BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
      • 30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Statistiky ❱ Statistiky nehodovosti v České republice ❱ Dopravní nehodovost v roce 2017

Srážka se stromem

Zpráva má za cíl vytvořit základní materiál oddělení BESIP týkající se nehod při srážkách se stromem a jejich následků, především z oblasti usmrcených a těžce zraněných osob. Pro potřeby tohoto dokumentu byly použity jako zdroj dat statistiky dopravní nehodovosti a jejich následků Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky (ŘSDP PP ČR). Dále pak byly použity výstupy z Hloubkové analýzy dopravních nehod v silničním provozu (HADN) a z analýzy nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu (NUB).
 

Základní poznatky statistických ukazatelů:

- nejvíce nehod bylo zaznamenáno v roce 2003 (5 950), naopak nejméně v roce 2010 (2 465), v roce 2017 došlo k meziročnímu nárůstu o 50 nehod (2 474) - nejtragičtější, z tohoto pohledu, byl rok 2003, kdy bylo usmrceno 222 osob, naopak nejméně osob bylo usmrceno v uplynulých dvou letech, kdy bylo usmrceno 75 osob

- na celkovém počtu usmrcených osob v období 1995 – 2017 činil podíl usmrcených při srážkách se stromem 15,5 %, což znamená, že přibližně každá 6. usmrcená osoba byla usmrcená právě při srážkách se stromem, v roce 2017 byl podíl usmrcených při srážkách se stromem ke všem usmrceným osobám 14,9 % (pozn. meziročně + 1,1 %) - nejméně osob bylo těžce zraněno v roce 2017 (204, tj. o 14 méně než v předchozím roce), v uplynulých pěti letech dochází k postupnému snižování počtu těžce zraněných osob při srážkách se stromem - závažnost dopravních nehod při srážkách se stromem v roce 2017 činila 27 usmrcených osob na 1 000 dopravních nehod, tzn., že dopravní nehody při srážkách se stromem vykazují 5,7x vyšší závažnost než je celkový průměr!!!

- nejvíce dopravních nehod v roce 2017 při srážkách se stromem bylo evidováno u osobních automobilů (2 198, tj. 80% podíl)

- nejvíce usmrcených v roce 2017 při srážkách se stromem bylo evidováno u osobních automobilů (63), vysoká závažnost dopravních nehod byla evidována u motocyklistů (77 usmrcených na 1 000 nehod)

- nejvíce dopravních nehod v roce 2017 při srážkách se stromem bylo evidováno na silnicích III. tříd (992, tj. 36% podíl)

- nejvíce usmrcených v roce 2017 při srážkách se stromem bylo evidováno na silnicích III. tříd (33, tj. 38% podíl) - nejvíce usmrcených při srážkách se stromem (13) bylo v roce 2017 evidováno v červnu, ve stejném měsíci byl zaznamenán i nejvyšší podíl usmrcených při srážkách se stromem na všech usmrcených osobách, podíl v daném měsíci činil 21 % - nejvíce usmrcených při srážkách se stromem (20) bylo v roce 2017 evidováno v sobotu, v neděli byl zaznamenán nejvyšší podíl usmrcených při srážkách se stromem na všech usmrcených osobách, podíl v daném dni činil 24 % (pozn. průměr 15 %) - o víkendu byla přibližně každá 4. osoba usmrcena při srážce se stromem (pozn. v sobotu 23%, v neděli pak 24% podíl)!!! - nejvyšší závažnost nehod při srážkách se stromem (51 usmrcených na 1 000 nehod) byla v roce 2017 evidováno v sobotu, kdy byla evidovaná i nejvyšší závažnost nehod obecně - v sobotu tak dopravní nehody při srážkách se stromem vykazují 6,9x vyšší závažnost než je celkový průměr!!!

- nejvíce usmrcených při srážkách se stromem bylo v roce 2017 evidováno mezi 5. až 6. hodinou (8 usmrcených), v případě těžce zraněných při srážkách se stromem bylo nejrizikovější období mezi 6. až 7. hodinou a 15. až 16. hodinou (14 těžce zraněných) - hlavní příčinou nehod při srážkách se stromem bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky a nevěnování se řízení vozidla, v důsledku uvedených příčin bylo usmrceno 50 osob, tj. 2/3 všech usmrcených při srážkách se stromem
- z pohledu dopravních nehod při srážkách se stromem v důsledku vlivu alkoholu a návykových látek je velmi NEGATIVNÍ, že 52 % těchto dopravních nehod zavinily osoby pod vlivem alkoholu 1,5 ‰ a vyšší!!!
- drogy, resp. návykové látky se na dopravních nehodách při srážkách se stromem s podílem alkoholu a návykových látek podílely z 8 % (24 dopravních nehod)
- podíl alkoholu a návykových látek na dopravních nehodách a jejich následcích při srážkách se stromem v roce 2017: 11 % nehod, 19 % usmrcených, 15 % těžce zraněných a 13 % lehce zraněných
- přibližně každá 5. osoba u nehod při srážkách se stromem byla usmrcená vinou osoby pod vlivem alkoholu nebo návykových látek!
- nejvíce nehod při srážkách se stromem v roce 2017 bylo evidováno ve Středočeském kraji (562), naopak nejméně v Hlavním městě Praze (67), nejvyšší podíl nehod při srážkách se stromem byl evidován v Jihočeském kraji (7 %)

- nejvíce usmrcených osob při srážkách se stromem v roce 2017 bylo evidováno v Jihočeském kraji (12 osob), naopak žádná osoba nebyla usmrcena v Hlavním městě Praze, nejvyšší podíl usmrcených při srážkách se stromem byl evidován v Karlovarském kraji (25 %)
- nejvíce těžce zraněných osob při srážkách se stromem v roce 2017 bylo evidováno v Jihočeském kraji (50 osob), naopak nejméně těžce zraněných osob bylo evidováno v Hlavním městě Praze (2), nejvyšší podíl těžce zraněných při srážkách se stromem byl evidován v Jihočeském kraji (19 %) - celková závažnost všech dopravních nehod v roce 2017 činila 4,2 usmrcených osob na 1 000 dopravních nehod, závažnost dopravních nehod při srážkách se stromem v Jihočeském kraji v roce 2017 činila 42,9 usmrcených osob na 1 000 dopravních nehod – nejvyšší závažnost!!! - velmi vysoká (téměř totožná) závažnost těchto dopravních nehod byla evidovaná i v Pardubickém kraji (42,4)

Podrobné údaje najdete zde: Srážka se stromem

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.