BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        BESIP Team
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
        Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
        29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
        28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály
        Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
        Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
        Fatální následky dopravních nehod v Evropě
        Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
        Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
        Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
        Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky
    • Statistiky nehodovosti v České republice
        Dopravní nehodovost v roce 2021
        Dopravní nehodovost v roce 2020
        Dopravní nehodovost v roce 2019
        Dopravní nehodovost v roce 2018
        Dopravní nehodovost v roce 2017
        Dopravní nehodovost v roce 2016
        Dopravní nehodovost v roce 2015
        Dopravní nehodovost v roce 2014
        Dopravní nehodovost v roce 2013
        Dopravní nehodovost v roce 2012
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • BESIP Team
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Strategie BESIP 2021- 2030

      • Aktuální strategie
      • Plnění strategie
      • Archiv předchozích Strategií
      • Veřejně konzultační proces
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP

      • Rada vlády
      • Členové
      • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
      • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
      • 30. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 9. 12. 2022
      • 29. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 6. 2022
      • 28. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14. 4. 2022
      • Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zahraniční materiály

      • Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií
      • Evropští výrobci nechtějí, aby cyklisté svá elektrokola zrychlovali
      • Fatální následky dopravních nehod v Evropě
      • Osm kroků ke zlepšení vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu
      • Poslanci podpořili plány EU na zvýšení bezpečnosti silničního provozu do roku 2030
      • Používání telefonu při řízení se dá odnaučit. Překvapivě pomocí telefonu
      • Tři ze čtyř smrtelných nehod v Evropě se týkají osobních automobilů, každou pátou obětí je chodec. K
  • Statistiky

    • Statistiky nehodovosti v České republice

      • Dopravní nehodovost v roce 2021
      • Dopravní nehodovost v roce 2020
      • Dopravní nehodovost v roce 2019
      • Dopravní nehodovost v roce 2018
      • Dopravní nehodovost v roce 2017
      • Dopravní nehodovost v roce 2016
      • Dopravní nehodovost v roce 2015
      • Dopravní nehodovost v roce 2014
      • Dopravní nehodovost v roce 2013
      • Dopravní nehodovost v roce 2012
Úvod ❱ Statistiky ❱ Statistiky nehodovosti v České republice ❱ Dopravní nehodovost v roce 2020

Cyklisté

Základní poznatky statistických ukazatelů - cyklisté:


- v roce 2019 bylo evidováno 4 091 nehod s účastí cyklistů, meziročně o 190 méně (- 4,4 %)

- v roce 2019 bylo také usmrceno nejméně cyklistů (36), meziročně o 2 méně, tj. -5,3 %

- těžce zraněno bylo v roce 2019 309 cyklistů, meziročně o 87 méně, tj. -22 %; jedná se o 3. nejvýraznější meziroční pokles od roku 1993

- NSBSP předpokládala, že v roce 2019 nebude usmrceno více než 39 cyklistů a těžce zraněno 291 cyklistů; v oblasti uvedeného dílčího cíle bylo usmrceno 36 cyklistů (stanovený předpoklad nebyl překročen) a 309 cyklistů bylo těžce zraněno (stanovený předpoklad překročen)

- v roce 2019 činil podíl usmrcených cyklistů na všech usmrcených 6,6 %; jedná se o nejnižší podíl za sledované období

- podíl cyklistů na všech těžce zraněných osobách činil 14,6 % - téměř každá 7. těžce zraněná osoba byla cyklistou

- v roce 2019 bylo evidováno 8,8 usmrcených cyklistů na 1 000 nehod; jedná se o nejnižší podíl od roku 2006; nejvyšší podíl byl potom v roce 2007 (25,3 usmrcených osob na 1000 nehod)

- nejnižší závažnost byla evidována také u těžce zraněných cyklistů (75,5 těžce zraněných na 1000 nehod); nejvyšší závažnost byla v roce 2010 (127,8 těžce zraněných na 1000 nehod)

- nejvíce cyklistů bylo usmrceno (11) ve věkové kategorii nad 65 let, která také zaznamenala největší počet těžce zraněných (53)

- v necelých 64 % nehod byli v roce 2019 cyklisté označeni za viníky, 75 % jich bylo usmrceno také vlastní vinou; 66 % těžkých zranění a 68 % lehce zraněných rovněž způsobili cyklisté

- nejvíce nehod (509), těžce (24) i lehce zraněných (434) cyklistů zavinili cyklisté pod vlivem alkoholu 1,51 ‰ a vyšším; nejvíce smrtelných zranění (2) způsobili cyklisté pod vlivem drog

- nejvíce nehod (393), usmrcených (4), těžce (21) i lehce zraněných (323) cyklistů pod vlivem alkoholu a návykových látek bylo evidováno na místních komunikacích, následovaly silnice III. třídy se 169 nehodami, 18 těžce zraněnými a 147 lehce zraněnými

- v roce 2019 nemělo přilbu 78 % usmrcených, 64 % těžce zraněných a 64 % lehce zraněných cyklistů; oproti roku 2018 došlo u usmrcených, těžce i lehce zraněných ke zlepšení o 1 %

- nejvíce cyklistů (12) bylo usmrceno na místních komunikacích (23% podíl na všech usmrcených); každá 14. usmrcená osoba na silnicích II. tříd byla v roce 2019 cyklistou (9 usmrcených)

- z pohledu směrových poměrů bylo nejvíce cyklistů (14) usmrceno a těžce zraněno (142) v přímých úsecích

- nejčernějším měsícem pro cyklisty bylo září, kdy zemřelo 6 cyklistů; těžce zraněných jich naopak bylo nejvíce v červnu (72)

- nejvíce cyklistů bylo usmrceno ve středu (9; tj. 13% podíl na všech usmrcených); nejvíce těžce zraněných cyklistů potom ve čtvrtek mezi 17. a 18. hodinou

- nejčastější příčinou usmrcení cyklistů byly situace, kdy se řidič plně nevěnoval řízení vozidla; v důsledku uvedené příčiny bylo usmrceno 7 cyklistů, tj. 19,4 %

- nejčastější příčinou těžkých zranění cyklistů bylo nezvládnutí řízení vozidla, které zapříčinilo těžké zranění 54 cyklistům, tj. 17,5 %

- v obci usmrceno 25 cyklistů (69 %), mimo obec pak 11 cyklistů (31 %); v obci bylo těžce zraněno 226 cyklistů (73,1 %), mimo obec pak 83 cyklistů (26,9 %)

- nejvíce usmrcených (5) cyklistů bylo evidováno ve Středočeském a Jihočeském kraji, v hlavním městě Praze se cyklisté podíleli na všech usmrcených 15 %; v případě těžce zraněných byl nejvíce zastoupen Liberecký kraj (40 těžce zraněných), největší podíl těžce zraněných cyklistů zaznamenal kraj Olomoucký (25 %)

Podrobné údaje najdete zde: Cyklisté.pdf

❱   O BESIPU

  • Kdo jsme
  • Kontakty
  • Extranet
  • Prohlášení o přístupnosti

❱   PRO MÉDIA

  • Statistiky
  • Strategie BESIP 2021-2030
  • Tiskové zprávy

❱   SLEDUJTE NÁS

© 2023 BESIP
K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.