Očistění auta je nutné pro dobrý výhled, zákony ho požadují nejen v ČR, ale i v zahraničí

24. února 2018

V praxi to znamená, že si před vyjetím očistíme všechna skla na vozidle i ta zadní a zpětná zrcátka, střechu vozu, návěs či vlek a v úvahu připadá i čepice sněhu na kapotě.  Pokud řidič vozidlo řádně neočistí vystavuje se blokové pokutě až 2000 Kč a sankci do 2500 Kč ve správním řízení. Okolní státy rovněž pamatují na to, že řidič musí z vozidla dobře vidět, a za jízdu s neočištěným autem mají stanoveny poměrně přísné sankce.

 

„Většina řidičů se naučila správně očistit své vozidlo od sněhu či námrazy a vyjíždí připraveni. Stále však někteří motoristé pro očištění vozu používají jen stěrače, což v zimních podmínkách nezaručuje dostatečný výhled a ohrožuje to ostatní na silnici,“ uvedl Tomáš Neřold pověřený řízením oddělení BESIP ministerstva dopravy.

 

Jak je to za hranicemi?

 

Německu je první varovná pokuta 25 Eur (635 Kč), kterou může policista uložit tomu, kdo vyjede se sněhem na karosérii vozidla. Pokud však zasněžené auto ohrožuje ostatní účastníky provozu, částka se zvyšuje na 80 Eur (2 030 Kč) a navíc policista do doby odstranění zakáže další jízdu.

 

Další častá zimní destinace českých řidičů - Rakousko - si je vědomo tohoto nebezpečí a policisté se nerozpakují pokutovat řidiče se zasněženým vozem. Pokud kvůli neočistěnému autu dojde k nehodě se zraněním nebo k zablokování dopravy, může sankce být až do výše 5 000 Eur (126 800 Kč). Tamní legislativa mluví o očištění všech oken, kapoty, střechy a dokonce i registrační značky.

 

Další alpská země - Švýcarsko - je v tomto ohledu ještě přísnější. Zde se považuje za očištěné vozidlo jen to, které má očištěno od sněhu a ledu kromě střechy, oken a kapoty i světlomety a zpětná zrcátka. Za nedodržení těchto předpisů vám hrozí pokuta až 200 CHF (4 390 Kč).

 

Na Slovensku mají podobný předpis jako v České republice. Sankce je stanovena ve výši 60 Eur (1 520 Kč).

 

Co říká český zákon?

Řidič nesmí:

i) řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran,

j) řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Očištění vozidla od sněhu či námrazy je v zimě základním předpokladem bezpečné jízdy. Odstranění nečistot, které zabraňují řidiči ve výhledu vpřed, do stran nebo vzad, požaduje rovněž zákon o provozu na pozemních komunikacích. Novela, která tuto povinnost konkrétně stanovila, začala platit před dvěma lety. Stejně tak musí řidiči před jízdou odstranit z vozidla a nákladu kusy ledu a sněhu, které by se mohly během jízdy uvolnit.

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona