Čekají nás prázdninové cesty

26. června 2018

V letních měsících se na cesty vydává mnohem více řidičů, a to i takových, kteří toho jinak v průběhu celého roku mnoho nenajezdí. Období dovolených láká nejen na výlety do bližšího i vzdálenějšího okolí, ale řada motoristů vyráží především na dlouhé jízdy například k mořským břehům.
Prázdninové cesty tak mají celou řadu úskalí. Nezvyklou délku trasy, neznámé silnice, které mohou být neúměrně přeplněné, odlišnosti v dopravních předpisech, proměnlivou náladu posádky, velké riziko dopravních kolon, snahu být v cíli co nejrychleji, i nahromadění únavy a stresu z návalu práce před dovolenou. Právě pro období, kdy se nejvíce lidí vydává za vidinou odpočinku u moře, jsou typické především tragické nehody z únavy a drobnější při zmatkování. Další příčinou bývá i přecenění vlastních sil a schopností. Stává se, že řidič, který po celý rok vyráží jen na svou "dobře známou" víkendovou trasu, se vydá nonstop na tisícikilometrový maraton s tím, že on to přeci lehce zvládne. Zapomíná pak třeba i na pravidelné přestávky a snaží se vše odjet „na jeden zátah“ za každou cenu a následky mohou být opravdu tragické. „Doporučujeme, aby si člověk, který jede na dovolenou, cestu naplánoval, podíval se, kde mohou být problémy, čemu se vyhnout a zbytečně neimprovizoval. K tomu může pomoci interaktivní mapa na našem webu. Cesta na dovolenou nejsou dostihy,“ řekl na tiskové konferenci ministr dopravy Dan Ťok. 

Neúprosné statistiky

Statistiky bohužel hovoří jasně. Nejvíce osob v důsledku dopravních nehod je usmrceno v červenci a srpnu. V období letních prázdnin je usmrcena a těžce zraněna pětina osob. I přesto, že se v posledních letech projevuje snižující se trend fatálních nehod, je toto období značně rizikové a v roce 2017 v průběhu prázdnin zemřelo na silnicích 101 lidí. A nejohroženější jsou v tomto období především nejzranitelnější skupiny v silničním provozu. Jedná se hlavně o děti, cyklisty a motocyklisty.

Nepozornost jako jedna z příčin častých nehod

Intenzita dopravy, dopravní omezení a stres, který si neseme ze zaměstnání bohužel negativně ovlivňují situaci na silnici. Jsou ale i věci, které můžeme ovlivnit sami. Podle statistik a sociologického průzkumu v rámci kampaně „Nepozornostzabiji“ České asociace pojišťoven (na níž BESIP a Policie ČR spolupracují) patří mezi nejčastější příčiny dopravních nehod nepozornost při řízení, kde se ve velkém počtu situací jedná o manipulaci s telefonem, případně nějakým dalším komunikačním zařízením, či navigací apod. Také podle bodového hodnocení řidičů je držení telefonu třetí nejčastější přestupek. Loni jich bylo zhruba 50 000 (a to jsou jen případy, které policie řešila jako přestupek, kolik je ale asi dalších…). „Opravdovým varováním je i fakt, že až třetina řidičů sama přiznává, že za volantem posílá SMS či chatuje,“ uzavřel Tomáš Neřold.

V souvislosti s letními cestami stojí za připomenutí, že za nehody z nepozornosti může i již výše zmiňovaná únava (u mužů to je až 6,8 procenta případů) a neznalost trasy (6 procent).

BESIP připravil mapu s omezením na častých cestách k moři

Mezi úskalí letního cestování patří i zvýšení aktivity správců silnic a dálnic, kteří letní počasí využívají k rekonstrukcím a opravám komunikací. S tím také souvisejí uzavírky a dopravní omezení na trasách, kterými se prázdninoví cestovatelé často vydávají. Statisíce našich turistů se v letním období vydává směrem na jih k moři, především do Chorvatska. Aby si mohli svoji cestu dopředu řádně naplánovat a mohli se co nejbezpečněji a v relativním klidu dostat do cíle prázdninové destinace, připravil BESIP aktualizovanou mapu pro nejvíce využívané trasy právě na cestě na do Chorvatska  s vyznačením omezení nejen v ČR, ale také v zahraničí. „Nejčastěji je diskutována situace na naší D1, ale opravy dálniční sítě vedoucí k dopravním komplikacím jsou na řadě míst i v zahraničí. Nejsme žádnou výjimkou,“ uvedl na konferenci pověřený vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
Vždy je lepší s potížemi dopředu počítat, mít plán cesty, který na komplikace pamatuje a neimprovizovat. BESIP bude tuto mapu během léta průběžně aktualizovat.

Tomáš Neřold

pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz | www.ibesip.cz
  



Zajímavosti ze zahraničí

Slovinsko
  • Děti do 12 let nesmí být převáženy na motocyklu.
  • Je doporučeno vozit s sebou náhradní sadu žárovek a pojistek.
  • Řidič je povinen vytvářet nouzovou uličku pro záchranáře už při dobrzďování do kolony.
  • Řidič ani jiný cestující nesmí během silniční kontroly vystoupit z vozidla bez pokynu policisty.
  • Pokuta hrozí i za jízdu na oranžovou.
  • Pokud předjíždíte, musí blinkry blikat po celou dobu předjíždění.
Slovensko
  • Zařízení GPS nesmí být umístěno ve středu předního skla vozidla. Současně nesmí řidiči bránit ve výhledu.
Itálie
  • Nosič jízdních kol nesmí přesahovat 3/10 délky vozu.
  • Převoz kol na držácích za autem musí být označen speciální deskou 50x50 cm s retroreflexními bíločervenými pruhy.
  • Nesmíte táhnout vozidlo na dálnici.
  • Je nutné zastavit před přechodem pro chodce, jinak hrozí pokuta 150 až 600 eur.
  • Při sražení zvěře je nutné ihned zastavit a volat polici, jinak hrozí pokuta 200 až 400 eur.
Chorvatsko
  • V Chorvatsku musíte mít originální třetí registrační značku, když převážíte jízdní kola tak, že registrační značka vašeho vozidla je zakrytá. Pokud to tak není nebo je značka dělaná podomácku, hrozí vám pokuta 5 000 až 15 000 HRK.
Řecko
  • Je zakázáno používání handsfree sluchátek do ucha.
  • Kempování na neoznačených místech je v Řecku zakázáno.
  • Na kruhovém objezdu má přednost vozidlo najíždějící.
Francie
  • Řidiči jedno i dvoustopých vozidel nesmí používat sluchátka ani handsfree sady do ucha.
  • Telefonovat můžete jen s vestavěnou hands-free sadou.
  • Řidiči motocyklů, mopedů i čtyřkolek musí mít speciální motorkářské rukavice.
  • Děti do 10 let je zakázáno vozit vepředu, pokud má vozidlo na zadních sedadlech místo.
Rakousko
  • Řidič je povinen vytvářet nouzovou uličku pro záchranáře už při dobrzďování do kolony.
Maďarsko
  • Pokud nezaplatíte pokutu v dané výši na místě, je policie oprávněna zabránit pokračování v další cestě nebo vozidlo zabavit. Vozidlo je vydáno až po zaplacení pokuty, do té doby dostanete potvrzení s pokyny.
Bulharsko
  • Doporučujeme dodržovat větší bezpečnou vzdálenost.
  • Dopravní značky jsou buď v azbuce, angličtině, cyrilici nebo latině.


 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona