BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
      • 30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Statistiky ❱ Statistiky nehodovosti v České republice ❱ Dopravní nehodovost v roce 2017

Cyklisté

Zpráva má za cíl vytvořit základní materiál oddělení BESIP týkající se nehod s účastí cyklistů a jejich následků, především z oblasti usmrcených a těžce zraněných osob. Pro potřeby tohoto dokumentu byly použity jako zdroj dat statistiky dopravní nehodovosti a jejich následků Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky (ŘSDP PP ČR). Dále pak byly použity výstupy z Hloubkové analýzy dopravních nehod v silničním provozu (HADN) a z analýzy nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu (NUB).
 

Základní poznatky statistických ukazatelů:

- Předpoklad pro rok 2017 počítal s tím, že nebude usmrceno více než 44 cyklistů a těžce zraněno 315 cyklistů - v oblasti uvedeného dílčího cíle bylo usmrceno 44 cyklistů (stanovený předpoklad dodržen) a 353 cyklistů bylo těžce zraněno (stanovený celoroční předpoklad překročen) - celkem 85 % usmrcených cyklistů nemělo v období let 2009 – 2017 ochrannou přilbu, prakticky totožný poměr byl zaznamenán i v roce 2017, kdy bylo usmrceno 37 cyklistů, kteří neměli přilbu, tj. 84% ze všech usmrcených cyklistů!
- meziročně je zaznamenán 32,1% nárůst usmrcených cyklistů bez přilby (+ 9 osob)
- na celkovém počtu usmrcených osob v období 1993 – 2017 činil podíl usmrcených cyklistů 9,1 %, což znamená, že téměř každá 11. usmrcená osoba byla cyklistou, v uplynulém roce byl podíl usmrcených cyklistů 8,8 % - nejvíce cyklistů (8) bylo v roce 2017 usmrceno v červnu, ve stejném měsíci byl zaznamenán i nejvyšší podíl usmrcených cyklistů na všech usmrcených osobách, nejvíce cyklistů (60) bylo v roce 2017 těžce zraněno v červnu, nejvyšší podíl těžce zraněných cyklistů na všech těžce zraněných osobách byl evidován v červenci (25 %) - nejvíce cyklistů (11) bylo v roce 2017 usmrceno ve čtvrtek, ve stejný den byl zaznamenán i nejvyšší podíl usmrcených cyklistů na všech usmrcených osobách, podíl v daném dni činil 14 %, nejvíce cyklistů (64) bylo v roce 2017 těžce zraněno v pátek, nejvyšší podíl těžce zraněných cyklistů na všech těžce zraněných osobách byl evidován ve středu a v sobotu (17 %) - nejvíce cyklistů bylo v roce 2017 usmrceno mezi 15. až 16. hodinou (5 usmrcených cyklistů). V případě těžce zraněných cyklistů bylo rovněž nejrizikovější období mezi 15. až 16. hodinou (39 těžce zraněných cyklistů)
- v členění na jednotlivé věkové kategorie bylo v roce 2017 nejvíce cyklistů (7) usmrceno ve věkových kategoriích 55 – 60, 61 – 64 a 65 – 70 let, meziročně byl právě v kategoriích 61 – 64 a 65 – 70 let zaznamenán největší nárůst usmrcených (+ 4 osoby)
- téměř 4 z 10 usmrcených cyklistů byli v roce 2017 senioři ve věku 65 let a více, další třetina usmrcených cyklistů v uvedeném roce byla ve věku 55 – 64 let!
- cyklisté pod vlivem alkoholu a návykových látek v roce 2017 zavinili 642 dopravních nehod (tj. 14,3 %), při kterých bylo usmrceno 5 osob (tj. 9,6 %), meziročně evidujeme pokles o 54 nehod (- 8 %), ale nárůst o 3 usmrcené osoby (+ 150 %)
- z pohledu dopravních nehod zaviněných cyklisty pod vlivem alkoholu a návykových látek je velmi NEGATIVNÍ, že 63 % těchto dopravních nehod (407) zavinili cyklisté pod vlivem alkoholu 1,5 ‰ a vyšší!!!
- drogy, resp. návykové látky se na dopravních nehodách s podílem alkoholu a návykových látek podílely minimálně (6 dopravních nehod)
při nehodách zaviněných cyklisty pod vlivem alkoholu a návykových látek došlo k následkům na životech a zdraví u 579 osob (5 usmrcených, 57 těžce zraněných a 517 lehce zraněných)
- nejvyšší podíl usmrcených cyklistů byl evidován v Olomouckém kraji (21 %), nejvyšší podíl těžce zraněných cyklistů pak v Královéhradeckém kraji (24 %)
- v rámci České republiky bylo v kategorii cyklistů usmrceno o 5 osob více (tj. + 13 %), v případě těžce zraněných pak byl zaznamenán pokles o 64 osob (tj. – 15 %). V krajích je situace značně rozdílná – nejvyšší nárůst usmrcených a těžce zraněných cyklistů byl evidován v Plzeňském kraji
- z celkového počtu následků nehod cyklistů v roce 2017 bylo evidováno v obcích 45 % usmrcených (20 ze 44), 73 % těžce zraněných (259 z 353) a 79 % lehce zraněných (2 335 z 2 945)
- nejvíce cyklistů bylo v roce 2017 usmrceno, těžce a lehce zraněno vlivem nesprávného způsobu jízdy, v důsledku uvedené příčiny bylo usmrceno 20 cyklistů (45 %), 174 těžce (52 %) a 1 564 lehce zraněných cyklistů (55 %)

Evropské srovnání základních statistických ukazatelů:
- porovnáme-li rok 2016 s rokem 2009, došlo v České republice ke snížení usmrcených cyklistů na 63 % referenčního roku 2009, s touto bilancí patřila Česká republika spolu se Švýcarskem k nejlepším evropským zemím (pozn. evropský průměr činil 88 %)
- v roce 2016 bylo v Česku usmrceno 0,50 cyklistů na 100 000 obyvatel, nejlepší bilance (vyjma Islandu) s 0,14 usmrcenými cyklisty byla evidována ve Španělsku, naopak nejhorší v Nizozemí (0,78).
- z evropského pohledu měla Česká republika v roce 2016 i přes historicky nejnižší počet usmrcených cyklistů negativní bilanci (o 21 % nad evropským průměrem)
- v období let 2012 – 2016 bylo v České republice oproti předpokladu NSBSP usmrceno o 47 cyklistů více, tj. + 14,9 % (pozn. předpoklad NSBSP byl významně (+ 27) překročen v roce 2015)
- uplatníme-li stejnou predikci předpokládaného poklesu usmrcených cyklistů i na ostatní země EU, dojdeme k závěru, že jen 2 z nich by NSBSP v uvedeném období splnily (Lucembursko a Švýcarsko)
- evropský průměr byl pak oproti stanovenému předpokladu o + 21,6 % vyšší, Česká republika (přestože stanovený cíl NSBSP nesplnila) patřila v oblasti usmrcených cyklistů k lepšímu průměru


Podrobné údaje najdete zde: Cyklisté

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.