Vyhodnocení projektu "VIDÍŠ SKVĚLE?"

17. listopadu 2019

BESIP připravil audio a video spoty k projektu „VIDÍŠ SKVĚLE?“, které jsou určeny k dalšímu využití, viz přílohy.

Vyhodnocení testování zraku řidičů ve 14 krajích na 28 veřejných akcích

V rámci projektu „Vidíš skvěle?“ proběhlo od půlky srpna do půlky listopadu testování zraku veřejnosti na akcích spojených s osvětou a vzděláváním veřejnosti na celkem 28 místech ve 14 krajích.

Otestováno bylo 3 319osob ve 14 krajích na 28 akcích, tj. na každé akci bylo v průměru otestován zrak 119 osobám. Odborným garantem je Mezinárodní sdružení optiků a optometristů, o.s. a měření provádí jejich členové – optometristé působící v okolí pořádaných akcí.

Z celkového počtu 3 319 otestovaných bylo 52 % mužů a 48 % žen.
Věk testovaných:

15-25

16 %

26-40

34 %

41-61

40 %

65 a více

10 %

 

 
Kdy naposledy byli na kontrole zraku:

před 3 lety a více

44 %

před 2 lety

18 %

rok a méně

38 %

 

 
Kvalita ostrosti zraku:

100-91 %

56 %

90-81 %

  2 %

80-71 %

22 %

70-61 %

  4 %

60-51 %

  8 %

50 a méně %

  8 %

 

 
Osoby s ostrostí zraku pod 50 % by neměli usednout vůbec za volant či řídítka! Z našeho terénního testování je to plných 8% testované populace. Ze vzorku 3319 řidičů je to plných 267 osob.

36% řidičů a řidiček (ostrost zraku v rozmezí 51-90 %) by nemělo vyjíždět bez oční korekce tj. bez použití odpovídajících brýlí či očních čoček.

Korekce zraku v ŘP - 1 320 864 osob

Což značí 22,21 % řidičů, kteří mají podchycenu oční vadu.

Držitelé platného ŘP  – 5 947 108 osob

Z výsledků terénního měření však vyplývá, že oční korekci má nesprávnou nebo žádnou 44 %.

 
Tj. 22% nemá změnu/vadu zraku a tudíž neužívá korekční pomůcky (brýle, kontaktní čočky či jiné) v ŘP podchycenu! A s největší pravděpodobností ani netuší, že špatně vidí.
 
Uvědomme si - Auto jedoucí rychlostí 90 km/h urazí za vteřinu 25 metrů. Pokud rozdíl reakční doby mezi řidičem, který vidí špatně a řidičem, který vidí dobře, bude pouhé 0,1 - 0,2 vteřiny, jedná se o 2,5 - 5 metrů brzdné dráhy navíc. To je rozdíl, který může mít fatální následky.
Test německého ADAC ukázal, že podíl automobilových nehod způsobených špatnou zrakovou ostrostí je srovnatelný s počtem nehod zapříčiněných alkoholem.

Co je screening zraku?

Jedná se o jednoduchý test zraku na speciálním screeningovým přístroji Visiotest, který odhalí, zda dotyčný dobře vidí na dálku na levé, pravé a obě oči současně. Měření ostrosti zraku je metoda, která vede ke zjištění, zda je třeba korekce zraku. Korekce zraku se pak vyjadřuje velikostí dioptrií. Dioptrie je jednotka optické mohutnosti sférické čočky, definovaná jako převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti.

Kde se měřilo:

 16.8. Zlín   21.9. Mošnov
18.8. Hořice 22.9. Mošnov
Kladruby u Stříbra 26.9. Břeclav
24.8. Plzeň-Lobzy 28.9. Mladá Boleslav
25.8. Pelhřimov Chodov
31.8. Most 29.9. Praha
1.9. Most 4.10. Vysoké Mýto
7.9. Karlovy Vary 5.10. Mladé Buky
Lipno nad Vltavou 9.10. Pardubice
12.9. Pohořelice 15.10. Prostějov
14.9. Havlíčkův Brod 22.10. Olomouc
16.9. Jilemnice 23.10. Liberec
19.9. České Budějovice 9.11. Lysá nad Labem
20.9. Zlín 15.11. Praha
 
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Přijďte se na Motosalon potkat s Besipem

28. února 2024

Jako již tradičně, i letos budou mít návštěvníci Motosalonu v termínu 29.2.-3.3. v Brně na výstavišti možnost zastavit se u společného stánku BESIP a Policie ČR, který má připraveno mnoho zajímavých aktivit jak pro dospělé, tak pro děti. „Návštěvníci se zde budou moci dozvědět nejen pravidla bezpečné jízdy na motorce, ale například i to, na co se zaměřit při kontrole motocyklu po zimě. Účast přislíbilo i mnoho zajímavých hostů, jak vášnivých motorkářů, tak odborníků na bezpečnost. Na programu budou také soutěže a kvízy pro motoristickou veřejnost,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

> více informací

Internetový tvůrce Mikýř a režisér Vít Klusák vytvořili pro BESIP nové spoty

5. února 2024

BESIP odstartoval novou sérii informačních spotů určenou středoškolákům a mladým řidičům. Unikátní koncept staví na spolupráci předního českého youtubera a internetového baviče Martina Mikysky (alias Mikýře) a režiséra Víta Klusáka. Výsledkem je originální kreativa, která je nabitá důležitým obsahem.

> více informací

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

2. ledna 2024

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. Tento zákon také zahrnuje definice základních pojmů, jako jsou typy vozidel a účastníci provozu, a upravuje specifické aspekty provozu, jako jsou technické kontroly, provozní pravidla, a povinnosti účastníků. Důraz je kladen na bezpečnost, regulaci a správu provozu na silnicích, s cílem zajistit plynulý a bezpečný pohyb osob a vozidel. Důležitým prvkem novely je zavedení konceptu „řidičák na zkoušku“ pro nové řidiče. Tento systém zavádí období, během kterého jsou noví řidiči podrobeni zvýšenému dohledu a přísnějším pravidlům. Pokud nový řidič během tohoto období spáchá určité přestupky, může dojít k předčasnému odebrání řidičského oprávnění. Cílem je motivovat nové řidiče k dodržování pravidel a zvyšování jejich bezpečnosti na cestách. Součástí novely je také zavedení programu L17, který umožňuje mladým lidem ve věku od 17 let získat řidičské oprávnění pod podmínkou, že budou řídit pouze v doprovodu zkušeného mentora. Tento program má za cíl lépe připravit mladé řidiče na samostatné řízení a snížit riziko nehod mezi těmito novými řidiči.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Nový bodový systém

Nové bodování závažných přestupků.

Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel. Bodový systém v ČR je velmi jednoduchý systém potrestání řidičů za závažnější přestupky. Hlavním účelem bodového systému však není trestat, ale spíše řidiče odrazovat od toho, aby porušovali dopravní předpisy. Bodový systém však získává význam tehdy, pokud mají řidiči jasno v tom, jak funguje, a proč je pro ně dobré dodržovat zákony silničního provozu.

více informací
vize nula