Přehlednější bodový systém schválila vláda.

4. ledna 2023

Novela zákona o silničním provozu zjednodušuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější přestupky. Zavádí zároveň povinný preventivní program pro začínající řidiče, kteří se dopustí závažného porušení pravidel silničního provozu. Návrh také umožňuje řídit auto už od 17 let pod dohledem mentora. Novela putuje do Poslanecké sněmovny, platit má od roku 2024.

„Nový bodový systém jasně rozliší přestupky vážné od těch bagatelních. Závažnější přestupky bude postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Oproti minulému volebnímu období, kdy se novela bodového systému zadrhla v Poslanecké sněmovně, obsahuje návrh zákona dvě novinky: Možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora, tzv. L17 a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče.
„V prvních dvou letech bude pro řidiče platit odlišný režim. Pokud spáchají jeden ze závažných přestupků, za který dostanou zákaz řízení nebo šest bodů, musejí se podrobit dvěma konkrétním školícím nástrojům – dopravně psychologickému pohovoru a školení začínajících řidičů,“ vysvětluje ministr dopravy.
Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut, tak aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit.
Pokud o to řidič požádá, bude automaticky informován o každém záznamu bodů prostřednictvím SMS, e-mailu, nebo prostřednictvím datové schránky. Stav bodů lze již nyní zjistit přes Portál dopravy.
Podle předběžných údajů zemřelo při dopravních nehodách v loňském roce 468 lidí, těžce zraněných pak bylo 1 691. Nejčastější příčinou smrti na silnicích byla nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě nebo nevěnování se řízení. I přes klesající trend počtu usmrcených se stále jedná o vysoké a tragické číslo.
Strategie BESIP z roku 2021 si proto klade za cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí na silnicích na polovinu. Shodný cíl mají nejen státy Evropské unie, ale i státy OSN. „Jedním z nástrojů k dosažení tohoto cíle je aktualizace sankcí a bodového systému, který u nás byl zaveden už v roce 2006 a od té neprošel zásadnější úpravou. Návrh ale obsahuje i důležité preventivní nástroje v podobě L-17 a řidičského průkazu na zkoušku,“ uzavírá ministr dopravy Martin Kupka.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Čerství držitelé řidičského oprávnění dostanou k průkazu desatero bezpečné jízdy

31. ledna 2023

V České republice každoročně přibude přibližně 100 tisíc nových řidičů, kteří získají řidičské oprávnění skupiny B. Ministerstvo dopravy a Besip ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven proto připravilo informační leták „Bezpečně na startu“ určený všem čerstvým držitelům řidičských oprávnění. Leták stručně shrnuje deset hlavních zásad bezpečného a zodpovědného chování mladého začínajícího řidiče. Bezpečnostní desatero, které je inspirováno mimo jiné britskou praxí, obdrží noví řidiči přímo na přepážce společně s řidičským průkazem.

> více informací

Leden byl na silnicích velmi tragický, ukázaly předběžné statistiky

31. ledna 2023

Zatímco loňský rok přinesl historicky nejnižší počet úmrtí na českých silnicích, první měsíc nového roku byl spojen s velkým množstvím tragických dopravních nehod. Podle předběžné policejní statistiky přišlo na silnicích v lednu o život 41 lidí. Letošní leden se tak řadí mezi nejhorší za posledních 11 let. Mezi nehodami figuroval například i tragický střet osobního vozidla s vlakem, při němž zemřely dvě děti. Nejčastější příčinou smrtelných dopravních nehod dlouhodobě zůstává nepřiměřená rychlost, vjetí do protisměru, nevěnování se řízení a nedání přednosti.

> více informací

Vánoční soutěž s BESIPEM

15. prosince 2022

Než si rozbalíte s rodinou dárečky, pojďte si s námi zasoutěžit o reflexní prvky a další dárky od BESIPU. Soutěž bude probíhat od pondělí 19. 12. 2022 do pátku 23. 12. 2022 Stačí, když natočíte Instagram story na svůj profil o tom, jak se staráte o Vaši bezpečnost a Vašich blízkých v autě, a k tomu krátký vánoční pozdrav. Při vytváření nezapomeňte označit @ibesip, abychom mohli vaše přání repostnout. Potom večer spočítáme nejvíce liků. Kdo bude mít nejvíc, vyhrává.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Nový bodový systém

Nové bodování závažných přestupků.

Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel. Bodový systém v ČR je velmi jednoduchý systém potrestání řidičů za závažnější přestupky. Hlavním účelem bodového systému však není trestat, ale spíše řidiče odrazovat od toho, aby porušovali dopravní předpisy. Bodový systém však získává význam tehdy, pokud mají řidiči jasno v tom, jak funguje, a proč je pro ně dobré dodržovat zákony silničního provozu.

více informací
vize nula