BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
      • 30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Statistiky ❱ Statistiky nehodovosti v České republice ❱ Dopravní nehodovost v roce 2018

Senioři

Zpráva má za cíl vytvořit základní materiál oddělení BESIP týkající se nehod s účastí stárnoucí populace (dále jen senioři) ve věku 65 a více let a jejich následků, především z oblasti usmrcených a těžce zraněných osob. Pro potřeby tohoto dokumentu byly použity jako zdroj dat statistiky dopravní nehodovosti a jejich následků Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky (ŘSDP PP ČR). Dále pak byly použity výstupy z Hloubkové analýzy dopravních nehod v silničním provozu (HADN).
 

Základní poznatky statistických ukazatelů seniorů:
 
- v roce 2017 bylo usmrceno 144 seniorů, tj. meziročně o 16 méně (pozn. data „30 dní po nehodě“ za rok 2017 jsou předběžná k 29. 1. 2017, oficiální data budou známá během března 2018)

- v celém období je zaznamenán průměrný pokles usmrcených seniorů o 18,7 %, průměrný pokles všech usmrcených osob pak činí 25,0 %, což znamená, že průměrné tempo poklesu usmrcených seniorů je (oproti celku) pomalejší

- na celkovém počtu usmrcených osob v období 1993 – 2017 činil podíl seniorů 18,6 %, v roce 2017 se senioři na všech usmrcených osobách podíleli 25 % - každá 4. usmrcená osoba byla seniorem

- téměř 4 z 10 usmrcených seniorů v roce 2017 byli chodci!

- polovina usmrcených seniorů byli buď chodci (44 usmrcených, 36 %) nebo cyklisté (17 usmrcených, 14 %), tzn. skupiny zranitelných účastníků silničního provozu

- nejvíce seniorů (24) bylo v roce 2017 usmrceno ve čtvrtek, ve stejný den byl zaznamenán i nejvyšší podíl usmrcených seniorů na všech usmrcených osobách, podíl v daném dni činil 30 % (pozn. průměr 24 %)

- nejvíce seniorů bylo v roce 2017 usmrceno mezi 13. až 14. hodinou a mezi 15. až 16. hodinou (14 usmrcených seniorů), v případě těžce zraněných seniorů bylo nejrizikovější období mezi 10. až 11. hodinou (45 těžce zraněných seniorů)

- nejvyšší poměr usmrcených seniorů byl v roce 2017 evidován mezi 9. až 10. hodinou - senioři se podíleli na všech usmrcených osobách 56 % (pozn. i o hodinu později se senioři podíleli na všech usmrcených osobách více než z poloviny – 52 %), na těžce zraněných osobách se senioři nejvíce podíleli v období mezi 7. až 13. hodinou

- nejvíce usmrcených vinou řidičů – seniorů bylo v roce 2017 evidováno v důsledku nepřiměřené rychlosti, resp. nepřizpůsobení rychlosti (zatáčka, klesání, stoupání, šířka, náledí, výtluky, bláto, mokrý povrch apod.), následují případy, kdy se řidič plně nevěnoval řízení vozidla, resp. vjetí do protisměru

- nejvyšší závažnost dopravních nehod (pozn. počet usmrcených na 1 000 nehod) je pak evidována u nesprávného předjíždění (při předjíždění došlo k ohrožení protijedoucího řidiče např. vlivem špatného odhadu vzdálenosti k předjetí, přehlédnutí již předjíždějícího souběžně jedoucího vozidla apod.)

- téměř 9 z 10 usmrcených chodců-seniorů je usmrceno v obci (pozn. „reflexní prvky“ jsou však povinné jen mimo obec)!

- nejvyšší podíl usmrcených seniorů je evidován v Hl. m. Praze (53 %), naopak nejnižší v Olomouckém kraji (8 %)

- nejvyšší meziroční nárůst usmrcených seniorů je evidován v Ústeckém kraji (+ 9 osob, tj. + 113 %), těžce zraněných pak v Jihočeském kraji (+ 20 osob, tj. + 67 %), naopak velmi pozitivní je meziroční pokles v obou oblastech v Olomouckém kraji (- 5 usmrcených, tj. -71 %, resp. – 16 těžce zraněných, tj. – 47 %)

- porovnáme-li rok 2016 s rokem 2009, došlo v České republice ke snížení usmrcených seniorů na 98 % referenčního roku 2009, s touto bilancí patřila Česká republika k mírně horšímu evropskému průměru (pozn. evropský průměr činil 96 %)

- v roce 2016 bylo v Česku usmrceno 8,28 seniorů na 100 000 obyvatel, z evropského pohledu měla Česká republika v roce 2014 mírně negativní bilanci (o 7 % nad evropským průměrem)

- v Evropě se muži na usmrcených seniorech podíleli 64 %, zatímco ženy 36 %, v České republice byla situace prakticky totožná (65 % muži vs. 35 % ženy).

Podrobné údaje najdetet zde: Senioři.pdf
 

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.