Značka STOP-PROTISMĚR se začne objevovat na nejrizikovějších dálničních úsecích

8. března 2019

Ministerstvo dopravy vydalo povolení k umístění varovných dopravních značek STOP – PROTISMĚR. Tabule budou osazovány na nejrizikovější dálniční úseky. První informační značky STOP – PROTISMĚR se objevily na prvních čtyřech vybraných rizikových lokalitách na dálnicích. Označení STOP – PROTISMĚR by mělo vést k omezení situací, kdy se dezorientovaný řidič dostane do protisměru v nájezdu na dálnici.

Po schválení umístění značek už nic nebrání v jejich instalaci. Značky se nejdříve objeví v lokalitách, které byly policií označeny jako nejrizikovější. Následně bude policie pokračovat ve výběru dalších míst, kde má umístění nové varovné tabule největší význam.

Značení STOP-PROTISMĚR bude nejprve instalováno na čtyřech nejrizikovějších dálničních lokalitách dle návrhu dopravní policie: dálnice D1 na exitu 41 sjezd od Prahy a exitu 357 sjezd od Brna, dálnice D2 na nultém kilometru z centra Brna a dále na dálnici D6 na exitu 146 sjezd od Karlových Varů. Návrhy úseků vychází z rozborů dopravních nehod na dálnicích z důvodu jízdy řidiče v protisměru v letech 2018 i 2019 a tam, kde bylo možné určit konkrétní nájezd, kterým řidič do protisměru vjel.  
Instalece-znacky-STOP-PROTISMER.jpg
V rámci opatření podporovaného BESIP nainstalovalo ŘSD první značky upozorňující na vjetí do protisměru. Jsou na exitech dálnice D1 - 41 sjezd od Prahy a 357 sjezd od Brna, D2 na nultém km z centra Brna a dále na D6 - 146 sjezd od Karlových Varů.

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se samostatným oddělením BESIP, Ředitelstvím silnic a dálnic, dopravní policií a Ministerstvem vnitra plánuje osadit značky i na další problematické úseky. Značka STOP – PROTISMĚR je pouze jedním z opatření, které ŘSD v souvislosti s jízdou v protisměru na dálnici připravuje. Řidičům bude při najíždění na dálnici pomáhat také nový systém vodorovného dopravního značení.
„Nové značení má zvýraznit to, že řidič vjíždí nebo se dostává do protisměru v nájezdu na dálnici, což je jedna z nejnebezpečnějších situací, která se může na dálnici stát. Právě dálniční nájezdy jsou nejrizikovějším místem, a proto značky budou umisťovány tam. S podobnými dopravním značením se mohou řidiči setkat na dálnicích i v sousedních státech, konkrétně v Rakousku a na Slovensku, dále i v Chorvatsku a Slovinsku,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení BESIP.      

znacka-protismer.JPG
 

 

Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Přijďte se na Motosalon potkat s Besipem

28. února 2024

Jako již tradičně, i letos budou mít návštěvníci Motosalonu v termínu 29.2.-3.3. v Brně na výstavišti možnost zastavit se u společného stánku BESIP a Policie ČR, který má připraveno mnoho zajímavých aktivit jak pro dospělé, tak pro děti. „Návštěvníci se zde budou moci dozvědět nejen pravidla bezpečné jízdy na motorce, ale například i to, na co se zaměřit při kontrole motocyklu po zimě. Účast přislíbilo i mnoho zajímavých hostů, jak vášnivých motorkářů, tak odborníků na bezpečnost. Na programu budou také soutěže a kvízy pro motoristickou veřejnost,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

> více informací

Internetový tvůrce Mikýř a režisér Vít Klusák vytvořili pro BESIP nové spoty

5. února 2024

BESIP odstartoval novou sérii informačních spotů určenou středoškolákům a mladým řidičům. Unikátní koncept staví na spolupráci předního českého youtubera a internetového baviče Martina Mikysky (alias Mikýře) a režiséra Víta Klusáka. Výsledkem je originální kreativa, která je nabitá důležitým obsahem.

> více informací

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

2. ledna 2024

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. Tento zákon také zahrnuje definice základních pojmů, jako jsou typy vozidel a účastníci provozu, a upravuje specifické aspekty provozu, jako jsou technické kontroly, provozní pravidla, a povinnosti účastníků. Důraz je kladen na bezpečnost, regulaci a správu provozu na silnicích, s cílem zajistit plynulý a bezpečný pohyb osob a vozidel. Důležitým prvkem novely je zavedení konceptu „řidičák na zkoušku“ pro nové řidiče. Tento systém zavádí období, během kterého jsou noví řidiči podrobeni zvýšenému dohledu a přísnějším pravidlům. Pokud nový řidič během tohoto období spáchá určité přestupky, může dojít k předčasnému odebrání řidičského oprávnění. Cílem je motivovat nové řidiče k dodržování pravidel a zvyšování jejich bezpečnosti na cestách. Součástí novely je také zavedení programu L17, který umožňuje mladým lidem ve věku od 17 let získat řidičské oprávnění pod podmínkou, že budou řídit pouze v doprovodu zkušeného mentora. Tento program má za cíl lépe připravit mladé řidiče na samostatné řízení a snížit riziko nehod mezi těmito novými řidiči.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Nový bodový systém

Nové bodování závažných přestupků.

Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel. Bodový systém v ČR je velmi jednoduchý systém potrestání řidičů za závažnější přestupky. Hlavním účelem bodového systému však není trestat, ale spíše řidiče odrazovat od toho, aby porušovali dopravní předpisy. Bodový systém však získává význam tehdy, pokud mají řidiči jasno v tom, jak funguje, a proč je pro ně dobré dodržovat zákony silničního provozu.

více informací
vize nula