Pokud:
Je mezi 1. listopadem a 31. březnem a zároveň na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci běhemjízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Řidiči musí dále počítat i se značkou „Zimní výbava“. Obce mají možnost dopravní značku umístit na svém území. Tam, kde dopravní značka „Zimní výbava“ bude umístěna, musí mít vozidlo zimní pneumatiky za všech okolností.
Pokud klesne teplota pod 7 °C, ztrácejí letní pneumatiky potřebnou pružnost a tím dochází k prodloužení brzdné dráhy, snížení přilnavosti a tím zhoršení bezpečnosti. Zimní pneumatika se kvůli odlišné stavbě i materiálu lépe přizpůsobuje nízkým teplotám.
Jak poznat zimní pneumatiku
Dle české legislativy stačí mít pneu s označením M+S, M.S. M/S nebo MS. Pokud si ale chcete být jisti, že vaše pneumatika zvládne dobře jízdu za všech zimních podmínek, vyžadujte pneumatiku s alpským symbolem – tedy sněhovou vločkou uvnitř trojité hory.
Zákon požaduje minimální hloubku dezénu u osobních vozidel 4 mm, u nákladních 6 mm. Obecným doporučením je pravidlo 4x4x4: tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. Záleží ale na opotřebení konkrétní pneumatiky. Pokud jde o trvanlivost, stará může být pneumatika například až 6 let, ale počítá se od doby vyjetí, ne dle DOT kódu. Důležité je kontrolovat vhodný rozměr dle technického průkazu, tlak v pneu, stav pneu a hloubku dezénu po celé šíři kontaktní plochy s vozovkou.
Doporučené vybavení vozidla a ve vozidle v zimním období:
-
zimní pneumatiky se vzorkem hlubokým alespoň 4 mm;
-
celoobvodové řetězy "padnoucí" právě vašim pneumatikám;
-
chladicí kapalina nemrznoucí alespoň do -25 °C;
-
nemrznoucí kapalina v ostřikovačích;
-
zapalovací svíčky, které nemají za sebou více, než je doporučeno;
-
doplněný a plně dobitý akumulátor s čistými kontakty;
-
překontrolovaná elektrická instalace;
-
škrabka na led;
-
smetáček a lopata na sníh;
-
pomocné startovací kabely;
-
rozmrazovač na zámky (samozřejmě v kapse, ne zavřený uvnitř ve voze);
-
rozmrazovač na skla a stírače přimrzlé k oknu (nikdy je neodtrhávejte násilím);
-
gumové podlážky, které mohou posloužit i pro nouzový rozjezd;
-
gumová těsnění dveří a kapoty preventivně natřené například jelením lojem, glycerinovým nebo silikonovým olejem - půjdou pak snadněji otevírat.
Jízda v zimních podmínkách
Prioritou je vždy bezpečnost. Jízda klade vysoké nároky jak na vaše vozidlo, tak na vaše jízdní schopnosti.
Jezděte vždy jen na zimních pneumatikách. Mají lepší přilnavost, brzdné vlastnosti a jízdní stabilitu na povrchu pokrytém ledem, sněhem nebo sněhovou břečkou. Zaručíte lepší ovladatelnost a stabilitu vozidla.
Myslete na limity své i všech ostatních. Přizpůsobte svou rychlost daným jízdním podmínkám a udržujte bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi. Vyhýbejte se situacím, kdy je třeba na kluzkém povrchu prudcezabrzdit. Udržujte dostatečnou vzdálenost od ostatních vozidel odpovídající délce vaší brzdné dráhy. Vyhněte se prudkému brzdění a vysokým rychlostem,nedělejte trhavé pohyby, zrychlování by mělo být plynulé. Abyste snížili riziko smyku při jízdě do kopce, zařaďte vyšší rychlostní stupeň, než byste řadili při jízdě v suchém počasí.
Před průjezdem zatáčkou, dokud máte rovnou trajektorii, zpomalte. Aby se vaše vozidlo v zatáčce nedostalo do smyku, a vy jste nad ním neztratili kontrolu, řiďte plynule, bez trhavých pohybů. Udržujte nízkou a konstantní rychlost.
Pokud přední kola ztratí přilnavost s vozovkou, kontrolu nad vozidlem opět získáte snížením rychlosti. Sundejte nohu z pedálu plynu. I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.
Pár tipů:
Pokud se vám při rozjezdu protáčejí kola, zkuste se rozjet na druhý či třetí rychlostí stupeň. Spojku pouštějte zvolna a plyn přidávejte citlivě.
Když potřebujete předjet pomalejší nebo stojící vozidlo a mezi pruhy je namrzlý pás, přejíždějte jej bez plynu a s vyšlápnutou spojkou (u vozidel s manuální převodovkou).
Při jízdě do zasněženého kopce se snažte jet na co nejvyšší rychlostí stupeň, jaký motor ještě zvládne. Díky tomu se na kola přenáší méně točivého momentu a pak tolik neprokluzují. Pozor na zhasnutí motoru, pokud zastavíte, většinou uklouzaný kopec bez řetězů či pohonu 4x4 nevyjedete.
Při jízdě z kopce naopak využívejte brzdění motorem (podřazujte dříve) a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost vozidla.
Na sněhu se vozidlo s odlišným typem pohonu chová jinak a je proto dobré si to na bezpečném místě důkladně vyzkoušet. Můžeme využít opuštěnou plochu, velké parkoviště bez aut apod., vždy však bude lepší absolvovat některou ze škol bezpečné jízdy.
Zimní pneu v zahraničí:
Francie
Zimní pneumatiky jsou povinné dle klimatických podmínek bez určení období.
Pokuta 135 Eur.
Itálie
Zimní pneumatiky jsou povinné dle klimatických podmínek v období od 1. listopadu do 15. dubna, ale v oblasti Val d´Aosta (území ohraničené Mount Blanc, Matterhorn, Alpi Graie) jsou povinné po celou dobu od 15. října do 15. dubna.
Pokuta 85 až 338 Eur.
Slovensko
Zimní pneumatiky jsou povinné pro osobní vozidla dle klimatických podmínek, přesné datum tam není stanoveno.
Pokuta 60 Eur.
Rakousko
Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 15. dubna dle klimatických podmínek.
Pokuta v nezávažných případech 60 Eur, ale pokud zablokujete komunikaci až 5000 Eur.
Polsko
Zimní pneumatiky jsou jen doporučené.
Německo
Zimní pneumatiky jsou povinné dle klimatických podmínek.
Vozidlo musí být v zimním období připraveno na zimu, tedy musíte mít zimní směs v nádobce ostřikovačů.Alpský symbol platí jen pro nové pneumatiky v Německu (pro staré je přechodné období do 2024).
Pokuta 80 Eur.