BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        27. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provoz dne 17. 6. 2021
        26. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu dne 18. 2. 2021
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • 27. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provoz dne 17. 6. 2021
      • 26. zasedání Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu dne 18. 2. 2021
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Cyklisté ❱ Cyklista je řidič nemotorového vozidla

Jízda na kole ve městě

Při jízdě na kole ve městě pamatujte zejména na to, že musíte brát ohledy nejen na ostatní vozidla, ale zejména na chodce a nijak je svou jízdou neomezovat či neohrožovat. Ať už je váš důvod, proč usedáte na kolo jakýkoliv, zvýšíte svou bezpečnost vhodnou volbou trasy, po které se budete pohybovat. Rušná silnice se silným provozem a množstvím kamionů vás požitkem z jízdy rozhodně neuchvátí. Navíc na ní tvoříte určitou překážku pro jedoucí motorová vozidla a kolem vás vzniká větší pravděpodobnost kolize, ze které nemůžete vyjít vítězně. Nepodceňujte ani tisíckrát projetou a dokonale známou trasu. Vždy na ní může vzniknout nečekaná dopravní situace a dodržování uvedených zásad bezpečné jízdy vám může zachránit život.

 

Po přechodu pro chodce pouze jako chodec
Jedete na kole a chcete využít přechodu pro chodce, abyste se dostali na protější stranu ulice? Potom po přechodu pro chodce musíte vždy jízdní kolo vést vedle sebe. Pokud možno po své pravé straně blíž k okraji přechodu, abyste neohrozili ostatní chodce. Je to ohleduplné.

Pozor na konec obytné zóny nebo cyklostezky

Na konci silnice ústící z označené obytné zóny na jinou silnici, se vždy přesvědčte, zda po silnici, na kterou vjíždíte, nejede jiné vozidlo. Musíte mu totiž dát přednost v jízdě.

Povinnost dát přednost v jízdě platí i v případě, že cyklostezka, po které jedete, končí a vy vjíždíte na silnici.

Přejezd pro cyklisty je obdoba přechodu pro chodce

Stezky pro cyklisty a silnice se mohou křížit. Takové místo, kde stezka pro cyklisty protíná silnici, se nazývá „přejezd pro cyklisty". Obdobně jako přechod pro chodce, slouží přejezd pro cyklisty k přejetí cyklistů na druhou stranu silnice. Na silnici je takovéto místo vyznačeno vodorovnou dopravní značkou. Ta má podobu čtverců nastříkaných bílou barvou na silnici, vyznačují na ní jízdní pruh pro jízdu cyklistů. Na přejezdu pro cyklisty se stejně jako na cyklostezce jezdí vpravo.
Kdo má ale přednost? Ti, co jedou po silnici, nebo cyklista na cyklostezce? Pamatujte si, že na přejezdu pro cyklisty nemáte žádná zvýhodnění a musíte dát vždy přednost v jízdě všem, kdo se aktuálně nachází na vozovce. 

Nepodceňujte jízdu na jízdním kole

Z příčin řady dopravních nehod vyplývá, že cyklisté mnohdy podceňují jízdu na jízdním kole. Kolo není o nic méněcennější dopravní prostředek než třeba automobil. Naopak, jízda na kole vyžaduje obzvlášť v seniorském věku mnohem více fyzických sil. Nepodceňujte tak možnost náhlé únavy, fyzické indispozice nebo nenadálého projevu nějaké nemoci a zajistěte si schopnost přivolat pomoc tím, že s sebou budete vozit mobilní telefon. Dodržujte rovněž pitný režim. Jestliže jste nuceni z podobných důvodů nebo pro poruchu kola přerušit jízdu, vždy co nejrychleji opusťte vozovku!

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.