volně, jako na každé jiné motorce.
Naše tipy
• Berte si na první tréninky někoho s sebou, aby byl schopen vám v případě potřeby pomoci.
• Osvojte si jízdu v co nejmenší rychlosti, naučíte se rovnováze, ale pochopíte i samotné rozložení váhy stroje.
• Mějte trpělivost, žádný učený z nebe nespadl. Nejdůležitější je si ovládání stroje zažít a všechny reakce potřebné k řízení stroje si zautomatizovat. Pak bude řešit na silnici provoz okolo sebe a ne sami sebe – a to je víc než důležité!
• Velice často je ovládání opačně než u jízdního kola (pravá ruka přední brzda, levá ruka zadní brzda). I na to je potřeba si zvyknout.