Cyklisté
Zpráva má za cíl vytvořit základní materiál oddělení BESIP týkající se nehod s účastí cyklistů a jejich následků, především z oblasti usmrcených a těžce zraněných osob. Pro potřeby tohoto dokumentu byly použity jako zdroj dat statistiky dopravní nehodovosti a jejich následků Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky (ŘSDP PP ČR). Dále pak byly použity výstupy z Hloubkové analýzy dopravních nehod v silničním provozu (HADN) a z analýzy nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu (NUB).
Základní poznatky statistických ukazatelů:
- předpoklad pro rok 2016 počítal s tím, že nebude usmrceno více než 47 cyklistů a těžce zraněno 327 cyklistů.
- v oblasti uvedeného dílčího cíle bylo
usmrceno 39 cyklistů (stanovený předpoklad dodržen) a
417 cyklistů bylo těžce zraněno (stanovený celoroční předpoklad překročen v 09/2016).
- předpoklad pro rok 2017 počítá s tím, že nebude usmrceno více než 44 cyklistů a těžce zraněno 315 cyklistů.
-
na deset usmrcených cyklistů připadají téměř dva s ochrannou přilbou a 8 bez ní, v roce 2016 bylo usmrceno 28 cyklistů, kteří neměli přilbu, tj. 72% ze všech usmrcených cyklistů, z dlouhodobého hlediska (období 2009 – 2016) se jedná o nejnižší počet i nejnižší poměr!
-
podíl následků dopravních nehod cyklistů bez přilby v posledním roce významně klesnul – zatímco počet usmrcených s přilbou v roce 2016 klesl o 1 osobu, tj. o -8,3 %, tak počet usmrcených bez přilby klesl o 28 osob, tj. o 50 %
-
nejtragičtější, z pohledu cyklistů, byl rok 1995, kdy bylo usmrceno 146 osob, naopak nejméně cyklistů bylo usmrceno v roce 2016 (39), meziročně byl zaznamenán pokles počtu usmrcených cyklistů o 29 osob, tj. o 43 %.
-
v uplynulém roce byl podíl usmrcených cyklistů 7,2 %, tzn. druhý nejnižší v historii ČR
-
nejvíce cyklistů (10) usmrceno ve věkové kategorii 55 – 60 let
-
třetina usmrcených cyklistů byli v roce 2016
senioři ve věku 65 let a více, přesně 2/3 usmrcených cyklistů (66 %) bylo starších 55 let, podíl mladých usmrcených cyklistů (do 34 let) pak tvořil 6 % (2 usmrcení)
-
cyklisté pod vlivem alkoholu zavinili 696 dopravních nehod (tj. 15,9 %)
, při kterých byly usmrceny 2 osoby (tj. 3,8 %). Meziročně evidujeme pokles o 45 nehod (- 6 %) a o 2 usmrcené osoby méně (- 50 %)
-
z pohledu dopravních nehod (s účastí cyklisty) v důsledku vlivu alkoholu a omamných látek je velmi NEGATIVNÍ, že 69 % těchto dopravních nehod spáchaly osoby pod vlivem alkoholu 1,5 ‰ a vyšší!!!
-
Došlo k usmrcení 2 cyklistů v důsledku toho, že viník dopravní nehody byl pod vlivem alkoholu s mírou od 1,51 ‰ a více
-
celorepublikově bylo v roce 2016 evidováno téměř 10 usmrcených cyklistů na 1 000 dopravních nehod, nejhorší bilance je evidována v Karlovarském kraji, kde na1 000 dopravních nehod připadá 23,5 usmrcených osob!
-
celorepublikově je v roce 2015 evidováno 16 usmrcených cyklistů na 1 000 dopravních nehod, nejhorší bilance je evidována v Olomouckém kraji, kde na1 000 dopravních nehod připadá 27,4 usmrcených osob!
Strategickým cílem NSBSP 2020 je dosáhnout v porovnání s rokem 2009 snížení poctu usmrcených na úroveň průměru zemí EU (tj. cca o 60 %) a počtu těžce zraněných o 40 %.
V roce 2020 by tak nemělo být usmrceno více než 333 osob a těžce zraněno 2 122 osob.
Podrobné údaje najdete zde:
Cyklisté