BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
        Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
      • Ženy v bezpečí
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
      • 30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Statistiky ❱ Statistiky nehodovosti v České republice ❱ Dopravní nehodovost v roce 2012

Motocyklisté

V období let 1993 – 2011 nepoužilo 22,4 % usmrcených motocyklistů přilbu!

Základní poznatky statistických ukazatelů motocyklistů v roce 2012:

 

-          nejtragičtější, z pohledu motocyklistů, byl rok 2007, kdy bylo usmrceno 134 osob, naopak nejméně motocyklistů bylo usmrceno v roce 1994 (73), v roce 2012 bylo usmrceno 90 motocyklistů, tj. o 12 více než v předchozím roce

-          v celém období je zaznamenán průměrný pokles usmrcených motocyklistů jen o 1,1 % (pozn.  v celém období je zaznamenán průměrný pokles usmrcených osob o 14,7 %)

-          na celkovém počtu usmrcených osob v období 1993 – 2012 činil podíl motocyklistů 8,4 %, což znamená, že přibližně každá 12. usmrcená osoba byla motocyklista

-          v roce 2012 byl podíl motocyklistů nejvyšší (13,2 %, tzn. téměř každá 8. usmrcená osoba byla motocyklista), naopak v roce 1994 nejnižší (5,0 %), od roku 2005 doposud je podíl usmrcených motocyklistů ke všem usmrceným osobám nadprůměrný (negativní trend v posledním období)!!!

-          závažnost dopravních nehod motocyklistů v roce 2012 činila 30,3 usmrcených osob na 1 000 dopravních nehod!!!, znamená to, že dopravní nehody motocyklistů vykazují 3,6x vyšší závažnost než je celkový průměr, jedná se o vůbec nejvyšší závažnost ze všech druhů vozidel!

-          z celkového počtu dopravních nehod s účastí motocyklistů (2 971) bylo 1 308 dopravních nehod zaviněno motocyklisty, tj. 44 %. Ve 44 případech (48,9 %) z 90 usmrcených motocyklistů byl viníkem dopravní nehody právě motocyklista

-          z 1 308 dopravních nehod zaviněných motocyklisty spáchali nejvíce (502, tj. 38 %) řidiči na motocyklech objemových tříd 460 – 850 ccm, naopak nejméně dopravních nehod (88, tj. 7 %) zavinili řidiči na motocyklech objemových tříd nad 1,25 l

-          nejvyšší závažnost dopravních nehod zaviněných motocyklisty (49 usmrcených motocyklistů na 1 000 dopravních nehod) „mají na svědomí“ řidiči motocyklů objemových tříd 101 – 450 ccm v těsném závěsu (48 usmrcených…) jsou řidiči motocyklů objemových tříd 0,86 – 1,25 l, naopak nejnižší závažnost vykazují řidiči motocyklů objemových tříd nad 1,25 l, jelikož v roce 2012 nebyla usmrcena ani jedna taková osoba

-          nejtragičtějším následkem dopravní nehody je smrt jejího účastníka, nejtragičtějším měsícem z tohoto pohledu byl v roce 2012 červen, kdy bylo usmrceno 18 motocyklistů, v měsíci listopadu nebyl usmrcen žádný motocyklista

-          v průměru se usmrcení motocyklisté podíleli na všech usmrcených v roce 2012 celkem 13,2 %, výrazně nadprůměrný byl měsíc červen, kdy ze všech usmrcených tvořili motocyklisté 27,3 %!

-          nejtragičtějším dnem z pohledu usmrcených motocyklistů byla v roce 2012 sobota, kdy bylo usmrceno 21 motocyklistů, naopak nejméně usmrcených motocyklistů (7) bylo evidováno ve středu a ve čtvrtek

-          nejvíce motocyklistů bylo v roce 2012 usmrceno mezi 14. až 15. hodinou, resp. 17. až 18. hodinou (13 usmrcených)

-          nejvíce usmrcených motocyklistů (7) při dopravních nehodách v roce 2012 bylo ve věku 29 let, nejmladší oběti bylo 16, naopak nejstaršímu usmrcenému motocyklistovi bylo 82 let

-          v členění na jednotlivé věkové kategorie bylo v roce 2012 nejvíce motocyklistů (25) usmrceno ve věkové kategorii 25 – 30 let, více než 2/3 usmrcených motocyklistů (67,7 %) spadá do věkové kategorie 21 – 40 let

-          celých 9 % usmrcených motocyklistů tvořili v roce 2012 senioři ve věku 65 let a více, podíl mladých usmrcených motocyklistů (do 24 let) pak tvořil 14 %

-          došlo-li v roce 2012 k dopravní nehodě s účastí motocyklisty, byl v 5,2 % viník pod vlivem alkoholu a omamných látek, tzn. přibližně každá 19. taková dopravní nehoda

-          z pohledu dopravních nehod (s účastí motocyklisty) v důsledku vlivu alkoholu a omamných látek je velmi NEGATIVNÍ, že 48 % těchto dopravních nehod spáchali osoby pod vlivem alkoholu 1,5 ‰ a vyšší!!!

-          drogy, resp. omamné látky se na dopravních nehodách s podílem alkoholu a omamných látek podílely minimálně (8 dopravních nehod, tzn. 5 %)

-          v roce 2012 bylo spácháno 154 dopravních nehod s účastí motocyklistů, kdy viník byl pod vlivem alkoholu a omamných látek, při těchto nehodách mělo následky na životech a zdraví 158 motocyklistů (9 usmrcených, 33 těžce zraněných a 116 lehce zraněných), tzn. počet následků je vyšší než počet nehod!!!

-          došlo k usmrcení 3 motocyklistů v důsledku toho, že viník dopravní nehody byl pod vlivem drog – nejvyšší závažnost!!!

-          z pohledu továrních značek motocyklů, jejichž řidiči měli účast na dopravních nehodách v roce 2012 měly největší podíl značky Honda (612 nehod, tj. 20 %), Yamaha (475 nehod, tj. 16 %), Suzuki (418 nehod, tj. 14 %)

Detailní informace jsou rozpracovány v dokumentu. K použití také grafy.

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2022 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.