Roztočenou spirálu agresivity na silnicích chce zastavit kampaň „AGRESIVITA ZABÍJÍ“

17. září 2020

BESIP ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR spouští novou preventivní kampaň „AGRESIVITA ZABÍJÍ“. Agresivita za volantem může mít tragické následky. Češi často jezdí rychle, nedodržují bezpečnou vzdálenost a občas ani nedávají přednost, kde by měli. Málokdo si ale uvědomuje, že nebezpečné jsou reakce ostatních řidičů na tyto situace. 7 z 10 řidičů se alespoň někdy nechá vyprovokovat k agresivní jízdě.

Živý přenos můžete sledovat zde:

(https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/1933347?h=f04dd5eb59782163d9f308105f4c4011)

 
 

Agresivitu nejčastěji spouští pomalá jízda

 

„Průzkum, který jsme si nechali zpracovat, ukazuje, že spouštěčem agresivní jízdy je často chování jiných řidičů, a to nemusí jít jen o nebezpečné praktiky, jako je myškování nebo vybržďování. Více než třetina tázaných přiznává, že je do varu přivede pouhá pomalá jízda jiných řidičů. Negativní emoce se snadno šíří, a agresivita tak spouští řetězovou reakci, která zvyšuje riziko vážných nehod,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

„Pokud jde o nejzávažnější projevy agrese na silnicích jako je lepení se na vozidlo před sebou, vybržďování, vysoká rychlost v místech, kde se pohybují chodci a cyklisté, či nebezpečné předjíždění, je třeba jasně trestat a přitvrdit postihy za takový způsob jízdy,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy ČR.
 
Z průzkumu, který pro ČAP provedla agentura STEM/MARK, mimo jiné vyplývá, že:
 

- 88 % lidí je přesvědčeno o vzrůstající agresivitě řidičů
- Za agresivního řidiče se přitom považuje jen 5 % z nich
- 78 % řidičů při jízdě někdy překračuje povolenou rychlost, 63 % nedodržuje bezpečnou vzdálenost
- Téměř každý desátý řidič už někdy záměrně vybržďoval vozidlo za sebou
- Na myšku reagují dvě třetiny řidičů agresivně, na lepení se na zadek auta každý třetí řidič


„Překvapilo nás, kolik dotazovaných dokáže rozpoznat projevy agresivní jízdy u ostatních, avšak u sebe samých potřebný náhled postrádají. Projevy vlastní agrese si uvědomí teprve tehdy, když jsou dotazováni na reakce při konkrétních dopravních situacích,“ komentuje výsledky šetření Jan Matoušek. „Pojmenovat nebezpečné situace a uvědomit si, že se rizikového chování sami dopouštíme, je přitom nezbytným krokem k pozitivní změně. A právě to je cílem této kampaně,“ uzavírá Jan Matoušek.
 

Řízení je jako komunikace bez dostatku informací

 

 „Automobil bohužel dává řidičům podobný pocit anonymity jako virtuální́ prostředí́. Někteří řidiči mají falešnou představu, že musí vychovávat nebo trestat ostatní řidiče za jejich chování. Přitom jedna negativní akce většinou vyvolá další reakci. Agresivní konflikty dostávají do nebezpečí jak ty nejbližší, se kterými cestuji, tak i ostatní účastníky silničního provozu. Nejlepší obranou je defenzivní́ jízda,“ upozorňuje Tomáš Neřold.
 
Stupňující se agresivitu řidičů potvrzuje také plk. Jiří Zlý, ředitel Dopravní policie ČR: „Agrese na silnicích je velmi obecný pojem. Jako dopravní policisté se však v terénu téměř neustále setkáváme s jejími konkrétními projevy, kterou je rychlá jízda, riskantní předjíždění či vědomé nerespektování pravidel silničního provozu. Na počátku sledu událostí s tragickým koncem však nemusí být jen velký vztek, ale i zdánlivě nevinné rozzlobené gestikulování nebo netrpělivé troubení.“ Ač je ve statistikách nehodovosti evidováno za uplynulých deset let „pouze“ 5 535 nehod zapříčiněných agresivní a bezohlednou jízdou, agresivní chování se nepřímo podepisuje na mnoha dalších. Podle České kanceláře pojistitelů vyplatí pojišťovny za nehody způsobené agresivními řidiči zhruba 1,25 až 1,5 miliardy korun. Některé ztráty v důsledku agresivní jízdy však vynahradit nelze. V letošním roce například jen do konce srpna vyhaslo na silnicích 161 životů následkem nehody způsobené nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky, přejetím do protisměru a nedáním přednosti automobilům proti dopravnímu značení či chodcům na přechodech.
 
Na webu agresivitazabiji.cz zjistíte, jaký jste řidič
 
Ve spolupráci s dopravní psycholožkou PhDr. Vlastou Rehnovou je připravena nejen pro řidiče možnost otestovat své vlastní chování za volantem na webu www.agresivitazabiji.cz.
 
Kampaň Agresivita zabíjí, staví na emotivních televizních a radiových spotech popisujících konkrétní nebezpečné situace s fatálními následky, a to nejen pro samotné účastníky dopravních nehod, ale i pro jejich blízké. Rozběhne se také bannerová reklama, kterou doplní i tištěná inzerce. Veškeré aktivity v rámci kampaně jsou financovány z Fondu zábrany škod. 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona