O Velikonocích na silnicích buďte ostražití a vyvarujte se alkoholu před jízdou, připomíná Besip

6. dubna 2023

Velikonoční svátky se pojí, stejně jako jakékoliv jiné svátky, se zvýšenou nehodovostí. Lidé více cestují, protože navštěvují příbuzné, na silnice vyjíždí sváteční řidiči a bohužel do provozu vyjíždí ve zvýšené míře i řidiči, kteří se před jízdou posilnili alkoholem. Častým důvodem pro zvýšenou nehodovost je také nepřiměřená rychlost, protože řidiči často nepřizpůsobí rychlost zvýšenému provozu na silnicích ani aktuálním povětrnostním podmínkám.

Řidiči pod vlivem alkoholu nebo drog častěji porušují rychlost, nepřizpůsobují styl a rychlost jízdy aktuálním podmínkám a často vědomě porušují pravidla silničního provozu. „Běžně tvoří poměr řidičů, kteří byli pod vlivem alkoholu zhruba 5 % ze všech viníků dopravních nehod, o Velikonocích toto číslo stoupá na dvojnásobek. Typickým scénářem tragických nehod je vyjetí mimo komunikaci a vjetí do protisměru. Nemusí přitom jít jen o průjezdy zatáček, ale také o přímé úseky. Řidiči pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek také častěji nevyužívají bezpečnostní pás,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

V roce 2022 bylo v období velikonočních prázdnin (tj. od Zeleného čtvrtka do Velikonočního pondělí) evidováno celkem 1 142 nehod při nichž 4 osoby utrpěly smrtelné zranění, 17 jich bylo zraněno těžce a 240 lehce. Loňský rok byl po předchozích dvou letech dotčených protipandemickými omezeními pohybu prvním neovlivněným. Z nehodových dat je zřejmé, že se počet nehod v daném období přibližně navrátil k míře nehodovosti z předchozích let, přestože se jedná o nehody, které mají spíše méně závažné následky na její účastníky.

Podle zatím předběžných dat policie ČR bylo v důsledku dopravních nehod na českých silnicích za první tři měsíce letošního roku usmrceno 104 osob, meziročně o 11 více. Je to navíc nejvíce za 7 let.  „Letošní sezóna se podle statistik na silnicích zatím nevyvíjí vůbec dobře. Pokud chceme tragickým nehodám předcházet, je zásadní vyhnout se alkoholu, nejezdit vysoce nepřiměřenou rychlostí a po zimě také dávat větší pozor na cyklisty a motorkáře. Těch v provozu stále přibývá a je důležité sledovat jejich pohyb nejen před sebou, ale také ve zpětném zrcátku. V případě střetů s cyklisty jsou rizikové hlavně křižovatky na silnicích nižších tříd. Motocykly zase řidiči mohou přehlédnout při najíždění na hlavní komunikaci z vedlejší nebo při odbočování vlevo. Na druhé straně ale cyklisté i motorkáři musí dodržovat pravidla silničního provozu a chovat se pro řidiče aut čitelně,“ upozornil Neřold.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bicyklů v silničním provozu přibývá, roste s tím ale i počet smrtelných nehod cyklistů

16. května 2023

Předběžné statistiky dopravních nehod za leden až duben tohoto roku poukazují na velmi varovnou bilanci, zejména u cyklistů. Ve zmiňovaném období došlo na našich silnicích k 713 nehodám s účastí cyklistů, při kterých jich 18 zemřelo, 30 jich bylo těžce zraněno a dalších 561 jich bylo zraněno lehce. Není obvyklé, aby si ještě před zahájením hlavní cyklistické sezóny vyžádaly dopravní nehody tolik obětí mezi cyklisty.

> více informací

Cyklistická sezona startuje. A s tím i osvětové kampaně Besipu v online prostoru i v terénu

24. března 2023

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Většina cyklistů již buď vyjela nebo v nejbližší době vyjede na první větší cyklo vyjížďky. Je proto dobré si připomenout, co vás může při jízdě na kole potkat za nástrahy a co jsou nejčastější příčiny nehod, jejichž účastníky jsou právě cyklisté. Ti totiž v dopravní nehodě figurují vždy jako ten zranitelnější účastník, kterému hrozí vážnější následky. Během loňského roku na našich silnicích zemřelo 42 cyklistů, 276 jich bylo těžce zraněno a dalších 3 409 jich bylo zraněno lehce. I proto plánuje Besip pokračovat v kampani Dám respekt, která odstartovala v loňském roce, v tom letošním pak naváže preventivními akcemi pro cyklisty přímo v terénu. Společný projekt iniciativy Dám respekt a Besip si klade za cíl zlepšit vzájemný vztah mezi cyklisty a motoristy.

> více informací

Seriál Ne-riskuj aneb Škola ebiku

17. března 2023

Ježdění na elektrokolech se stává populárnějším, přičemž se odhaduje, že se v současné době prodává přibližně jedna třetina elektrokol z celkového objemu prodeje všech bicyklů. Průměrná cena elektrokol se snižuje, dnes se pohybuje mezi 45 000 až 65 000 Kč, což je nižší než v minulosti. Elektrokola se stala oblíbenou náhradou klasického kola především pro starší generace, protože umožňují ujet delší vzdálenost s menší námahou a dostat se i do nepřístupnějších lokalit. Nicméně to také přináší nová rizika a zvýšenou náročnost na obsluhu elektrokola. Podle statistik jsou nehody na elektrokolech stále častější, zejména u seniorů. Z celkového počtu nehod cyklistů na elektrokolech bylo 58 % dopravních nehod bez vlivu jiného účastníka silničního provozu. Téměř třetina cyklistů na elektrokolech zemřela vlastním zaviněním v důsledku jízdy nepřiměřenou rychlostí a 19 % pak v důsledku nevěnování se řízení. 79 % zemřelých na elektrokolech nemělo cyklistickou přilbu. Každý druhý usmrcený cyklista na elektrokole byl ve věku 65+. Nehody cyklistů ve věku 65+ vykazují téměř 2,4krát vyšší závažnost než nehody cyklistů do 64 let. V průměru je to 18 usmrcených osob na 1000 osob.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Nový bodový systém

Nové bodování závažných přestupků.

Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel. Bodový systém v ČR je velmi jednoduchý systém potrestání řidičů za závažnější přestupky. Hlavním účelem bodového systému však není trestat, ale spíše řidiče odrazovat od toho, aby porušovali dopravní předpisy. Bodový systém však získává význam tehdy, pokud mají řidiči jasno v tom, jak funguje, a proč je pro ně dobré dodržovat zákony silničního provozu.

více informací
vize nula