Cyklistická sezona startuje. A s tím i osvětové kampaně Besipu v online prostoru i v terénu

24. března 2023

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Většina cyklistů již buď vyjela nebo v nejbližší době vyjede na první větší cyklo vyjížďky. Je proto dobré si připomenout, co vás může při jízdě na kole potkat za nástrahy a co jsou nejčastější příčiny nehod, jejichž účastníky jsou právě cyklisté. Ti totiž v dopravní nehodě figurují vždy jako ten zranitelnější účastník, kterému hrozí vážnější následky. Během loňského roku na našich silnicích zemřelo 42 cyklistů, 276 jich bylo těžce zraněno a dalších 3 409 jich bylo zraněno lehce. I proto plánuje Besip pokračovat v kampani Dám respekt, která odstartovala v loňském roce, v tom letošním pak naváže preventivními akcemi pro cyklisty přímo v terénu. Společný projekt iniciativy Dám respekt a Besip si klade za cíl zlepšit vzájemný vztah mezi cyklisty a motoristy.

„Naše aktivity směřují k tomu, aby na silnicích ubylo agresivity a posílila se ohleduplnost, slušnost a vzájemný respekt. Nejen motoristé, ale i cyklisté by měli znát pravidla, význam značení a rizikové situace. Právě na to se zaměřuje letošní terénní část kampaně Dám respekt,“ říká k projektu ministr dopravy Martin Kupka. 
 
Besip a Centrum dopravního výzkumu vytvořili analýzu, mapující střety cyklistů a motoristů za posledních 10 let. Za toto období došlo na našich silnicích k více než 22 tisícům nehod, při kterých došlo právě ke střetu cyklisty a motoristy. Z analýzy vyplývá, že nejzávažnějšími nehodami cyklistů a motoristů jsou střety v křižovatkách, náraz vozidla do cyklisty zezadu či přejetí auta či cyklisty do protisměru. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nevěnování se řízení. „Zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty (zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody), je potřeba tak edukovat obě skupiny, které se spolu na silnici potkávají,“ zdůrazňuje Tomáš Neřold, vedoucí Besip.
 
Nehody na křižovatkách drží smutné prvenství
Mezi nejtragičtější střety vozidel s cyklisty patří nehody na křižovatkách, kdy k cyklistovi odbočujícímu vlevo přijíždí vozidlo z levé strany. V polovině případů dochází k lehkému zranění, ale ve třetině případů končí vzájemný střet smrtelným zraněním cyklisty. Problematické jsou i střety na křižovatkách, kterými cyklista projíždí v přímém směru a motorista vůči němu přijíždí zprava, případně zleva. Ve městech, při nižších rychlostech, končí tyto střety většinou s lehkým zraněním. Mimo město, kde k těmto střetům dochází častěji ve vyšších rychlostech, utrpí cyklista mnohem častěji těžké či smrtelné následky. Bez ohledu na přednost v jízdě jednotlivých účastníků proto vždy navažte oční kontakt s druhým účastníkem, aby bylo jisté, že se vzájemně vidíte a víte o sobě!   
Základem je být vidět
Náraz vozidla do cyklisty zezadu řadíme k druhé nejtragičtější skupině z hlediska fatálních následků. V necelé pětině případů utrpí cyklista zranění neslučitelná se životem. Obecně platí, že pro cyklistu je zásadní vidět a být viděn, zejména za snížené viditelnosti. Ideální je nosit reflexní prvky nebo používat oblečení, které je těmito prvky vybaveno a při zhoršené viditelnosti, tedy nejen v noci, ale i za šera a hustého deště, aktivní zdroj světla (vzadu světlo červené barvy). 
Nevěnování se řízení
Velmi nebezpečné jsou i střety vozidel s cyklisty v případech, kdy jeden z účastníků přejede do protisměru a dojde k čelnímu střetu. Jedna pětina takových kolizí končí fatálně. Příčinou těchto nehod je převážně plné nevěnování se řízení nebo nezvládnutí řízení. Proto se vždy plně věnujte řízení, ať už za volantem či v sedle a nikdy nepřeceňujte své schopnosti! 
Samonehody cyklistů 
 
Je důležité zmínit ale také „fenomén“ samonehod cyklistů, tedy takový typ nehody, při které cyklista havaruje sám. Jedná se typicky o náraz do pevné překážky nebo o havárii jízdního kola. Případy, kdy cyklista havaruje sám, totiž tvoří 40 % všech nehod s účastí cyklistů! 
Nejběžnější příčinou samonehod cyklistů je nezvládnutí svého bicyklu (40 %), nevěnování se řízení například v důsledku používání mobilního telefonu (23,5 %) nebo nepřiměřená rychlost (21,4 %). 
 
Besip na veletrhu FOR BIKES 
 
Informace k bezpečné jízdě na kole můžete načerpat osobně i na tradičním cyklistickém veletrhu FOR BIKES 2023, který se koná na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech v termínu 24. - 26. 3. 2023. Návštěvníci tam mohou navštívit i stánek BESIP, kde pro ně jsou připraveny interaktivní vědomostní kvízy, týkající se pravidel bezpečné jízdy na kole či rozpoznávání dopravních značek, děti si zase mohou zábavnou formou procvičit znalost povinné výbavy cyklisty. V sobotu 25. března od 14 hodin se navíc budou moci návštěvníci veletrhu na stánku Besip potkat s moderátorem Janem Rosákem v rámci nového projektu „Ne-riskuj“, zaměřeného na seniory a elektrokola. Více na www.ne-riskuj.cz. Od poloviny května se potom budou moci lidé potkat s preventivními týmy Besip napříč celou Českou republikou, právě v rámci kampaně Dám respekt. 
 
Více praktických informací k nebezpečným situacím, které vás na cestách, ať už v roli cyklisty či motoristy, mohou potkat, naleznete na webu Besipu. Řidiči i cyklisté zde naleznou informační servis, týkající se dále například povinné výbavy cyklisty, cykloznačení, cyklistické desatero, ale například i vědomostní test z pravidel bezpečné jízdy na kole.
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bicyklů v silničním provozu přibývá, roste s tím ale i počet smrtelných nehod cyklistů

16. května 2023

Předběžné statistiky dopravních nehod za leden až duben tohoto roku poukazují na velmi varovnou bilanci, zejména u cyklistů. Ve zmiňovaném období došlo na našich silnicích k 713 nehodám s účastí cyklistů, při kterých jich 18 zemřelo, 30 jich bylo těžce zraněno a dalších 561 jich bylo zraněno lehce. Není obvyklé, aby si ještě před zahájením hlavní cyklistické sezóny vyžádaly dopravní nehody tolik obětí mezi cyklisty.

> více informací

O Velikonocích na silnicích buďte ostražití a vyvarujte se alkoholu před jízdou, připomíná Besip

6. dubna 2023

Velikonoční svátky se pojí, stejně jako jakékoliv jiné svátky, se zvýšenou nehodovostí. Lidé více cestují, protože navštěvují příbuzné, na silnice vyjíždí sváteční řidiči a bohužel do provozu vyjíždí ve zvýšené míře i řidiči, kteří se před jízdou posilnili alkoholem. Častým důvodem pro zvýšenou nehodovost je také nepřiměřená rychlost, protože řidiči často nepřizpůsobí rychlost zvýšenému provozu na silnicích ani aktuálním povětrnostním podmínkám.

> více informací

Seriál Ne-riskuj aneb Škola ebiku

17. března 2023

Ježdění na elektrokolech se stává populárnějším, přičemž se odhaduje, že se v současné době prodává přibližně jedna třetina elektrokol z celkového objemu prodeje všech bicyklů. Průměrná cena elektrokol se snižuje, dnes se pohybuje mezi 45 000 až 65 000 Kč, což je nižší než v minulosti. Elektrokola se stala oblíbenou náhradou klasického kola především pro starší generace, protože umožňují ujet delší vzdálenost s menší námahou a dostat se i do nepřístupnějších lokalit. Nicméně to také přináší nová rizika a zvýšenou náročnost na obsluhu elektrokola. Podle statistik jsou nehody na elektrokolech stále častější, zejména u seniorů. Z celkového počtu nehod cyklistů na elektrokolech bylo 58 % dopravních nehod bez vlivu jiného účastníka silničního provozu. Téměř třetina cyklistů na elektrokolech zemřela vlastním zaviněním v důsledku jízdy nepřiměřenou rychlostí a 19 % pak v důsledku nevěnování se řízení. 79 % zemřelých na elektrokolech nemělo cyklistickou přilbu. Každý druhý usmrcený cyklista na elektrokole byl ve věku 65+. Nehody cyklistů ve věku 65+ vykazují téměř 2,4krát vyšší závažnost než nehody cyklistů do 64 let. V průměru je to 18 usmrcených osob na 1000 osob.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Nový bodový systém

Nové bodování závažných přestupků.

Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel. Bodový systém v ČR je velmi jednoduchý systém potrestání řidičů za závažnější přestupky. Hlavním účelem bodového systému však není trestat, ale spíše řidiče odrazovat od toho, aby porušovali dopravní předpisy. Bodový systém však získává význam tehdy, pokud mají řidiči jasno v tom, jak funguje, a proč je pro ně dobré dodržovat zákony silničního provozu.

více informací
vize nula