Historie bezpečnosti vozidel
Vývoj požadavků na bezpečnost vozidel v Evropě
Předpisy EHK/OSN + GTR
- 1958 Ženevská dohoda (počáteční důraz hlavně na osvětlení…)
- 1961 Československo přistupuje k této dohodě
- 1969 - …. Nástup pasivní bezpečnosti (zámky a závěsy dveří, náraz na pevnou bariéru, kotevní místa a bezpečnostní pásy, pevnost sedadel, vnitřní výčnělky opěrky hlavy, náraz zezadu, zařízení proti podjetí, boční náraz, náhradní airbagy…)
- 1998 Vídeňská dohoda - předpisy GTR (včetně USA)
Směrnice EHS / ES
- 1957 Římská smlouva (vznik Evropského společenství - ES, včetně Evropského Hospodářského Společenství - EHS)
- 1970 začíná vydávání směrnic týkajících se požadavků na konstrukci vozidel
- 1992 Maastrichtská smlouva - V rámci smlouvy o Evropské Unii se EHS mění na ES (nejen hospodářské poslání)
- 2004 Česká republika vstupuje do EU; členský stát může vydávat certifikáty EHS/ES (v ČR je to MD)
Spotřebitelské organizace
1997 Založení EuroNCAP
- Katalánsko, Francie, Německo, Nizozemí, Švédsko a Velká Británie
- založeno na metodikách zkoušek EEVC (Evropský výbor pro zlepšení bezpečnosti vozidel)
- EuroNCAP vybudoval za svou dobu existence výrazné povědomí veřejnosti o pasivní bezpečnosti
- legislativa klade vždy požadavky tak, aby byla splněna nejnutnější kriteria pro bezpečnost vozidel, podmínky zkoušek EuroNCAP jsou nad legislativní úrovní a lépe tak charakterizují současný trh (metodiky EuroNCAP snáze reagují na stav techniky)
- ohodnocení systémem hvězdiček – jednoduchá orientace zákazníků
- rozšíření zkoušek o další typy (bezpečnost chodců, dětí), dominantní zůstává zkouška čelním nárazem na barieru
Vývoj čelního nárazu – jedná se pouze o ilustrativní příklady
1969 EHK 12
Ochrana řidiče proti mechanismu řízení v případě nárazu
- bez figurín
- rychlost: 48,3 km/h
- bariéra: pevná, rovná, náraz celou plochou vozidla
- kriteria: posun sloupku řízení proti řidiči
DŮSLEDKY:
- konstrukce cíleně deformovatelného sloupku řízení
- pravděpodobnost vážného smrti řidiče nižší o cca 12 %
1970 EHK 14,17
Bezpečnostní pásy a jejich kotevní místa
DŮSLEDKY:
- instalace bezpečnostních pásů připevněných k odzkoušeným kotevním úchytům
- pravděpodobnost vážného poranění/smrti řidiče, je-li řádně připoután tříbodovým bezpečnostním pásem, je nižší o dalších cca 42 %
1975 EHK 33
Chování nosné konstrukce vozidla při čelním nárazu
- bez figurín
- rychlost: 48,3 km/h
- bariéra: pevná, rovná, náraz celou plochou vozidla
- kriteria: prostor pro přežití na sedadlech vpředu
DŮSLEDKY:
- zesílená konstrukce karoserie
1995 EHK 94
Ochrana cestujících při čelním nárazu
- figuríny vpředu: H III – 50 % muž
- rychlost: 50 km/h
- bariéra: pevná pod úhlem 30°, rovná, náraz celou plochou vozidla, první kontakt na straně řidiče
- kriteria: biomechanická kriteria hlavy, hrudníku, stehenní kosti; únik paliva; umožnění evakuace
DŮSLEDKY:
- další zesílení konstrukce karoserie, pásy s předpínači a omezovači síly, čelní airbagy
- pravděpodobnost smrti řidiče na sedadle s airbagem se snižuje o cca 25 %
1997 metodika EuroNCAP
- figuríny H III vpředu a dětské vzadu
- rychlost: 64 km/h
- bariéra: deformovatelná s 40 % přesahem na straně řidiče (respektuje výsledky výzkumů)
- kriteria: biomechanická kriteria; deformace prostoru pro posádku, síla otevření dveří a ostatní opatření (upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás a další)
- hodnocení systémem hvězdiček
DŮSLEDKY:
- snaha výrobců o co nejvyšší počet získaných hvězdiček, ovlivnění myšlení zákazníků - bezpečnost se stává významným hlediskem při koupi vozu
1998 EHK 94
Ochrana cestujících při čelním nárazu - změna zkušební metodiky – přiblížení EuroNCAP
- rychlost: 56 km/h
- bariéra: deformovatelná s 40 % přesahem na straně řidiče
- kriteria: přibyla některá biomechanická kriteria