BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
      • 30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Statistiky ❱ Statistiky nehodovosti v České republice ❱ Dopravní nehodovost v roce 2019

Nákladní automobily

Na celkovém počtu nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů se v roce 2018 řidiči kategorie vozidel N3 podíleli necelou třetinou (33,5 %), na usmrcených potom 31 %, v případě těžce zraněných pak činil podíl 28 %. V roce 2018 bylo evidováno 11 106 nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů, meziročně o 256 méně. V roce 2018 bylo vinou řidičů nákladních automobilů usmrceno 55 osob, meziročně o 19 méně (tj. -26 %), rok 2018 tak zaznamenal nejnižší počet usmrcených za sledované období.

Základní poznatky statistických ukazatelů u nákladních automobilů:

- v roce 2018 bylo vinou řidičů nákladních automobilů kategorie N3 usmrceno 17 osob, meziročně o 13 méně, tj. o 43 % méně než v roce 2017 (30)

- nejvíce usmrcených vinou řidičů nákladních automobilů N1 jde na vrub věkové kategorii 35-44 let (11), u řidičů N2 kategorie 55-64 let (6) a u řidičů N3 kategorie 45-54 let (8)

- v případě těžce zraněných vinou N1 byli viníci ve věku 25-34 let (36), v případě N2 55-64 let (9), u N3 potom viníci ve věku 25-34 let (21)

- nejvíce osob (8) bylo usmrceno vinou řidičů nákladních automobilů kategorie N3 ve věkové kategorii 45-54 let
- nejvíce usmrcených (5) vinou řidičů nákladních automobilů zavinili řidiči do 5 let praxe v řízení, 5 usmrcených měli na svědomí také řidiči s praxí od 6-10 let a řidiči s praxí od 11-15 let

- v případě těžce zraněných osob byli na tom nejhůře řidiči s praxí do 5 let, kteří způsobili těžké zranění 26 osobám, následně řidiči s praxí od 6-10 let (18) a řidiči s praxí nad 30 let (10)

- vinou řidičů (mužů) nákladních automobilů bylo v roce 2018 usmrceno 54 osob, jedna osoba byla usmrcena vinou řidičky – ženy; v případě těžce zraněných pak ženy zavinily těžká zranění u 12 osob, muži pak u 213 osob

- v 24 % případů smrtelných následků nehod na dálnicích byli v roce 2018 viníky řidiči nákladních automobilů; na tomto druhu komunikací byl evidován u této skupiny účastníků silničního provozu také vysoký podíl (23 %) na těžce zraněných osobách

- v případě řidičů nákladních vozidel jako viníků fatálních nehod dominují napříč jednotlivými kategoriemi silnice I. třídy

- ve 21 % případů smrtelných následků nehod na 4 ramenných křižovatkách v roce 2018 byli viníky řidiči nákladních automobilů!

- v případě řidičů nákladních vozidel jako viníků fatálních nehod dominují napříč jednotlivými kategoriemi přímé úseky

- nejčastější příčinou usmrcení vinou řidičů nákladních automobilů byla jízda po nesprávné straně- vjetí do protisměru, v důsledku uvedené příčiny bylo usmrceno 12 osob, tj. 22 %

- nejčastější příčinou usmrcení vinou řidičů nákladních automobilů kategorie N3 bylo nevěnovaní se řízení, v důsledku této příčiny byly usmrceny 4 osoby

- nejčastější příčinou těžkých zranění zaviněných řidiči nákladních automobilů bylo také nevěnovaní se řízení, v důsledku uvedené příčiny bylo těžce zraněno 32 osob, tj. 14 %; s 21 těžce zraněnými osobami (9% podíl) následuje jízda po nesprávné straně-vjetí do protisměru

- z uvedených 32 usmrcených osob připadá 9 na viníky – řidiče nákladních automobilů kategorie N3

- v obci bylo vinou řidičů nákladních automobilů usmrceno 15 osob (27 %), mimo obec pak 40 osob (73 %)

- nejčastější příčinou usmrcení zaviněných řidiči nákladních automobilů v obci (4; pozn. 1 z nich vinou N3) bylo nevěnování se řízení, mimo obec (12; 2 z nich N3) potom jízda po nesprávné straně-vjetí do protisměru

- v obci bylo vinou řidičů nákladních automobilů těžce zraněno 97 osob (43 %), mimo obec pak 128 osob (57 %)

- nejčastější příčinou těžkých zranění zaviněných řidiči nákladních automobilů v obci (18) bylo nesprávné otáčení nebo couvání, mimo obec (22) pak nevěnování se řízení

- nejvíce osob (11) bylo vinou řidičů nákladních automobilů usmrceno ve Středočeském kraji, 4 z nich vinou N1, 1 vinou N2 a 6 vinou N3

- stejný počet usmrcených (11) bylo usmrceno také v Jihočeském kraji, 7 z nich vinou N1, 4 vinou N2
- naopak nejnižší počet usmrcených je evidován v Libereckém a Karlovarském kraji, a také v Královéhradeckém kraji nebo v hlavním městě Praha

- nejvíce osob (36) bylo vinou řidičů nákladních automobilů těžce zraněno v Jihomoravském kraji, 24 z nich vinou N1, 3 vinou N2 a 9 vinou N3; naopak kraje, kde nebyl nikdo těžce zraněn, jsou Jihočeský nebo Pardubický
 
Podrobné údaje najdete zde: Nákladní automobily.pdf

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.