O Velikonocích na silnicích buďte ostražití a vyvarujte se alkoholu před jízdou, připomíná Besip

6. dubna 2023

Velikonoční svátky se pojí, stejně jako jakékoliv jiné svátky, se zvýšenou nehodovostí. Lidé více cestují, protože navštěvují příbuzné, na silnice vyjíždí sváteční řidiči a bohužel do provozu vyjíždí ve zvýšené míře i řidiči, kteří se před jízdou posilnili alkoholem. Častým důvodem pro zvýšenou nehodovost je také nepřiměřená rychlost, protože řidiči často nepřizpůsobí rychlost zvýšenému provozu na silnicích ani aktuálním povětrnostním podmínkám.

Řidiči pod vlivem alkoholu nebo drog častěji porušují rychlost, nepřizpůsobují styl a rychlost jízdy aktuálním podmínkám a často vědomě porušují pravidla silničního provozu. „Běžně tvoří poměr řidičů, kteří byli pod vlivem alkoholu zhruba 5 % ze všech viníků dopravních nehod, o Velikonocích toto číslo stoupá na dvojnásobek. Typickým scénářem tragických nehod je vyjetí mimo komunikaci a vjetí do protisměru. Nemusí přitom jít jen o průjezdy zatáček, ale také o přímé úseky. Řidiči pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek také častěji nevyužívají bezpečnostní pás,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

V roce 2022 bylo v období velikonočních prázdnin (tj. od Zeleného čtvrtka do Velikonočního pondělí) evidováno celkem 1 142 nehod při nichž 4 osoby utrpěly smrtelné zranění, 17 jich bylo zraněno těžce a 240 lehce. Loňský rok byl po předchozích dvou letech dotčených protipandemickými omezeními pohybu prvním neovlivněným. Z nehodových dat je zřejmé, že se počet nehod v daném období přibližně navrátil k míře nehodovosti z předchozích let, přestože se jedná o nehody, které mají spíše méně závažné následky na její účastníky.

Podle zatím předběžných dat policie ČR bylo v důsledku dopravních nehod na českých silnicích za první tři měsíce letošního roku usmrceno 104 osob, meziročně o 11 více. Je to navíc nejvíce za 7 let.  „Letošní sezóna se podle statistik na silnicích zatím nevyvíjí vůbec dobře. Pokud chceme tragickým nehodám předcházet, je zásadní vyhnout se alkoholu, nejezdit vysoce nepřiměřenou rychlostí a po zimě také dávat větší pozor na cyklisty a motorkáře. Těch v provozu stále přibývá a je důležité sledovat jejich pohyb nejen před sebou, ale také ve zpětném zrcátku. V případě střetů s cyklisty jsou rizikové hlavně křižovatky na silnicích nižších tříd. Motocykly zase řidiči mohou přehlédnout při najíždění na hlavní komunikaci z vedlejší nebo při odbočování vlevo. Na druhé straně ale cyklisté i motorkáři musí dodržovat pravidla silničního provozu a chovat se pro řidiče aut čitelně,“ upozornil Neřold.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

BESIP napříč kraji realizuje projekt „Nultá hodina autoškoly“ určený středoškolákům

22. listopadu 2023

Projektový den s názvem „Nultá hodina autoškoly“ je nový vzdělávací projekt BESIP zaměřený na středoškoláky. Zahrnuje 140 akcí ve všech krajích a odehrává se od září letošního roku do března 2024. Cílem je seznámit budoucí začínající řidiče s tím, jak si správně vybrat autoškolu, jaká jsou rizika vedoucí k vážným dopravním nehodám, jak postupovat v případě dopravní nehody, ale také s legislativními novinkami, například řízením od 17 let s mentorem.

> více informací

Nezapomínejte na snižující se viditelnost, varuje Besip

6. listopadu 2023

Zkracování doby denního světla, déšť a mlhy – to vše v období listopadu zvyšuje riziko dopravních nehod, které souvisí se sníženou viditelností. Řidiči by proto měli pozorně sledovat pohyb chodců a cyklistů v silničním provozu a snížit rychlost v případě mokré vozovky či zhoršené viditelnosti. Chodci a cyklisté si zase musí uvědomit, že jejich cesty do práce či školy a zpátky domů se velmi často odehrávají za tmy a šera. Musí proto dbát na to, aby byli pro své okolí dostatečně viditelní.

> více informací

Srážky se zvěří není možné podceňovat, i když nepatří mezi ty nejtragičtější

3. listopadu 2023

Dopravní nehody, při kterých dojde ke srážce vozidla se zvěří, jsou pro řidiče velmi zrádné. Nenadálost těchto střetů dokládá skutečnost, že převážná většina těchto nehod (téměř 85 %) se stala na rovných úsecích komunikací. V případech, kdy došlo při tomto typu nehod k těžkému zranění, se jednalo dokonce o téměř 90% podíl nehod, které se staly na rovném úseku. Statistiky dále ukazují, že ke dvěma třetinám takových dopravních nehod dochází v denních hodinách, při dostatečně dobré viditelnosti.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Nový bodový systém

Nové bodování závažných přestupků.

Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel. Bodový systém v ČR je velmi jednoduchý systém potrestání řidičů za závažnější přestupky. Hlavním účelem bodového systému však není trestat, ale spíše řidiče odrazovat od toho, aby porušovali dopravní předpisy. Bodový systém však získává význam tehdy, pokud mají řidiči jasno v tom, jak funguje, a proč je pro ně dobré dodržovat zákony silničního provozu.

více informací
vize nula