BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
      • 30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Statistiky ❱ Statistiky nehodovosti v České republice ❱ Dopravní nehodovost v roce 2019

Stárnoucí populace

Zpráva má za cíl vytvořit základní materiál oddělení BESIP týkající se nehod s účastí stárnoucí populace (dále jen senioři) ve věku 65 a více let a jejich následků, především z oblasti usmrcených a těžce zraněných osob. Pro potřeby tohoto dokumentu byly použity jako zdroj dat statistiky dopravní nehodovosti a jejich následků Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky (ŘSDP PP ČR). Dále pak byly použity výstupy z Hloubkové analýzy dopravních nehod v silničním provozu (HADN).
 

Základní poznatky statistických ukazatelů stárnoucí populace:

- Negativní je meziroční bilance počtu nehod s účastí seniorů (+ 1 069 nehod, tj. + 8,7 %).

- V roce 2018 bylo evidováno 13 324 nehod s účastí seniorů (tj. 12,7 % z celkového počtu), při kterých bylo usmrceno 124 seniorů (tj. 21,9 % z celkového počtu), těžce zraněno 454 seniorů a lehce zraněno 3 363 seniorů.

- Na celkovém počtu usmrcených osob v období 2011–2018 činil podíl usmrcených seniorů 20,4 %, což znamená, že téměř každá 5. usmrcená osoba byla ve věku 65 let a více, v uplynulém roce došlo ke stagnaci podílu na 22 %.

- V roce 2018 vykazovaly nehody s účastí seniorů 1,7x vyšší závažnost než všechny nehody!

- Z pohledu viníků všech věkových kategorií patří senioři-viníci mezi 3. nejbezpečnější plnoletou skupinu s 80 usmrcenými a 318 těžce zraněnými osobami. Celkově bylo v roce 2018 usmrceno 565 osob a těžce zraněno 2 465 osob.

- Velmi zajímavý pohled nabízí srovnání viníků dle věku, z čehož je patrné, že za každého druhého usmrceného nebo těžce zraněného seniora si mohou senioři sami. S rostoucím věkem seniorů dochází k více smrtelným a závažným nehodám na celkový počet seniorů.

- Nejvíce (12) seniorů bylo usmrceno ve Středočeském kraji, naopak nejméně seniorů bylo usmrceno v Libereckém kraji; celorepublikový podíl usmrcených seniorů na všech usmrcených osobách tvořil 22 %, v Praze byl tento podíl 39 %, tzn. 1,75x vyšší!

- Nejvíce seniorů bylo v roce 2018 usmrceno (18) a těžce zraněno (38) v prosinci. V rámci dní bylo nejkritičtější pondělí.

- Z pohledu druhu komunikací bylo nejvíce usmrceno (43) a těžce zraněno (89) seniorů na silnicích 1. třídy. Dle směrových poměrů na přímém úseku – 49 usmrcených, 234 těžce zraněných seniorů.

- Z hlediska následků dle kategorie byly nejzávažnější nehody seniorů chodců – usmrceno (40) a těžce zraněno (189) a řidičů osobních vozidel – usmrceno (35) a těžce zraněno (61).

- Z pohledu kategorie viníka bylo nejvíce smrtelných a závažných nehod s následky seniorů evidováno u řidičů osobních automobilů (36 %, 45 usmrcených seniorů), 5 % se pak podíleli chodci a cyklisté.

- Z hlediska kategorie viníka – seniora, vyšší podíl na usmrcených a těžce zraněných osobách měli chodci (38 %, 8 usmrcených osob) a cyklisti (25 %, 62 těžce zraněných osob).

- Nejvíce usmrcených (60) a těžce zraněných (195) seniorů bylo v důsledku nesprávného způsobu jízdy.

- Konkrétněji situace, při níž se řidič plně nevěnoval řízení vozidla, byla nejtragičtější. V rámci této příčiny zemřelo 19 seniorů a 62 jich bylo těžce zraněno. V rámci jízdy po nesprávné straně či vjetí do protisměru bylo usmrceno 18 a těžce zraněno 29 seniorů.

- Porovnáme-li rok 2018 s rokem 2010, došlo v České republice ke snížení usmrcených seniorů o 15 % referenčního roku 2010.

- V období let 2012–2018 bylo v České republice oproti předpokladu NSBSP usmrceno o 4 seniory méně.

- V rámci Evropy došlo v roce 2018 ve srovnání s rokem 2017 jen k nepatrnému poklesu počtu usmrcených seniorů do 30 dnů o 1,2 %.

- Česká republika s 22% poměrem usmrcených seniorů do 30 dnů ke všem usmrceným patřila k lepšímu evropskému průměru (pozn. EU-26: 26 %).

- V roce 2018, při přepočtu na 1 milion obyvatel, evropský průměr činil 13,7 usmrcených seniorů, v České republice pak bylo evidováno 14 usmrcených seniorů do 30 dní na 1 milion obyvatel.
 
Podrobné údaje najdete zde: Stárnoucí-populace.pdf

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.